אחרי 25 שנה: רשת האופנה בוניטה עומדת בפני סגירה

מאמצי הבעלים למכור את הרשת כעסק חי לא צלחו ■ פרידה ראובני: "הבנקים סירבו להגדיל את מסגרת האשראי שלנו ואף עמדו על כך שנקטין אותה"

אחרי 25 שנות פעילות, רשת האופנה בוניטה ניצבת בפני סגירה - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי עובדי הרשת לא קיבלו את שכר אוקטובר, וכי בכוונתם להגיש בימים הקרובים לבית המשפט בקשה לפירוק החברה.

בוניטה פונה לנשים בנות 25-40. הרשת מונה 25 סניפים שכולם מופעלים ישירות על-ידי הרשת, ומעסיקה כ-120 עובדים. המותג הוקם כבר ב-1989 על-ידי המעצבת פרידה ראובני, המחזיקה כיום ברשת עם בעלה, נחמן. במשך השנים התבססה החברה על ייצור כחול-לבן, ולדברי הבעלים הקפידה שלא להתפשר על איכות.

נציין כי בשנתיים האחרונות סבלה הרשת מירידה בפדיונות על רקע התחרות המתגברת בשוק, שהושפעה גם מחדירה גוברת של מותגים בינלאומיים. בחודש אוגוסט חשף "גלובס" כי הרשת נקלעה לקשיים תזרימיים בעקבות סירוב הבנקים להגדיל את מסגרות האשראי שלה.

בתקופה האחרונה המחאות של החברה לא כובדו על-ידי הבנקים, ולטענת החברה, הבנקים עשו שימוש בכספי המכירות על מנת להקטין את החשיפה שלהם, ובכך הקשו עוד יותר על פעילותה.

בחודשים האחרונים עשו בעלי הרשת כל מאמץ על מנת למכור את החברה כעסק חי או להכניס משקיע - אך המאמצים לא צלחו.

"הרס הסוחרים הקטנים"

פרידה ראובני אמרה היום (ב') בשיחה עם "גלובס" כי "יש מיתון בארץ, אבל כולם מפחדים לדבר על זה", והפנתה אצבע מאשימה לקניונים ולבנקים. "הפכנו לשק אגרוף של הקניונים והבנקים במדינה, והם גרמו לנו לסגור מפעל חיים שבנינו בעשר אצבעות במשך 25 שנה".

לדברי ראובני, "פרנסנו בכבוד משפחות ועסקים, ושילמנו מסים יותר מ-30 שנה. הבנקים סירבו להגדיל את מסגרת האשראי שלנו ואף עמדו על כך שנקטין אותה, ומצאנו את עצמנו מתעסקים בשנה האחרונה בתזרים מזומנים, במקום להתעסק בייצור, שיווק, עיצוב וכיוצא באלה. הדרך הזאת עוזרת לשחקנים מחו"ל להרוג את הקמעונאי הישראלי".

ראובני אמרה כי חוזי השכירות הגבוהים מול הקניונים פגעו ביכולת למכור את הרשת. "קונים פוטנציאלים שהתעניינו ברכישת החברה טענו כי בשל המחירים והחוזים הקיימים מול הקניונים, עדיף להם לפתוח רשת חדשה עם חוזה חדש מול הקניון, מאשר לרכוש את החברה ולהיכנס לחוזים הקיימים. גם האפשרות לסגור סניפים הפסדיים התגלתה כבלתי אפשרית, בשל אותם חוזים דרקוניים והצלבה של הביטחונות בין הקניונים באותה קבוצה".

בהתייחס לרשתות האופנה הבינלאומיות אמרה ראובני: "תמיכת הקניונים ברשתות הבינלאומיות תביא בסופו של דבר להרס של הסוחרים הקטנים כמונו. שכר הדירה בקניונים מגיע ל-400-600 שקל למ"ר, ללא הצדקה או היגיון כלכלי. הקניונים חייבים לזכור שהרווחים שלהם בסוף היום הם מהרשתות הישראליות, ולכן לא תהיה להם ברירה, והם יצטרכו 'להגמיש' את עמדתם הנוקשה ולהוריד מחירים כדי לעזור לסוחרים לשרוד".

נזכיר כי בעת האחרונה נקלעו כמה רשתות לקשיים, ובהן חברת האופנה סריגמיש שנסגרה ורשת גריפ שנמכרה באמצעות בית המשפט. רשתות אופנה רבות נוספות מצויות בימים אלה בקשיים.