השוק האירופי בביצועי יתר על ארה"ב; איזו קרן מעניינת?

השוק ביבשת התחיל להציג ביצועי יתר על פני השוק האמריקני, לראשונה זה שנים רבות ■ האם זה הופך את קרן הסל VGK לאטרקטיבית להשקעה?

שווקים באירופה הציגו לאורך השנים האחרונות ביצועי חסר לעומת שוק המניות האמריקני, על רקע החמרת משבר החובות בגוש האירו וצעדי צנע של ממשלות המדינות האירופיות, שהובילו לזליגת משקים רבים למיתון. במקביל גברו חששות המשקיעים מתסריט האימה של התפרקות גוש האירו, עם השלכות קטלניות הן על הכלכלה הריאלית והן על שוקי ההון.

אולם באחרונה ניתן לראות הפחתה בחששות אלה, בעקבות הכרזת נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי, על נכונותו לפעול לטיפול במשבר ולספק נזילות למדינות אירופה שזקוקות לחילוץ. הכרזה זו, המעידה על גיבוש מדיניות ברורה, בניגוד למה שראינו בעבר, סיפקה מידת ביטחון למשקיעים בנוגע לסיכוי גוש האירו לצאת מהמשבר הקשה, וגרמה לבחינה מחודשת של ההזדמנויות הטמונות בשוק המניות האירופי.

בצד ההזדמנויות הבולטות כדאי לציין את תמחורן הנמוך של החברות האירופיות, הנסחרות במכפיל רווח חזוי ממוצע של 11 (דיסקאונט של כ-20% לעומת מדד S&P 500 האמריקני), וגם מניבות תשואת דיבידנד גבוהה באופן משמעותי מהמניות האמריקניות. בעוד תשואת הדיבידנד של מדד S&P 500 עומדת על כ-2.3%, מדד EUROSTOXX 50 האירופי מניב תשואה של כ-4.4%, ואילו מדד MSCI Europe הרחב יותר מספק תשואה גבוהה עוד יותר, של כ-6.8%.

צמיחה, שיפור ועדיין בדיסקאונט

משקיע המעוניין להיחשף למדד MSCI האירופי, עשוי להתעניין בקרן סל VGK (Vanguard MSCI European ETF), אחת מקרנות הסל הסחירות במיוחד, בעלת היקף נכסים של כ-4 מיליארד דולר ומחזור ממוצע של כ-100 מיליון דולר ביום, וזאת לצד דמי ניהול נמוכים במיוחד, 0.14% בשנה. קרן סל זו מספקת חשיפה מאוזנת למיטב החברות האירופיות, עם חשיפה זניחה למדינות החלשות של גוש האירו: כ-85% מנכסי הקרן מורכבים מחברות ממדינות חזקות של אירופה (בריטניה, גרמניה, שווייץ, צרפת, שבדיה והולנד).

גם בחלוקה הענפית בולט לטובה האופי המאוזן של הרכב הקרן: מגזר הבנקים מהווה נתח של כ-10% בלבד מנכסיה, וסקטורים בולטים נוספים הם האנרגיה (כ-11%), הפארמה (10%), המזון (8%) ושירותי התקשורת (7%). הנציגות הבולטות של קרן VGK הן חברות מובילות ואיתנות, כגון מובילת האנרגיה רויאל דאץ' של (3.3% מהיקף הקרן), ענקית המזון נסטלה (3.1%), הבנק המוביל הגלובלי HSBC (2.5%), חברות התרופות השווייצריות נוברטיס ורוש (כ-2% כל אחת), חברת שירותי הסלולר הרב-לאומית וודאפון (2%) ועוד.

נדגיש בהקשר זה, כי רוב החברות האירופיות המובילות הן שחקניות גלובליות, בעלות חשיפה נמוכה יחסית לאירופה. כך, הן מצליחות להציג צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות על אף המשבר הקשה המשתרע באירופה, אך עדיין נסחרות בדיסקאונט לחברות הגלובליות מארה"ב עקב חששות מגורמי המקרו.

קרן הסל VGK מניבה כאמור תשואת דיבידנד נאה של כ-6.8%, תשואה שוטפת גבוהה באופן משמעותי בהשוואה למרבית אפיקי השקעה, הן באפיקים המנייתיים והן באפיקי האג"ח. בנוסף לתשואת הדיבידנד הגבוהה, סגירת הדיסקאונט בתמחור החברות האירופיות עשויה להוביל גם לביצועי יתר שוקי המניות באירופה בהשוואה לשאר השווקים הגלובליים, ובכך להפוך את המגמה של חמש השנים האחרונות.

נציין כי מדד MSCI Europe הציג מתחילת 2008 תשואה שלילית של כ-24% - פער ניכר בהשוואה למדד S&P 500 האמריקני, שרשם באותה תקופה תשואה חיובית של כ-7%.

מעניין כי בחודשים האחרונים, מאז הכרזת ה-ECB על צעדי הקלה במדיניות המוניטרית, אפשר לראות כי השוק האירופי התחיל להציג ביצועי יתר על פני השוק האמריקני, לראשונה זה שנים רבות. ייתכן כי מדובר בתחילת מגמה ארוכת הטווח, שעשויה להיטיב עם המשקיעים באזור אירופה. הדבר נכון במיוחד כשבצד השני של האוקיינוס מתחילים להתגבר חששות מהצוק הפיסקלי - האיום החדש שבעיני משקיעים רבים מטריד עוד יותר מאשר המשבר האירופי. גם זה עשוי לגרום להסטת כספי המוסדיים לכיוון אירופה, אזור שעדיין אינו זוכה להערכה הראויה לו.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם