עתירה לבג"ץ: לעצור את מכירת נכסי רשות הפיתוח לידיים פרטיות

העותרים מבקשים לעצור את מכירת הנכסים, וזאת עד להכנת תוכנית שתייעד ולו חלק מנכסי רשות הפיתוח לצרכים חברתיים, לרבות דיור ציבורי

הקליניקה לזכויות אדם בחברה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ועמותת "ידיד" הגישו היום (ד') עתירה לבג"ץ, בבקשה למתן צו על-תנאי נגד ראש הממשלה, שר השיכון, שר האוצר ורשות מקרקעי ישראל.

העותרים מבקשים מבג"ץ להורות למדינה להפסיק באופן מיידי מכירה של נכסי רשות הפיתוח לגורמים פרטיים, עד להכנת תוכנית שתייעד ולו חלק מנכסי רשות הפיתוח לצרכים חברתיים, לרבות דיור ציבורי בהתאם לחובות רשות המקרקעין על-פי חוק רשות מקרקעי ישראל.

לטענת העותרים, המיוצגים בידי עורכי הדין שרון הורנשטיין והרן רייכמן מהקליניקות המשפטיות בחיפה, לאורך השנים נכסי רשות הפיתוח נוהלו על-ידי חברת ניהול שונות, ביניהן עמידר, והושכרו לאוכלוסיות מוחלשות ודלות-אמצעים.

למרות התפקיד החברתי וההיסטורי של דירות הרשות לפיתוח, החלטה 921 של מינהל מקרקעי ישראל מונעת למעשה מדיירים מאוכלוסיות מוחלשות לרכוש את הדירות, וזאת לאחר שהגבילה את גובה ההנחה לסכום של 200 אלף שקל (צמוד למדד החל מינואר 97), סכום שאינו מצוי בכיסם של רבים מהדיירים.

עוד מצוין בעתירה כי במסגרת העברת הנכסים לידיים פרטיות, לא הוקצו נכסים כלשהם לצרכים חברתיים, לרבות דיור ציבורי או דיור בר-השגה, ומדיניות זו מובילה לתהליך של מכירת עתודות נכסים של מדינת ישראל, אשר יכולים עדיין לשמש כמשאב לפתרונות דיור או לצורכי חברה.

"המצב הנוכחי גורם לכך שמתבצעת מכירה כוללת של נכסים אלה ליזמים פרטיים, וזאת על חשבון זכויותיהן של משפחות המתגוררות בחלק מהנכסים או כאלה שממתינים היום לדיור ציבורי. אנו סבורים כי יש לאפשר לרשויות המקומיות לנצל נכסים אלה לשם מחוסרי דיור מקומיים, תוך לימוד מדגמים חדשים בעולם של שיתוף-פעולה עם המגזר העסקי והמגזר ללא מטרות רווח", אומרים עורכי הדין רייכמן והורנשטיין, ומוסיפים כי יש לשקול אפשרות של שימוש אחר בנכסים אלה המוצאים למכירה במסגרת מכרים.

לדבריהם, "על מנת שלתוכנית המוצעת יהיה סיכוי להתממש, יש למשוך את המכרזים התלויים ועומדים בהווה, למעט הליכי מכירה לדיירים המתגוררים בנכסים אלה, עד שיינתן סיכוי למימוש תוכנית חברתית על-ידי משרד השיכון. אם לא תיעצר המכירה בשלב זה, ייווצר מצב שבו לא יהיו נכסים שעליהם תיושם תוכנית אלטרנטיבית".

לאור התנהלות המדינה טוענים העותרים כי עד לקביעת מדיניות מתאימה קיים הכרח בהפסקת מכירת הדירות לידיים פרטיות, מדיניות שמאפשרת העברת נכסי הציבור ללא שקילת אפשרות שימוש בנכסים אלה לשם פתרונות דיור חברתיים.

"יודגש כי נכסי רשות הפיתוח הם בבחינת הון חברתי', נכסים שהם פוטנציאל יחידות דיור שאינם שייכים לגוף פרטי" אומר סמנכ"ל עמותת "ידיד", רן מלמד. "אנו סבורים כי יש ליצוק בנכסים אלה מימד חברתי, באופן שייצר מאגר נוסף של דיור בהישג-יד, ויהיה בידו לתת מענה לחלק ממצוקת הדיור. המשך מכירתם של נכסים אלה ללא תכנון מקדמי יסתום את הגולל על אפשרות אחרונה זו".

בישראל יש אלפי מבנים מסוג זה המצויים בידי רשות הפיתוח והמנוהלים עבורה על-ידי חברת השיכון הממשלתי עמידר, וזאת בעיקר בערים מעורבות כמו עכו, חיפה, תל-אביב, ירושלים וערים אחרות בהן מצוקת הדיור גדולה.