עסקת אופיס דיפו מתקדמת: המגעים בשלב החלפת הטיוטות

המשביר מדווחת כי השלמת העסקה כפופה לאישור בנק מזרחי-טפחות ואופיס דיפו העולמית ■ במחצית הראשונה של 2012 הפסידה אופיס דיפו 19 מיליון שקל

קבוצת המשביר, המחזיקה באופיס דיפו, הודיעה היום (ג') כי היא ממשיכה לנהל משא-ומתן עם גורמים עסקיים למכירת אופיס דיפו ישראל. החברה ציינה כי השלמת העסקה כפופה לאישורים שונים בהם של בנק מזרחי-טפחות, הבנק המלווה את התהליך, ושל אופיס דיפו העולמית. עוד נמסר כי קבלת האישורים צפויה בימים הקרובים.

ל"גלובס" נודע כי הצדדים נמצאים בשלב של החלפת טיוטות, וכי אישור האמריקנים כולל את העברת הזיכיון והסכמה חשובה, לפיה התמלוגים השנתיים שמפרישה הרשת לאופיס דיפו העולמית יירדו משמעותית מ-1.35%, כפי שסוכם בעסקת הרכישה של המשביר את אופיס דיפו בזמנו, ל-0.25%.

ככל הנראה מתווה העסקה יהיה בדומה למזכר העקרונות שהושג בזמנו עם צחי פישביין, לפיו הרשת תימכר ללא תמורה, והרוכשים ישקיעו 30 מיליון שקל ברשת.

ההודעה היום באה בהמשך להודעה שפרסמה המשביר בסוף אוקטובר, ובה דיווחה כי היא מנהלת משא-ומתן מתקדם עם צד שלישי למכירת אופיס דיפו. הצפי אז היה לסיים את העסקה תוך שבוע - מה שלא קרה בפועל. דיווח זה בא שבוע אחרי התפטרותו של מנכ"ל הרשת, צחי פישביין, ובו נכתב כי הופסק המשא-ומתן על בסיס מזכר העקרונות שנכתב בשעתו עם פישביין, ולפיו הרשת תועבר לרשותו ללא תמורה. פישביין עמד מאחורי הקמת הרשת בישראל ב-1994.

התחזיות לא התממשו

אופיס דיפו מונה כיום 55 סניפים (אחרי סגירה של 4 סניפים). ב-2008 מכרו פישביין ושותפיו (לאון קופלר וג'ק פישמן) את חלקם ברשת לאופיס דיפו העולמית, לפי שווי מוערך של 75 מיליון דולר. משביר החזקות רכשה את אופיס דיפו בדצמבר 2010 מידי החברה העולמית ב-47 מיליון דולר. במעמד זה התחייבה המשביר להוביל את אופיס דיפו למחזור מכירות של מיליארד שקל בשנה, לעומת מחזור של 620 מיליון שקל שהיה לרשת באותה תקופה.

בהסכם המכירה של הרשת למשביר נקבע כי הרשת העולמית תקבל תמלוגים של 1.35% ממכירות הרשת, ונקבע כי ב-2015 הסכום יעמוד על 13 מיליון שקל בשנה, המשקפים תחזית של מכירות בהיקף של מיליארד שקל. תוכניות אלה לא התמששו, ואף רחוק מכך.

אופיס דיפו גררה את המשביר להפסדים ולסכסוכים עם החברה בחו"ל, עד לתביעה שהגישה הרשת העולמית נגד אופיס דיפו ישראל בסך 51 מיליון שקל. בהמשך לתביעה, באוקטובר הוטל צו עיקול על נכסי אופיס דיפו ישראל על-ידי הרשת העולמית, אך הוא בוטל ימים ספורים לאחר מכן. בתוך כך, צומצם העיקול ל-20 מיליון שקל על מלאי אופיס דיפו לטובת הרשת העולמית.

דוחות המשביר הצביעו על הפסדים של אופיס דיפו: במחצית הראשונה של 2012 הצטברו הפסדי הרשת ל-19 מיליון שקל, אחרי הפסד של 37 מיליון שקל ב-2011.