ישועה אפשרית מפיזור הכנסת

רשות המסים שוקלת הארכת תוקף הוראות שעה מקלות

באחד בינואר ייכנסו לתוקף שינויי חקיקה שבגינם עתיד לעלות מס השבח על מכירה של מקרקעין וזכויות באיגוד מקרקעין.

שינוי אחד הוא העלאה ב-2% של שיעורי המס ההיסטוריים (מס השבח על נכסים שנרכשו עד 31.3.1961). ביחס לנכסים אלה נקבעו בעבר שיעורי מס מופחתים של 12% עד 24%, ובשנים האחרונות החלה העלאה של המס. בעקבות מסקנות ועדת טרכטנברג בסוף 2011 נקבעה הוראה שהעלתה את שיעורי המס ב-1% בשנת 2012 וב-2% מדי שנה משנת 2013 עד 2017, וזאת עד לשיעור 25% .

העלאה נוספת בשיעור 2% עשויה לנבוע מהמס על הכנסות גבוהות ("מס העשירים"), אשר יחול מ-2013 ביחס ליחידים על הכנסה חייבת העולה על 800 אלף שקל לשנה. המס חל גם במקרה של רווח חד-פעמי הנובע ממכירת מקרקעין. ביחס למכירת דירת מגורים יחול המס רק אם שווי המכירה עולה על 4 מיליון שקל והמכירה אינה פטורה. התמודדות אפשרית בהקשר זה הינה בקשה לפרישת השבח אחורה, וכך ביטול של החלק החייב במס הנוסף או הקטנתו.

דרך התמודדות נוספת הינה הקדמה של עסקאות וחתימתן עד תום השנה. ניתן לחתום על הסכם מותנה, וכך לגבש יום מכירה כבר ב-2012, גם אם התנאים המתלים שיהפכו את החוזה למעשי יתקיימו מאוחר יותר.

שינוי נוסף שיש לתת עליו את הדעת, הוא תום תקופת ההטבות על פי הוראת השעה של חוק הגדלת ההיצע של דירות מגורים. על פי החוק עתידה לפוג ההוראה המאפשרת מכירת שתי דירות מגורים נוספות בפטור ממס, וגם הוראת השעה המאפשרת מס מופחת על מכירת קרקע לבניית דירות תוך 36 חודשים.

כוונת רשות המסים הייתה שלא להאריך את הוראות השעה האמורות. עם זאת, ישועה בלתי מתוכננת עשויה לנבוע מפיזור הכנסת וההליכה לבחירות. בהתאם לסעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, חיקוק שתוקפו פוקע לאחר פיזור הכנסת יעמוד בתוקפו עד תום שלושה חודשים לכהונת הכנסת החדשה. ומכאן צפויות ההטבות להיות מוארכות באופן אוטומטי בכמה חודשים. הנושא נבחן בימים אלה וטרם פורסמה עמדה של רשות המסים.

בעבר, כאשר סוגיה דומה התעוררה ביחס לפקיעת תוקף הוראת שעה בעניין חילוף (בסוף 2008 ותחילת 2009), קיבלה עמדת רשות המסים את הטענה שפיזור הכנסת האריך את תוקף הוראת השעה.

הכותבים ממשרד זיו שרון ואלתר