"סוכני נסיעות בחו"ל צפויים להודיע היום על ביטולים"

בעקבות "עמוד ענן", בהתאחדות סוכני הנסיעות חוששים מגל ביטולים בתיירות הנכנסת, עם חזרתן לעבודה של סוכנויות הנסיעות בחו"ל אחרי סוף השבוע

חשש מגל ביטולים בתיירות הנכנסת עם חזרתן היום (ב') לעבודה של סוכנויות הנסיעות בחו"ל אחרי חופשת סוף השבוע.

"סוכני נסיעות בחו"ל צפויים להודיע היום על ביטולים, ובעיקר של קבוצות תיירים שאמורות להגיע לישראל בימים הקרובים. כשני-שליש מהתיירות הנכנסת לישראל מגיעה בקבוצות", כך העריך הבוקר יוסי פתאל, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות.

עם זאת, פתאל מדגיש כי תמונת הביטולים המדויקת תתבהר ביומיים-שלושה הקרובים ותושפע מאוד מההתפתחות בזירה הצבאית. "אם המבצע הצבאי יימשך ויורחב קרקעית, נראה גל של ביטולים, וההיפך. כרגע אנחנו נמצאים בקו התפר הקריטי שבין הרחבת המבצע לבין סיומו, לכן עדיין מוקדם לדעת מה יוליד יום".

גם יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, מעריך כי כל עוד אין כניסה קרקעית, הביטולים ימשיכו להיות מינורים, בניגוד לגל הביטולים שהענף חווה במבצעים הקודמים עופרת יצוקה וחומת מגן.

לדבריו, "מדובר בכמה עשרות בודדות של תיירים, בעיקר מאירופה. כרגע לא נרשמו אצלנו ביטולים של תיירים מארה"ב או של קבוצות תיירים מסין. נראה שכולם מחכים לראות אם צה"ל ייכנס או לא לעזה, וזאת תהיה נקודת התפנית".

ניר מזור, מנהל השיווק של קשרי תעופה, אומר כי "היחידים שביטלו את הגעתם ארצה הם ספקי תיירות מחו"ל שהיו אמורים להגיע הנה לפגישות עבודה".

בניגוד לתיירות האווירית, התיירות הנכנסת דרך הים ספגה ביטולים משמעותיים. מספר אוניות קרוז שהיו אמורות לעגון השבוע בנמל חיפה ואשדוד, ועל סיפונן כ-6,000 נוסעים וכ-2,000 אנשי צוות, ביטלו את הגעתן. בהן, האוניות קווין אליזבת של חברת קיונארד ושתי אוניות של חברת קוסטה השייכת לתאגיד קרניבל של משפחת הריסון.

לדברי ענת סמובסקי, הבעלים של חברת מד קרוזס, נציגת קוסטה בישראל, הביטולים נובעים בעיקר בשל ירי הטילים לכיוון ירושלים. "כ-80% מתיירות האוניות מבקרת בירושלים, ומכאן ההחלטה לדלג על ישראל במסלול השיט שלהן". עוד לדבריה, שתי אוניות הצפויות לעגון בסוף השבוע באילת עדיין לא ביטלו את הגעתן. "כולם מחכים לראות מה יקרה עם המבצע הצבאי".

באשר לתיירות הפנים, מלונאים מדווחים על ביטולים בהיקפים קטנים, ובעיקר על רקע צו 8. גם חברות התעופה מדווחות על מספרים לא גדולים של ישראלים המבטלים את טיסתם לחו"ל, בעיקר של מילואימניקים שגויסו בצו 8 ושל אנשי קבע בכוחות הביטחון.