קופות הגמל וקרנות הפנסיה יחויבו לפרסם הרכב דמי הניהול

האוצר מכריח את קופות הגמל וקרנות הפנסיה לפרסם כמה עמיתים משלמים דמי ניהול נמוכים, כמה משלמים דמי ניהול גבוהים וכמה משלמים העמיתים החזקים ביותר

האוצר מגביר את השקיפות לגבי הרכב דמי הניהול שקופות הגמל וקרנות הפנסיה גובות מעמיתיהן, ומכריח אותן לפרסם כמה עמיתים משלמים דמי ניהול נמוכים, כמה משלמים דמי ניהול גבוהים וכמה משלמים העמיתים החזקים ביותר. זאת, כחלק ממהלך של שיפור היכולת של החוסכים לשפר את מצבם. מדובר בפרסום שיהיה חלק מסקירת ההנהלה בדוחות הכספיים שיפרסמו הגופים הללו, החל בדוחות הכספיים לשנת 2012 שיפורסמו בסוף הרבעון הראשון ב-2013, ולא במידע שישלח ישירות לעמיתים.

דיווח בכל סוף שנה

מחוזר "הנחיות בדבר מבנה הגילוי הנדרש בדיווחים הכספיים השנתיים של קופות גמל וקרנות פנסיה" שפרסם אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, בכל סוף שנה ידווחו מנהלי הגמל והפנסיה בדוחות הכספיים שלהם על מבנה והתפלגות דמי הניהול הקיים באותו הגוף - תוך מתן שיקוף מעמיק לרמות דמי הניהול האמיתיות שלהן זוכים העמיתים. מדובר בפירוט התשלום הנגבה בפועל בקרן על חתכים שונים בהתייחס למסלולי השקעה. נתונים אלה יאפשרו לחוסכים לדעת היכן הם נמצאים ביחס ליתר חברי אותו הגוף, אם ייכנסו לדוחות הכספיים השנתיים או באמצעות הסוכנים שמסייעים להם. בכך, האוצר ממשיך לתת כלים לחוסכים המודעים ומחפשים אחר מידע, במטרה שאלו יאבקו להפחתת דמי הניהול שהם משלמים לגופים המוסדיים.

מדובר, למשל, בכמה עמיתים משלמים דמי ניהול של עד 0.15% מהצבירה ו-1.5% מהפרמיה השוטפת וכמה עמיתים משלמים דמי ניהול של בין 0.4% ל-0.5% מהצבירה ובין 4.5% עד 6% מהפרמיה בקרנות הפנסיה.

מה מקבלים העמיתים החזקים

כמו כן, באוצר מנחים את המוסדיים לפרט גם מה מקבלים העמיתים החזקים ביותר באותו הגוף - עובדי חמשת המעסיקים הגדולים באותו הגוף המוסדי. לגביהם יש לגלות את שיעור דמי הניהול הממוצע בפועל עבור חמשת המעסיקים הגדולים, סך היקף הנכסים המנוהל עבורם ומספר העמיתים והמבוטחים הכולל של חמשת המעסיקים גדולים. בנוסף, הדיווח בדוחות השנתיים יכלול מידע רב על חשיפתו לסוגי השקעות ומבנה תיק ההשקעות של הגוף המוסדי שמנהל את כספו כמו גם בהשוואה לתשואות של מדדי יחס רלוונטיים.