מבצע "עמוד ענן": האם זה הזמן להיכנס לבורסה?

מה ממליצים בכירי שוק ההון למשקיע המקומי המודאג, על בסיס אירועים צבאיים-ביטחוניים קודמים

רוחות המלחמה הכבידו גם היום על הבורסה בתל-אביב, והמדדים המובילים רשמו ירידה של כ-0.6%, כאשר מתחילת מבצע "עמוד ענן" בעזה איבדו ת"א 25 ות"א 100 שיעור של 1.3%-1.6% מערכם. בנקודת הזמן הנוכחית קשה עדיין להעריך האם אנו עדים למבצע ממוקד וקצר בן מספר ימים, או שמא לפנינו אירוע מתגלגל וממושך יותר, בעל השלכות רחבות.

מדינת ישראל אמנם "התברכה" באירועים ביטחוניים רבים שלא תרמו ליציבותו של המשק המקומי, אירועים שמעלים את רף החששות ואי הוודאות, גורמים לבריחת משקיעים, בעיקר אלו הזרים, ואף מביאים לא פעם לשיתוק חלקי של המשק.

יחד עם זאת, בחינה סטטיסטית של השפעת חמשת האירועים הביטחוניים המשמעותיים בש-30 השנים האחרונות על מדינת ישראל, מעלה כי בתקופת האירוע הצבאי-ביטחוני רשם המדד המוביל בבורסה, תל אביב 25, ירידה ממוצעת של כ-6.6%, שהפכה תוך כשלושה שבועות לעלייה של כמעט 3%. יתרה מכך, כחודשיים מיום התרחש האירוע הציג המדד עלייה של מעל ל-7%.

האירוע שהביא לירידה החדה ביותר במדד בתקופה שנבדקה, היה יציאתו של צה"ל למבצע "עופרת יצוקה" בעזה ב-21 בפברואר 2008. מטרת המבצע אז הייתה, בדומה להיום, לפגוע באופן קשה בממשלת חמאס ובירי הרקטות, לשקם את כוח ההרתעה הישראלי ולהביא ליצירת מציאות חדשה עבור יישובי עוטף עזה והדרום.

בתקופת המבצע (כשבוע ימים) נפל ת"א 25 ב-10%, אך כגודל הנפילה כך גודל העלייה לאחר מכן. שלושה שבועות לאחר האירוע תיקן המדד ביותר מ-12%, וכחודשיים לאחר מכן רשם זינוק של לא פחות מ-25%.

ההיסטוריה מוכיחה אם כן כי תגובת הפאניקה של הבורסה המקומית היא זמנית בלבד, ולאחריה בא לרוב תיקון חד במדדים המובילים. האם זה יהיה התסריט גם הפעם, והאם נפתח כאן חלון הזדמנויות למשקיעים, או שמא עדיף להפנות עתה את הכספים מהארץ לטובת שוקי חו"ל? "גלובס" כינס את מנהלי ההשקעות המובילים במשק, בניסיון לענות על שאלות בוערות אלה.

"להמתין ולבחון את ההתפתחויות"

- האם כדאי להוציא את הכסף מהבורסה בת"א?

"נכון לעכשיו, האירוע הזה, עם כל חומרתו, אינו משנה סדרי עולם, גם אם תהיה החרפה במלחמה. אירועים כאלה לא צריכים לשנות את מדיניות ההשקעה ואת אופן הקצאת הנכסים בין ישראל וחו"ל".

"היינו בסרט הזה לא פעם ולא פעמיים, כמו במבצע 'עופרת יצוקה' או מלחמת לבנון השנייה, ואנחנו יודעים שהבורסה הגיבה באופן חיובי כאשר הדברים התבהרו".

סטפק מפנה את תשומת הלב לגזרה השקטה ביותר כיום בגבולות ישראל, ואומר כי "אותי מדאיג הרבה יותר המצב בירדן, שאינו מקבל את הכיסוי הראוי בתקשורת. נפילת השלטון שם, אם חס וחלילה תתרחש, יש לה משמעויות אסטרטגיות הרבה יותר גדולות ממה שאנו חווים כרגע".

- לאן הולך השוק המקומי בתקופה הקרובה?

"היום השוק מגיב באופן צפוי מאוד - כל אפיקי ההשקעה המרכזיים יורדים, למעט המט"ח שעולה. המניות ואיגרות החוב הקונצרניות - בגלל החשש למשק, והאג"ח הממשלתיות בשל החשש מהגדלת הגירעון בתקציב, שגבוה גם כך, עם כל ההשלכות שעלולות לנבוע מכך".

לדברי סטפק, "כך השוק הגיב גם בעבר במצבים דומים. להערכתי, אין צורך לנקוט כרגע פעילות מיוחדת, אלא להמתין ולבחון את ההתפתחויות".

- מה לעשות עם הכסף?

חלוקת ההשקעות בתיק תלויה לדעת סטפק באופי הלקוח, ובכל מקרה "יש הזדמנויות בשוק, בלי קשר למצב הנוכחי.

"הירידות כרגע הן לא משמעותיות ולא משנות את האטרקטיביות של ההשקעות. ההזדמנויות נמצאות בעיקר בשוק המניות בת"א, בפרט בענף הבנקים, וחלקית גם בשוק האג"ח הקונצרניות".

"מזכיר שפיזור הוא דבר חשוב"

- האם כדאי להוציא את הכסף מהבורסה בת"א?

"החלטת השקעה שכזו צריכה להיות קשורה למבנה התיק ולאופי הסיכון. לצערנו, פעם בכמה חודשים יש באזור אירוע ביטחוני כלשהו, שמשפיע בדרך כלל לטווח הקצר.

"לכן, אני לא חושב שנכון להסיט השקעות כל פעם לפי המצב הביטחוני. זאת, בהנחה שהאירוע הנוכחי, כמו שהדברים נראים כרגע, לא ישפיע ברמה הכלכלית לאורך זמן".

ברכה מבקש לנצל את ההזדמנות "להזכיר לאנשים שפיזור השקעות זה דבר חשוב".

- לאן הולך השוק המקומי בתקופה הקרובה?

"המגמות העיקריות בשוקי המניות תלויות הרבה יותר בפיתרון בעיית הגירעון, הצוק הפיסקאלי בארה"ב והמשבר הכלכלי באירופה. אירועים ביטחוניים מסוג זה יכולים להשפיע לטווח קצר על הדולר או הנפט.

"אנחנו חושבים שברמת התמחור הנוכחית של השוק, ובהתייחס לכל הסיכונים הקיימים והאלטרנטיבות, מניות הוא אפיק שצריך להיות במינון משמעותי בתיקי ההשקעות. צריך לזכור שגם בחו"ל השווקים יורדים, ומסיבות אחרות לגמרי. לפעמים אירועים ביטחוניים מסוג זה מייצרים הזדמנויות להגדיל החזקה לטווח ארוך".

- מה לעשות עם הכסף?

"אני לא חושב שכתוצאה מהאירועים צריך לעשות שינויים בתיק. בזמנים האלה חשוב להיות חזקים ולא להגיב בפאניקה. בתקופות כאלה בעבר, כל מי שפעל וניסה להקטין סיכונים ולברוח מאפיקי השקעות שרשמו ירידות בטווח הקצר, הצטער על כך לאחר מכן".

לגבי שוק האג"ח - "בתקופות קשות שוק זה מספק מעין מקלט למשקיעים, לכן בטווח הקצר לאירועים יכולים להיות השפעה לטובה על שוק זה".

"התיק המקומי - ללא שינוי מהותי"

- האם כדאי להוציא את הכסף מהבורסה בת"א?

"המשקיעים בשוק ההון המקומי מורגלים לצערנו במתחים ביטחוניים וגיאופוליטיים בשני העשורים האחרונים. כמובן שאין מקום לקבלת החלטות נמהרות בנקודות קיצון אלה, ולראיה, היום לא רואים במסחר מכירות מאסיביות מצד משקיעים".

פלר מציין כי "מעורבות משקיעים פרטיים בשוק בתקופה זו נמוכה, כך שממילא הפוטנציאל למכירות חפוזות הוא מצומצם.משקיעים זרים שהגדילו החזקות באחרונה, עדיין לא מתמחרים בפעילותם את המתיחות הנוכחית".

- לאן הולך השוק המקומי בתקופה הקרובה?

"תגובת השוק להתרחשויות באה לידי ביטוי בעיקר באג"ח הממשלתיות, שם הירידות מהיומיים האחרונים מהוות הזדמנות קנייה למבקשים להגדיל החזקות, בעיקר באפיק השקלי. בחלק המנייתי, פעילות שחקני מעו"ף ממתנת את הירידות, ובהיעדר מוכרים גדולים, מוסדיים או זרים, אנו רואים ירידות מתונות יחסית".

לדברי פלר, "משקיעים זרים שהרחיבו פעילות בשווקים מתעוררים או פחות נזילים מאז ספטמבר, כמו השוק המקומי, נמצאים בעמדת המתנה. זאת, לנוכח חוסר הוודאות בשוק האמריקני ובהמתנה לפתרון בעיית הצוק הפיסקאלי, שתשפיע על פעילותם בחודשיים הקרובים.

"ככל שתימשך תקופת אי הוודאות הנוכחית, המצב עשוי לפגוע גם בפעילות משקיעים מוסדיים, שהחלו לחזור לשוק המקומי בחודשיים האחרונים".

- מה לעשות עם הכסף?

"בתיקים המקומיים אותם אנו מנהלים, אנחנו לא מבצעים כרגע שינויים מהותיים. הנקודה החשובה שכדאי ללמוד מתקופת מתיחות מעין זו, היא חשיבות פיזור ההשקעות - בשוקי הפעילות, במטבעות ובמכשירי השקעה".

"לנצל את הירידות בשוק הקונצרני"

- האם כדאי להוציא את הכסף מהבורסה בת"א?

"בסך הכול לאורך ההיסטוריה, מחקרים מוכיחים שדווקא כדאי להגדיל פוזיציה בתקופה של ירידות כתוצאה מאירועים ביטחוניים. עם זאת, תמיד נכון לפזר את ההשקעות גם לחו"ל, ובמיוחד בתקופות שיש עלייה בחוסר הוודאות הגיאופוליטית".

באשר לבורסות בחו"ל, "הצוק הפיסקאלי עלול להוביל לעלייה במס רווחי ההון ובמס על הדיבידנדים, ולכן אנו עדים למגמה שלילית בארה"ב ובעולם מאז בחירת אובמה".

השוק הקונצרני המקומי - "אטרקטיבי הרבה יותר ופחות מושפע מהצוק הפיסקאלי, ולכן אולי דווקא כדאי לנצל את הירידות להגדלת חשיפה".

- לאן הולך השוק המקומי?

"בטווח הבינוני-ארוך, סביר להניח שהשוק יעשה את מה שעשה באירועים צבאיים אחרים, וישאיר גם את המבצע הזה מאחוריו. בטווח הקצר, השוק יושפע מהתקדמות המבצע ומחציית קווים כאלו או אחרים, כאשר מן הסתם הפעילים בשוק מסתכלים בעיקר על ירי לכיוון גוש דן.

"גם לסביבה הגלובלית ישנה השפעה לא מעטה, ואם הירידות בעולם יימשכו, הן ישפיעו גם על השוק המקומי".

- מה לעשות עם הכסף?

"העצה הטריוויאלית היא לא לפעול בפזיזות, וההיסטוריה מלמדת שזו עצה נכונה. בבדיקה שעשינו בעבר, תגובת שוק המניות ביומיים הראשונים לאירוע גיאופוליטי היא מוגזמת, ובדרך כלל מתמתנת בהרבה כעשרה ימים לאחר מכן. למשל, במלחמת לבנון השנייה, ב-2006, השוק ירד ביומיים הראשונים בלבד, ומי שמכר אז, טעה".

לגבי שוק האג"ח, שמש צופה השפעות עליו רק במקרה של מבצע ארוך שיגרור הוצאה תקציבית גדולה וגירעון גדל, או אירוע שיפגע בצמיחה.

מה עשה מדד
 מה עשה מדד