ירידה בתמיכה היהודית: כ-70% מיהודי ארה"ב תמכו באובמה

פעיל דמוקרטי: הרפובליקנים בזבזו כסף על מאמצים לחזר אחרי יהודים ■ לעות זאת, 85% מהיהודים האמריקניים שעלו לישראל הצביעו בעד רומני

יותר משני שלישים מיהודי ארה"ב הצביעו בעד ברק אובמהבבחירות אתמול (ג'), על פי נתונים של סקרי בוחרים שנערכו מיד לאחר שהנדגמים עזבו את הקלפיות. זו ירידה של כ-8%-9% בהשוואה לדפוס ההצבעה של יהודים בבחירות ב-2008. אז הצביעו בעד אובמה 78% מהיהודים בארה"ב. רק 21% תמכו בג'ון מקיין.

על פי סקר של ג'יי סטריט, שדולה אמריקנית שמגדירה עצמה פרו-ישראלית ופרו שלום, הצביעו בעד אובמה 70% מהיהודים, בעוד ש-30% הצביעו בעד מיט רומני.

סקר בוחרים של CNN הניב תוצאות דומות: 69% בעד אובמה, 31% בעד רומני. יהודים היוו 2% מהמדגם של CNN, אך הרשת לא גילתה מה היה גודל המדגם. תוצאות שני הסקרים עולות בקנה אחד עם סקרים שבדקו תמיכת בוחרים יהודיים באובמה לפני הבחירות: סקרים של גאלופ, הוועד היהודי האמריקני ואחרים, שמצאו ששיעור התמיכה היהודית באובמה נע בין 65% ל-70%.

בחודשים לפני הבחירות, עשתה המפלגה הרפובליקנית מאמצים גדולים להסיט תמיכת יהודים מאובמה לרומני. מאט ברוקס, ראש הקואליציה היהודית הרפובליקנית, אמר ל-JTA, סוכנות הידיעות היהודית, כי מפלגתו השקיעה 6.5 מיליון דולר במאמצי החיזור אחרי בוחרים יהודיים. ארגון פוליטי שקשור ברפובליקנים השקיע 1.5 מיליון דולר נוספים. "זו היתה הוצאה כדאית בהחלט", אמר ברוקס.לדבריו, תשדירי הבחירות של קבוצתו, שתקפו את אובמה בגין יחסו לישראל ובגין כשליו הכלכליים, סייעו לשחוק את התמיכה היהודית באובמה. "אין שום ספק שקיבלנו תשואה משמעותית על ההשקעה שלנו", אמר ברוקס. "הגדלנו את הפלח הרפובליקני בקרב המצביעים היהודיים בכמעט 50%". הוא ציין, שבעוד שמקיין זכה ב-21% מקולות היהודים ב-2004, קיבל עתה רומני 30%.

ארון קאיאק, פעיל יהודי שסייע במאמצי אובמה לשמור על מעמדו בקרב הקהילה היהודית, אמר כי השקעת הרפובליקנים בציבור היהודי היתה כסף מבוזבז.

דייוויד הריס, ראש הוועדה הדמוקרטית היהודית הארצית (NJDC), הודה שהיתה ירידה בשיעור התמיכה באובמה בקרב יהודים: "יהודים אמריקנים הם בראש ובראשונה אמריקנים, וכמו לכל האמריקנים, התקופה האחרונה היתה תקופה קשה בשבילם. היתה ירידה מסוימת בתמיכה באובמה בקרב היהודים".

הטקטיקה הרפובליקנית היתה, שלא מוכרחים להניע יהודים לערוק לצד הרפובליקני. מספיק לשכנעם לא להצביע בעד אובמה. "חלק מהבחירות לנשיאות הוא לא רק לגייס קולות לצד שלך, אלא גם לשלול קולות מהצד האחר", אמר טבי טרוי, יועץ של רומני לענייני יהודים.

מסר מוקלט של ג'ון בולטון, שגריר ארה"ב באו"ם בממשל בוש ונץ ידוע, הוזן אוטומטית לטלפונים של משקי בית יהודיים באזור קליוולנד לפני הבחירות. במסר מכריז בולטון, שהצבעה בעד רומני היא כורח המציאות כדי להציל את ישראל מאיומי הפצצה האיראנית וקיצונים איסלמיים, לדברי בעל הטור רוג'ר כהן ב"ניו יורק טיימס". מודעת בחירות של יהודים רפובליקניים בעיתון "קליוולנד ג'ואיש ניוז" הציבה את השאלה: "האם אתה מוכן להמר על חיי העם היהודי ולהפקידם בידי הנשיא הזה (אובמה)"?

הבעיה של הרפובליקנים היא, שישראל אינה עומדת בראש מעייניהם של יהודי ארה"ב. על פי הסקר של הוועד היהודי האמריקני, הכלכלה נמצאת בראש סולם העדיפויות של 80% מיהודי ארה"ב; ביטוח בריאות נמצא במקום השני (57%), ביטחון לאומי במקום השלישי (26%) ויחסי ישראל - ארה"ב נמצאים במקוום הרביעי (22%).