ארה"ב לישראל: הימנעו מפגיעה באזרחים

(עדכון) - ארה"ב הגיבה על חיסול ג'עברי: "זכותה של ישראל להגן על עצמה" ■ נשיא ארה"ב גינה את ירי הרקטות שנורות לדרום ישראל ■ שוחח טלפונית עם רה"מ נתניהו ונשיא מצרים מורסי

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש (ד') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיחת טלפון, שארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה לנוכח ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר מטרות בישראל, אך קרא לנתניהו לעשות כל מאמץ להימנע מפגיעה באזרחים.

על פי הודעה של הבית הלבן, הסכימו אובמה ונתניהו שחמאס צריך לשים קץ להתקפות על ישראל במאמץ למנוע הסלמה נוספת במצב. השניים אף הסכימו לשמור על קשר הדוק בימים הקרובים.

לפני שיחת אובמה-נתניהו, תדרך ראש הממשלה את סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בשיחת טלפון, על המצב בעזה. אובמה אף שוחח בטלפון עם ראש ממשלת מצרים, מוחמד מורסי, על מה שהבית הלבן הגדיר כ"תפקידה המרכזי של מצרים" בשמירה על ביטחון האזור.

גם בשיחתו עם מורסי גינה אובמה את ירי הרקטות לעבר ישראל והדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. שניהם הסכימו שיש חשיבות למאמץ לפוגג את ההסלמה מהר כל האפשר.

קודם לכן נתנו דוברי הממשל תהודה רחבה לעמדת הרשמית של ארה"ב כלפי התלקחות ברצועת עזה ובדרום ישראל. דובר הסטייט דיפטמנט, מארק טונר, אמר אף הוא שארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור, אך היא מקווה שישראל תעשה כל מאמץ כדי להימנע מפגיעה באוכלוסיה אזרחית.

"אנו מגנים בתקיפות את ברד הרקטות ששוגרו מעזה לעבר דרום ישראל, ואנו מצטערים על מותם ופציעתם של אזרחים ישראליים ופלסטיניים חפים מפשע בגלל האלימות שנובעת מירי הרקטות", אמר הדובר. "אין שום הצדקה למעשי האלימות שנוקטים חמאס וארגוני טרור אחרים נגד העם בישראל. אנו קוראים לאחראים למעשים אלה לחדול מיד מפעולותיהם שמעידות על מורך לב".

"חמאס טוען שהוא משרת את האינטרסים של הפלסטינים, אך בה בעת הוא נוקט מעשי אלימות נגד ישראל שרק פוגעים באינטרסים אלה", הוסיף הדובר. "התקפות על ישראל, על בסיס כמעט יום-יומי, אינן מסייעות לפלסטינים בעזה ואינן מקדמות את מאמצי הפלסטינים להשיג הגדרה עצמית".

קודם לכן אמר דובר משרד ההגנה של ארה"ב, לויטננט קולנל סטיוון וורן, שארה"ב עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בעזה. "אנו מתייצבים לימין שותפינו הישראליים ותומכים בזכותם להגן על עצמם מפני טרור", אמר הדובר.

היועץ לביטחון לאומי בממשל אובמה, טום דונילון, נפגש ביום ב' בבית הלבן עם יעקב עמידרור, מקבילו הישראלי, בעיצומם של הדיונים בישראל האם וכיצד לתקוף בעזה. אין לדעת, כמובן, האם עמידרור עדכן את עמיתו האמריקני לגבי תכניות ישראל בעזה.

בינתיים נערכת שגרירות ישראל בוושינגטון למבצע הסברתי בעקבות ההתקפה בעזה. השגריר מייקל אורן פרסם את ההדועה הבאה: "לישראל יש חובה וזכות להגן על עצמה מפני התקפות טרור שנועדו להרוג אלפים מאזרחיה. אנו שולחים מסר חד-משמעי שאזרחינו לא יהיו בני ערובה של טילי טרוריסטים ושל פשיטות מעבר לגבול. היקף המבצע ההגנתי של צה"ל בעזה תלוי בחמאס ובנכונותו לקבל החלטה להפסיק את ירי הטילים על ערינו ועל בתינו".

בעקבות תדרוך עם השגריר, אמש, פרסמו חמישה סנטורים, משתי המפלגות, הודעת תמיכה בישראל על רקע ההתלקחות בעזה.