חרף המהומות: יוון אישרה קיצוצים ב-11.5 מיליארד אירו

(עדכון) - יותר מ-50 אלף יוונים הפגינו נגד הקיצוצים אך 153 מתוך 300 חברי פרלמנט תמכו בתוכנית

ניצחון לראש ממשלת יוון אנטוניס סמרס: הפרלמנט ביוון אישר את חבילת הקיצוצים בהיקף של 11.5 מיליארד אירו כשברקע מהומות אלימות ברחובות אתונה בעת ההצבעה. תוכנית הקיצוצים של הממשלה הינה תנאי לקבלת נתח נוסף מחבילת החילוץ שהוענק למדינה. יותר מ-50 אלף יוונים הפגינו נגד הקיצוצים אך 153 מתוך 300 חברי פרלמנט תמכו בתוכנית.

התוכנית כוללת קיצוצים במשכורות במגזר הציבורי וכן קיצוצים בפנסיות העובדים. סמרס הרחיק חבר פרלמנט אחד ממפלגתו (מפלגת הדמוקרטיה החדשה) שסירב לתמוך בקיצוצים. גם מפלגת האופוזיציה פאסוק תמכה בסמרס, אולם 6 מחוקקים חברי מפלגת פאסוק הורחקו גם כן בשל סירובם לתמוך בקיצוצים.

"יוון נקטה היום צעד חיובי והחלטי", אמר סמרס לאחר ההצבעה. "ההצבעה הזו הייתה תנאי ליצירת מקומות עבודה לילדינו ולהביא את כל יוון לימים טובים יותר. השלב הבא הוא התקציב".

בתמורה לקיצוצים אמורה יוון לקבל נתח נוסף מחבילת החילוץ, בהיקף של 31 מיליארד אירו, כבר ביום שני הקרוב. ממשלת יוון כבר מסרה בעבר כי היא חייבת את הכסף הזה על מנת להמשיך לתפקד ושקופת המדינה עומד להתרוקן באמצע החודש הנוכחי.

אגרות החוב הממשלתיות של יוון עלו מאז חודש מאי, כאשר פער התשואות בין תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של יוון לבין האג"ח ל-10 שנים של גרמניה עומד היום על 15.59%, ירידה לעומת 28.73% מוקדם יותר השנה. בורסת אתונה זינקה ב-21% השנה לאחר שנפלה ב-69% בשנתיים שלפני כן.