עליבות בצמרת: ראש ה-CIA נפל בגלל שתי נשים שהתחרו עליו

הבולשת הפדרלית החלה לנבור בחשבון האי-מייל של פטראוס, אחרי שאישה "קרובה" לגנרל התלוננה שקיבלה מיילים "מאיימים" מאהובתו לשעבר ומחברת הביוגרפיה שלו ■ בקונגרס זועמים: למה לא סיפרו לנו לפני הבחירות?

איזו עליבות! שתי נשים שהתחרו על הגבר שלהן הביאו לקריסת הקריירה המטאורית של אותו גבר, דייויד פטראוס, ראש סוכנות הביון המרכזית ואיש צבא עתיר הישגים, שתואר כבעל פוטנציאל להיבחר לנשיא ארה"ב. אופרת סבון במטה CIA בווירג'יניה.

כפי שדווח בסוף השבוע, הודיע פטראוס במסרים אישיים לאלפי עובדי הסוכנות , כי הגיש לנשיא ברק אובמה את התפטרותו ביום ה'. הנשיא ביקש לבחון את הבקשה במשך 24 שעות וביום ו' הוא קיבל את ההתפטרות.

"למרות שאני נשוי במשך יותר מ-37 שנים, ניהלתי פרשת אהבים מחוץ לנישואין וזה היה שיפוט לקוי במידה קיצונית", כתב פטראוס. "התנהגות כזו אינה קבילה, לא כבעל (לאישה) ולא כמנהיג של ארגון כמו שלנו".

גנראל פטראוס התמנה לראש CIA בספטמבר 2011, לאחר ששירת כמפקד הכוחות של בעלות הברית באפגניסטאן. קודם לכן שירת כמפקד הכוחות האמריקניים בעיראק. הוא נשוי להולי פטראוס, סגנית ראש הסוכנות הפדרלית להגנה על הצרכן. פטראוס הכיר אותה ב-1973, כשהיה חניך באקדמיה הצבאית בווסט-פוינט. אביה היה מנהל האקדמיה.

הצלע השלישית היתה פאולה ברודוול, נשואה ואם לשני ילדים קטנים, קצינת צבא לשעבר, בוגרת ווסט-פוינט ועמיתת מחקר באוניברסיטת הארווארד, שכתבה ביוגרפיה על הגנראל בשם "על כל הקופה: חינוכו של גנראל דייוויד פטראוס". הרומן ביניהם צמח במהלך כתיבת הביוגרפיה. על פי הדיווחים הראשוניים בעיתונות בארה"ב, פטראוס נפל ברשת חקירה של FBI במקרה, לאחר שהבולשת הפדרלית החלה לחקור את ברודוול בחשד שהיא ניסתה להשיג גישה לתיבת אי-מייל של הגנראל בדרכים בלתי כשרות.

אבל מה הניע את FBI לחקור את ברודוול? מי התלונן עליה? האם זה היה תירוץ שזממו חורשי רעתו של פטראוס כדי להפילו? הרשת התמלאה בקונספירציות, אחת הזויה יותר מרעותה. עתה מתברר, הודות להדלפות מגורמי ממשל ורשויות חקירה, כי הסיבה הרבה יותר פרוזאית: התמודדות בין שתי נשים על לבו של גנראל אחד.

על פי ידיעות באמצעי תקשורת בארה"ב, החקירה החלה לאחר שאשה שתוארה כ"קרובה" לפטראוס, אך אינה אשתו או בת משפחתו, ואף אינה עובדת CIA, פנתה ל-FBI לפני כמה חודשים וקבלה שברודוול שלחה לה מסרי אי-מייל מאיימים. חקירת ברודוול, שכללה גם סריקה של חשבון הדוא"לים שלה, חשפה שברודוול ניהלה תקשורת אי-מיילים אינטנסיבית עם ראש CIA, ואף כללה מסרים עם התיחסויות מיניות גלויות, לרבות תיאור של קיום יחסי מין מתחת לשולחן.

תחילה חששו החוקרים שמדובר בפריצה לחשבון האי-מייל של פטראוס, אך בעקבות שיחה עמו התברר שמדובר ברומן שהתנהל יותר משנה. החוקרים גם מצאו שברשות ברודוול היה מידע מסווג, אך הגיעו למסקנה שהיא לא קיבלה אותו מפטראוס. מכאן היתה דרך קצרה להתפטרות הגנראל. אמנם לא נמצאה ראיה לעבירה פלילית, אך מנהיג במעמדו של פטראוס לא יכול לחשוף עצמו לסיכוני סחיטה. ראש סוכנות הביון הגדולה בעולם התגלה כאדם בעל שיפוט לקוי, שמקבל החלטות לא רק באמצעות מוחו.

בדרמה פוליטית שהתקרבה לשיאה ביום הבחירות, הודיע משרד המשפטים לג'יימס קלאפר, ראש המודיעין הלאומי, ארגון הגג של כל מוסדות הביון בארה"ב, על מצבו העדין של פטראוס. קלאפר שוחח עם פטראוס ויעץ לו להתפטר. וכך היה. קלפאר דיווח על הפרשה לבית הלבן ביום ד', למחרת הבחירות.

אבל מי היתה המתלוננת? כאמור, היא תוארה כ"קרובה" לפטראוס. נודע גם שהיא הכירה את ברודוול. לפי "ניו יורק טיימס" מהיום, האופי המדויק של יחסיה עם פטראוס אינו ברור, אך, לדברי פקידי רשות, נראה ששתי הנשים התחרו על נאמנותו, אם לא על לבו, של פטראוס. לפי גרסת "וושינגטון פוסט", ברודוול ראתה במתלוננת איום יחסיה עם הגנראל.

בדיווחים קודמים נמסר, שברודוול ניתקה את יחסיה עם פטראוס זמן קצר לאחר שהוא מונה לראש CIA אך הוא המשיך לחזר אליך ושלח לה אלפי דוא"לים.

כך או כך, הקריירה של פטראוס נגדעה באיבה. עכשיו נולדה פרשה חדשה. הקונגרס זועם על כך ש-FBI לא דיווח לו על הסתבכות פטראוס אלא לאחר מעשה. מחוקקים רפבוליקניים טוענים, שהממשל הסתיר את הפרשה עד לאחר הבחירות, כדי לא לפגוע בסיכויי אובמה להיבחר מחדש. בבית הלבן אומרים להד"ם. החקירה הסתיימה ביום הבחירות. הסיפור הזה טרם נגמר.