לפני הבחירות: ההחלטה אם להעמיד לדין את ליברמן - תוך חודש

המשמעות: אם יוגש כתב אישום נגד ליברמן - יצטרך שר החוץ להתפטר מהממשלה, ולא - יחויב רה"מ להעבירו מכהונתו ■ בנוסף, במקרה כזה ליברמן יוכל אמנם להיבחר לכנסת הבאה, אך לא יוכל להתמנות לשר בממשלה לאחר הבחירות

החלטתו הסופית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בשאלת העמדתו לדין של שר החוץ אביגדור ליברמן, עתידה להתקבל בתוך חודש ימים, כלומר עוד לפני הבחירות לכנסת בינואר 2013 - כך הודיע היום (ה') וינשטיין לבג"ץ, במסגרת תשובה לעתירתה של התנועה לאיכות השלטון נגדו, בדרישה שיקבל הכרעה סופית בתיק עוד לפני הבחירות. על-פי גורמים המקורבים לתיק, אפשר שההחלטה תתקבל כבר בימים הקרובים ממש.

פרקליטות המדינה הבהירה בתגובתה לעתירה כי קבלת ההחלטות בתיק מתבצעת על-פי מהלך העניינים הרגיל, ולא נעצרה בשל היותה של המערכת הפוליטית בתקופת בחירות.

עוד מסביר וינשטיין בהודעה כי הסיבה לעיכוב הנוסף בתיק היא "בדיקות נוספות הדרושות לשם גיבוש סופי ומושכל בכל הנוגע לקבלת החלטה בדבר הגשת כתב אישום בתיק", וכי בדיקות אלה "מתבצעות בימים אלה".

נכונותו של וינשטיין לנקוב בלוח זמנים, במסגרת הודעה רשמית לבג"ץ, מלמדת על כך שהפעם ככל הנראה תתקבל ההחלטה במועד שהיועץ קצב לעצמו (בג"ץ 7791/12).

פירוש הדבר הוא שאם יכריע וינשטיין להגיש כתב אישום נגד ליברמן, בדומה להחלטתו מלפני כשנה וחצי בעת שהחליט להגיש נגד ליברמן כתב אישום בכפוף לשימוע - יצטרך שר החוץ להתפטר מכהונתו בממשלה, ואם לא יתפטר - יחויב ראש הממשלה נתניהו להעבירו מכהונתו.

בנוסף, ליברמן לא יוכל להתמנות לשר בממשלה גם לאחר הבחירות, בעוד משפטו מתקיים. מאידך, אין כל מניעה שייכלל ברשימת "הליכוד ביתנו" לכנסת וייבחר כחבר כנסת גם בכנסת הבאה.

דחיות חוזרות ונשנות

באפריל 2011 הודיע וינשטיין, למעלה משנה לאחר שהתמנה ליועץ המשפטי לממשלה וקיבל לידיו את תיק ליברמן מידיו של היועץ הקודם מני מזוז, על החלטתו להעמיד לדין את ליברמן, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והטרדת עד. עבירות השוחד ושיבוש מהלכי המשפט נותרו מחוץ לטיוטת כתב האישום. העבירות מתייחסות לתקופת כהונותיו של ליברמן כשר בממשלה וכחבר כנסת בשנים 2001-2008.

הליך השימוע ארך זמן רב והסתיים רק במאי 2012, בהשלמות בכתב ל-3 ישיבות שימוע בהתקיימו בינואר ופברואר. מאז מצוי התיק על שולחנו של וינשטיין, ממתין לקבלת החלטה.

פעמים אחדות לאורך התקופה הודיעו גורמים משפטיים, באופן פורמלי ובלתי פורמלי, על פרקי זמן מסוימים שבהם היתה אמורה להתקבל ההחלטה: עד סוף חודש יולי, עד בוא החגים, ואולם בכל פעם מחדש התברר כי ליועץ המשפטי דרוש זמן נוסף. גורמים בכירים במשרד המשפטים הביעו בשיחות סגורות ביקורת חריפה על הסחבת שנוקט וינשטיין בפרשה זו.

גורמים המקורבים לפרשה סיפרו כי במהלך חודש יולי האחרון כבר החליט וינשטיין למעשה להגיש כתב אישום בתיק, תוך החלטה לדחות את רוב הטענות שהשמיעו סנגוריו של ליברמן במהלך השימוע. ואולם לאחר מכן, ועוד קודם שחתם על החלטתו, נמלך וינשטיין בדעתו והחליט לקיים בדיקות משפטיות נוספות ביחס להיבטים שונים בתיק, ובדיקות אלה הן הסיבה לעיכוב הנוסף.

באוגוסט פורסם ב"גלובס" כי וינשטיין מצוי בהתלבטות מקצועית קשה בשאלה אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן או לסגור את התיק. התלבטות זו נחשפה בישיבות שניהל היועץ בלשכתו.