חשד: המאהבת של ראש ה-CIA נחשפה לחומרים מסווגים

ראש CIA התפטר לאחר ש-FBI חקר פרשיית אהבים מחוץ לנישואים ■ דייוויד פטראוס ניהל רומן עם קצינת צבא לשעבר נשואה, שכתבה את הביוגרפיה שלו ■ החקירה התמקדה בנגישות לסודות מדינה

גנרל דייוויד פטראוס, ראש סוכנות הביון המרכזית, CIA, התפטר מתפקידו בגלל פרשיית אהבים מחוץ לנישואים. פטראוס הודיע על כך במכתב לאלפי העובדים בסוכנות. על פי דיווחי מדיה בארה"ב, חוקרת הבולשת הפדרלית, FBI, את אהובתו של פטראוס בגלל חשד שהיתה לה נגישות לסודות מדינה, למרות שלא היה לה סיווג ביטחוני. ככל הנראה נדחף הגנרל להתפטר ולהגדיר את הפרשה במילותיו שלו, לפני שהפרשה תדלוף לתקשורת.

במכתבו כתב פטראוס, כי אתמול (ה') הוא בא לבית הלבן והגיש לנשיא ברק אובמה את התפטרותו. הנשיא ביקש לבחון את הבקשה במשך 24 שעות ואתמול הוא קיבל את ההתפטרות.

"לאחר שהייתי נשוי במשך 37 שנים, ניהלתי פרשת אהבים מחוץ לנישואים וזה היה שיפוט לקוי במידה קיצונית", כתב פטראוס במכתבו. "התנהגות כזו אינה קבילה, לא כבעל (לאישה) ולא כמנהיג של ארגון כמו שלנו", כתב הגנרל.

פטראוס התמנה לראש CIA בספטמבר 2011, לאחר ששירת כמפקד הכוחות של בעלות הברית באפגניסטאן. קודם לכן שירת כמפקד הכוחות האמריקניים בעיראק. בעבר רווחו הערכות, שהוא עשוי לרוץ לנשיאות ביום מן הימים. הוא נשוי להולי פטראוס, סגנית ראש הסוכנות הפדרלית להגנה על הצרכן. היא מתמקדת בסיוע למשפחות חיילים. פטראוס הכיר אותה ב-1973, כשהיה חניך באקדמיה הצבאית בווסט-פוינט. אביה היה מנהל האקדמיה.

על-פי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, אהובתו של פטראוס היתה פולה ברודוול, קצינת צבא לשעבר, בוגרת ווסט-פוינט ועמיתת מחקר באוניברסיטת הארווארד, שכתבה ביוגרפיה על פטראוס בשם "על כל הקופה: חינוכו של גנראל דייוויד פטראוס", יחד עם כותב נוסף, ורנון לייב. על פי דיווח ב-NBC, החלה הבולשת הפדרלית לחקור את ברודוול בחשד שהיא ניסתה להשיג גישה לתיבת אי-מייל של הגנראל בדרכים בלתי כשרות. האתר "פוליטיקו" כותב, מפי מקורות מודיעיניים, כי ברודוול נפלה ברשת FBI במקרה, במהלך חקירה של פטראוס עצמו. לפי האתר, הוסבר לגנראל כי כדאי לו לנקוט יזמה ולהתפטר עתה, ובכך לשלוט על נראטיב הפרשה, מפני שבסופו של דבר הפרשה תדלוף.

בשלב זה הנסתר רב מהגלוי. נדיר מאוד שהבולשת הפדרלית תנהל חקירות נגד בכירים ב-CIA לאור העובדה שלסוכנות הביון יש שירות ביטחון פנימי משלה. לדברי התחקירן רונאלד קסלר, באתר "ניוזמאקס", החקירה החלה לאחר ש"המודיעין האמריקני" (לא מצוין איזה סוכנות) חשד, בשגגה, שאי מייל ששלח פטראוס לאהובתו עסק בשחיתות, אך לא ברור מדוע האי-מיילים של פטראוס בכלל היו נתונים במעקב. לפי כמה הערכות, מדובר בהלשנה של מישהו שהיה מודע ליחסים בין פטראוס לברודוול.

לדברי מקור ב-FBI שמצוטט בדיווח של קסלר, החלה החקירה באביב 2011, לקראת סוף שירותו של פטראוס באפגניסטאן, והבולשת עברה על כל האי-מיילים של פטראוס. הדוא"לים כללו התייחסויות בעלות אופי מיני, לרבות ציאור של קיום יחסי מין מתחת לשולחן. הצידוק לחקירה היה הסיווג הביטחוני הגבוה של פטראוס והעובדה שקיום יחסים מחוץ לנישואים חושף אותו לסחטנות ולסיכונים אחרים. תקנות ביטחוניות אוסרות על בעלי סיווג ביטחוני גבוה לקיים פרשיות אהבים מחוץ למסגרת הנישואים.

קסלר מגלה, כי בשלב מסוים, לאחר שפטראוס מונה לראש CIA, ניתקה ברודוול את היחסים עמו, אך פטראוס המשיך לחזר אחריה ושלח אליה אלפי אי-מיילים, עובדה נוספת שהעמידה בספק את כושר השיפוט שלו. לפי הדיווח, ציפו סוכני FBI שחקרו את הפרשה שפטרואוס יתבקש להתפטר מיד כדי למנוע מצב שבו ייסחט ע"י שירותי מודיעין זרים או גורמים פליליים. נוסף לכך, היה חשש שיחסו האובססיבישל הגנראל לברודוול יסיט את תשומת-לבו מהטיפול בפרשת ההתקפה על השגרירות האמריקנית בבנגאזי, שבה נהרגו 4 אמריקנים, לרבות השגריר בלוב. כזכור, ההתקפה, והטענות שממשל אובמה הסתיר מהציבור עובדות הקשורות בה, היו אחד מהנושאים שעלו במסע הבחירות לנשיאות. הממשל טען, וטוען, כי לא קיבל מהמודיעין האמריקני מידע מדויק על ההתקפה. קסלר טוען, שהעובדה שפטראוס התבקש להתפטר רק אחרי הבחירות עלולה לרמז שממשל אובמה לא רצה להפוך את פטראוס לנושא נוסף במערכת הבחירות. הגנראל היה אמור להעיד בשימוע בוקנגרס על ההתקפה בשבוע הבא. לא ברור אם יעשה זאת, בהיותו עתה אזרח פרטי. הקונגרס יכול לחייבו להעיד.

לפי דיווחים אחרים, פשטו בשנים שחלפו שמועות על רומנים שניהל פטראוס מחוץ למסגרת הנישואים.

בראיון ב-CBS, לפני חודשיים, אמרה ברודוול: "בסופו של דבר, פטראוס הוא בן אנוש והוא מתמודד עם אתגר המעמסה שתפקידו מטיל עליו... וכך יש לו מסיכה של מפקד, ואפשר להתרשם שהוא אכן מאוד בטוח בעצמו, אך אני ראיתי את הצד האישי שלו. הוא בטוח בעצמו, אך הוא רגיש מאוד לאבדן חיילים אמריקניים בחזית".

בהודעה על ההתפטרות כתב אמש אובמה, כי פטראוס העניק "שירות יוצא דופן לארה"ב במשך עשרות שנים" וכי "לפי כל קנה-מידה הוא היה אחד מקציני הצבא הטובים ביותר בדורו". הנשיא הוסיף: "מחשבותיי ותפילותי נתונות לדייב והולי פטראוס בזמן קשה זה".

ג'ימס קלאפר, ראש מרכז המודיעין הלאומי, ארגון הגג של כל גופי המודיעין בארה"ב, אמר אמש, כי בהתפטרותו של פטראוס "אנו מאבדים את אחד ממשרתי הציבור המכובדים ביותר בארה"ב". וצירת בית-הנבחרים דאיין פיינסטין, אמר אמש, כי אובמה לא היה צריך לקבל את ההתפטרות כדי שהאומה לא תפסיד את שירותו של אחד מבניה המוכשרים ביותר.

בין האישים שמוזכרים כמועמדים להחליף את פטראוס: מיקל מורל, סגן ראש CIA; ג'ון ברנאן, יועצו של הנשיא לביטחון המולדת ולוחמה בטרור; וג'יין הארמן, שהיתה צירה דמוקרטית בבית-הנבחרים וחברה בכירה בוועדת המודיעין של הבית. היא נחשבה ידידה מסורה של ישראל.