לבקשת צ'רנוי: עיקול זמני על 85 מיליון שקל מכספי גד זאבי

גד זאבי מכר באחרונה את ביה"ח "אלישע" לסלע קפיטל בכ-85 מיליון שקל ■ העיקול הוטל לבקשת חברה של מיכאל צ'רנוי שטוענת לחוב של 55 מיליון דולר

החובות הכבדים של גד זאבי הובילו אותו בשבוע שעבר לבצע מימוש משמעותי ולמכור את בית-החולים אלישע בחיפה לקרן הריט סלע קפיטל, תמורת כ-85 מיליון שקל. כעת מתברר כי על הכספים שנדרשת סלע קפיטל להעביר לזאבי במסגרת העסקה בין הצדדים הוטל צו עיקול לבקשתה של חברת טנידה אנסטלט (Tenida Anstalt) של מיכאל צ'רנוי.

סלע קפיטל, מצידה, הגישה בקשה לבית המשפט המחוזי בחיפה לבטל את צו העיקול על כספים אלה, ודיון בבקשה נקבע לשבוע הבא.

עורכי הדין של קרן הריט, שלומי ברדוגו וטלי גראיפר, טוענים כי בקשת העיקול אינה נוגעת לעסקה שביצעה מול חברת אלישע, המחזיקה בבית-החולים, שהיא לטענתם אישיות משפטית נפרדת, וכן כי סלע קפיטל לא התקשרה עם זאבי בהסכם לרכישת הנכס ואינה חייבת לו כספים כלשהם.

כבר בחודש שעבר הגישה החברה של צ'רנוי בקשה להתראת פשיטת-רגל נגד זאבי, בטענה כי הוא חייב לה כ-55 מיליון דולר בגין כספים שהעביר צ'רנוי לזאבי כחלק מרכישת מניות חברת התקשורת בזק.

צ'רנוי נתן בעבר לזאבי מימון לרכישת מניות בזק, ובהמשך הוגשו נגד השניים כתבי אישום, בטענה כי הסתירו ממשרד התקשורת ומהבנקים עובדה זו וכן את האופציה שהייתה לצ'רנוי להיכנס כשותף בבזק.

היקף החוב של זאבי לצ'רנוי נקבע בהסכם בוררות שנחתם בין הצדדים כבר בסוף 2009, והוא אמור להיות מוחזר בשני תשלומים, האחד של כ-30 מיליון דולר והנוסף של כ-25 מיליון דולר. בחודש שעבר נפגשו הצדדים, וזאבי טען כי אין לו האמצעים לשלם את החוב.

כעת מבקשת טנידה אנסטלט להטיל עיקול על הכספים המיועדים להגיע ממכירת בית-החולים, כדי לקבל לידיה לפחות חלק מהחוב של זאבי כלפיה.

לזאבי יש חובות של מאות מיליוני שקלים למערכת הבנקאית. בנוסף לבית-החולים אלישע הוא נאלץ להיפרד לאחרונה מחלקו במרכז המסחרי גרנד קניון בחיפה, ובימים האחרונים הוא מקיים מגעים למכירת החזקותיו ביבואנית סובארו, חברת יפנאוטו, או להכנסת שותף מתחום הרכב לחברה.

יפנאוטו נקלעה למשבר על רקע ירידה עקבית בהכנסותיה משנת 2007, ומחזיקי האג"ח שלה (הנסחרות בתשואה של 98%), ואשר להם היא חייבת כ-100 מיליון שקל, שוקלים את העמדת החוב לפירעון מיידי.