דיווח: ישראל עשויה לפנות לארה"ב לסיוע במבצע בעזה

שגריר ישראל בארה"ב: "בשלב זה נמצאים בידנו כל האמצעים הנחוצים להתמודד עם האיום (מעזה), אך אנו מקיימים התייעצויות עם עמיתנו האמריקניים על המצב בשטח"

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, לא הוציא אתמול (ו') מכלל אפשרות שישראל תבקש סיוע מארה"ב בהמשך מבצע "עמוד ענן", על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט".

בשיחה עם כתבים אמר השגריר: "בשלב זה יש בידינו כל האמצעים הצבאיים הנחוצים להתמודד עם האיום (מעזה), ואיננו מבקשים שום דבר מעבר לכך. אך אנו מקיימים התייעצויות ומחליפים תקשורות באופן מתמיד עם עמיתינו האמריקניים על המצב בשטח".

במלחמת לבנון השניה, ב-2006, המתינה ישראל כמה ימים לאחר פרוץ הקרבות לפני שביקשה מארה"ב לספק לה פצצות מצרר. (מאוחר יותר קבע משרד החוץ בוושינגטון שישראל הפרה את התקנות האמריקניות לשימוש בתחמושות אלה באזורים אזרחיים).

סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, בן רודז, אמר הערב (מוצ"ש), כי אינו מודע לבקשות ישראליות לקבלת סיוע צבאי נוסף.

רודז דיבר בתדרוך לכתבים על סיפון אייר פורס 1, שמטיס את הנשיא אובמה לאסיה. בתשובה לשאלה על אפשרות לפלישה קרקעית של כוחות צה"ל לרצועת עזה, הוא אמר: "הישראלים הם שיחליטו על הטקטיקות הצבאיות ועל המבצעים שלהם. אנו רוצים מה שהישראלים רוצים, דהיינו לשים קץ לירי הרקטות מעזה".

על שאלה לגבי פגיעה בבנייני ממשל בעזה, לרבות מטה רה"מ של חמאס, אמר רודז: "לא נגיב על על מטרות ספציפיות שקבעו הישראלים , ואציין רק שאנו מדגישים תמיד, כמובן, את החשיבות של הימנעות מפגיעה באזרחים. אבל, שוב, הישראלים הם שיקבלו החלטות לגבי הפעילות המבצעית שלהם".

רודז חזר על הצהרות של אובמה ובכירים אחרים בממשל, שלפיהן חמאס נושא באחריות להתלקחות ברצועה: "אנו מאמינים שהגורם שהצית את העימות היה ירי רקטות מעזה; אנו מאמינים שלישראל יש זכות להגן על עצמה והישראלים הם שיקבלו החלטות לגבי הטקטיקות שיינקטו לצורך ההגנה העצמית".

רודז חלק על טענה שנשמעת בעיתונת הערבית, שלפיה חיסולו של אחמד ג'עברי , רמטכ"ל החמאס, הוא שחולל את העימות הנוכחי ברצועה: "רק כדי להבהיר מה גרם לעימות - רקטות שוגרו מעזה לעבר אזורים אזרחיים בישראל מזה זמן מה. מעל ראשם של הישראלים ריחף איום גדול מדי, במשך זמן רב מדי, מהרקטות האלה וזה מה שהניע את הישראלים לנקוט פעולה בעזה".

הוא אמר, שאובמה דיבר עם רה"מ נתניהו במשך כל יום מאז פרוץ העימות ודן עמו על דרכים להפיג את ההסלמה ברצועה. רודז ציין, שלנשיא מצרים, מוחמד מורסי, ולנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, "יש יכולת למלא תפקיד קונסטרוקטיבי במאמץ לשכנע את חמאס להפיג את ההסלמה".