כתבי "מעריב" נדרשים להוציא מכיסם סכומי-עתק בגין תביעות

היועץ המשפטי של "מעריב" הודיע לכתבים ולעורכים שנתבעו בלשון הרע או בגין הפרת זכויות יוצרים בעקבות כתבות בעיתון, כי במסגרת המכירה לשלמה בן-צבי לא הוסדרה סוגיית השתתפותם העצמית בתביעות, המגיעה ל-40 אלף שקל

האם העיתונאים של "מעריב", שנתבעו בשנים האחרונות בגין כתבותיהם בעיתון, נותרו "חשופים בחזית"? ל"גלובס" נודע כי כתבים ועורכים ב"מעריב" שנתבעו בשנים האחרונות בתביעות לשון הרע ובתביעות זכויות יוצרים, בעקבות כתבות שלהם בעיתון, יצטרכו להוציא מכיסם הפרטי עשרות אלפי שקלים כדי להתגונן מפני התביעות הללו. זאת, לאחר שבמסגרת העסקה למכירת העיתון לשלמה בן-צבי לא הצליחו הצדדים להסדיר את הסוגיה.

עד עתה, כמקובל בכל כלי התקשורת, ביטח "מעריב" את כתביו ועורכיו ולקח על עצמו את מלוא האחריות להליכים המשפטיים שהתנהלו נגדו ונגד העיתונאים בשורותיו בגין עבודתם בעיתון.

ואולם, לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח באחרונה היועץ המשפטי של "מעריב", עו"ד מאיר בלייך, לכתבים ולעורכים המעורבים בתביעות, בו הוא מודיע להם כי ההסכמים שנערכו בין העיתון לבין הנאמנים מטעם בית המשפט, עו"ד וד"ר שלמה נס ועו"ד ירון ארבל, והרוכש, שלמה בן-צבי, אינם כוללים הסדר לגבי דמי ההשתתפות העצמית שלהם בתביעות, המגיעים לסך של 40 אלף שקל כל אחד.

מעובדים לנושים

"כידוע לך, חברת 'מעריב' מצויה מאז ה-23 בספטמבר תחת הקפאת הליכים. המשמעות היא שההליכים המשפטיים נגד 'מעריב' נעצרו. לעומת זאת, ההליכים נגד חברי מערכת ואחרים שנתבעו באותם תיקים, ממשיכים", כתב עו"ד בלייך לכתבים ולעורכים הנתבעים.

לדברי היועץ המשפטי של העיתון, "בימים שחלפו עמלתי מול הנאמנים מטעם בית המשפט, מול עורכי הדין ומול חברות הביטוח, למען מציאת דרך שתבטיח את המשך מתן ההגנה המשפטית לחברי המערכת, שעד עתה לא היו מערבים בתיקים, ועתה נותרו 'חשופים בחזית'.

"סוגיה אחת לא הצלחנו לפתור לעת עתה, והיא נוגעת לדמי ההשתתפות העצמית. המשמעות היא שבהיעדר הכיסוי הכספי של 'מעריב', מעמסת ההשתתפות העצמית עלולה ליפול על העיתונאים".

למכתבו צירף עו"ד בלייך נוסח של תביעת חוב על-תנאי, והוא ביקש מהכתבים והעורכים הנתבעים כי יחתמו עליה בפני עורך דין ויגישו אותה לנאמנים. בכך, למעשה, הם יהפכו לנושים של "מעריב".

אתמול (ג') פורסם ב"גלובס" כי נגד עיתון "מעריב" ונגד כתביו ועורכיו וכן כתבים ועורכים שעבדו בו בעבר תלויות ועומדות 34 תביעות לשון הרע בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים.

אחת מתביעות הדיבה הללו היא זו שהגיש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד "מעריב" לבית משפט השלום בירושלים במארס 2011. נתניהו הגיש את התביעה, בסך מיליון שקל, בעקבות ידיעה שפורסמה בעיתון, שלפיה, לטענתו, "הקורא מתרשם באופן שגוי כי שווי ארוחת ערב שערכו נתניהו ורעייתו הינו 60 אלף שקל, וכי ארוחות ערב דומות הן חלק מ'נסיעותיהם הראוותניות' כביכול".

תביעת דיבה נוספת הוגשה בידי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, נגד "מעריב" והעיתונאי בן כספית, שפוטר מהעיתון בימים האחרונים עקב מכירתו לבן-צבי.

בן כספית: "נקמנות אישית"

בתחילת השבוע הגישו נאמני "מעריב", עורכי הדין שלמה נס וירון ארבל, לשופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, בקשה להתיר להם להמשיך בניהול תביעות לשון הרע נגד חברות קבוצת "מעריב", למרות הקפאת ההליכים.

הנאמנים כתבו לשופטת אלשיך כי באחרונה הם הגיעו להסדר עם חברות הביטוח, שביטחו את החברות ששלטו ב"מעריב", לפיו חברות הביטוח ייכנסו בנעלי "מעריב" וינהלו את תביעות לשון הרע בעצמן ועל חשבונן.

כעת מתברר, כאמור, כי העיתון "מעריב" עצמו זכה לכיסוי ביטוחי, במסגרת ההסכמים שהשיגו הנאמנים עם חברות הביטוח, אך הותיר את כתביו ועורכיו, כלשונו של עו"ד בלייך, "חשופים בחזית".

העיתונאי בן כספית, ה"מככב" ברשימת כתבי "מעריב" הנתבעים בתביעות לשון הרע, מסר בתגובה כי ההתנערות מתשלום דמי ההשתתפות העצמית לכתבים ולעורכים היא לא הדבר התמוה הראשון שעושה עו"ד שלמה נס, הנאמן של "מעריב".

"אני לא בטוח שלא מעורבת כאן גם נקמנות אישית של עו"ד נס נגד האנשים שחושבים שהוא הרס את 'מעריב'", מסר כספית.

מגעים לפתרון

יו"ד ועד עיתונאי "מעריב", חגי מטר, מסר בתגובה כי "ועד העיתונאים מודע לבעיה שנוצרה, והיא אחת מיני רבות שנוצרו בשל הליך הקפאת ההליכים. אנחנו נמצאים במגעים עם כל הגורמים הרלוונטיים בניסיון לפתור את הקשיים".

עו"ד ירון ארבל, אחד מהנאמנים של "מעריב", מסר בתגובה: "בימים אלה אנחנו נמצאים בקשר ובהתדיינות מול חברות הביטוח, בין היתר בסוגיה זו. הטענה של בן כספית, אשר 'אינו בטוח', משוללת כל יסוד ואינה קשורה כלל למציאות".