דוברת של משרד החוץ בארה"ב מסרבת לגנות את דברי ארדואן

ויכוח לוהט בין דוברת משרד החוץ האמריקני לבין עיתונאי שדרש לדעת מדוע הממשל אינו מתייצב לצד בעלת בריתו שמואשמת בטרור בעזה ■ דוברת הסטייט דיפרטמנט: "לא נעסוק בתחרות רקיקה ציבורית עם בעלת ברית זו או אחרת"

הלנו אתה אם לצרינו? דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, סירבה לגנות התבטאות חמורה של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שהאשים אתמול (ב') את ישראל בביצוע "פשעי טרור" נגד עזה.

שתיקתה המודגשת של הדוברת בולטת במיוחד על רקע התייצבותה של ארה"ב לימין ישראל בזירת מועצת הביטחון. כמה שעות לפני סירובה של נולנד למתוח ביקורת על ההתבטאות של ארדואן, הכשילה המשלחת האמריקנית לאו"ם יזמה של רוסיה ומרוקו במועצת הביטחון לפרסם קריאה של המועצה להפסקת אש בעזה, רק מפני שהנוסח המוצע לא אזכר כלל את ירי הרקטות מעזה לעבר ישראל.

כפי שציין אתמול The Cable , בלוג באתר Foreign Policy, הימנעות הדוברת מגינוי מצביעה על יכולתה המוגבלת של ארה"ב למתוח ביקורת פומבית על טורקיה, ציר חשוב במדיניות ארה"ב במזה"ת, ובמיוחד במשבר סוריה ובמשבר הסכסוך בין ישראל לפלסטינים.

למעשה, ארה"ב מוצאת עצמה מהלכת על חוט דק מאוד: נפילה לצד אחד תסכן את קשריה החשובים עם אנקרה ועם ראש ממשלת טורקיה, בעל העור הדקיק והמזג הנפיץ, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מנסה לרקום עמו קשרי ידידות אישית. מעידה לצד האחר עלולה להעכיר את האווירה עם ישראל ברגע קריטי, ומה שחשוב לא פחות, להרגיז את ידידיה של ישראל בקונגרס.

דוברת הסטייט דיפרטמנט ניסתה לא למעוד, אך היא לא כל כך הצליחה. הנה חלק מחילופי הדברים בינה לבין מאט לי, כתב "אסושייטד פרס", בתדרוך היומי לכתבים, אתמול.

שאלה: את אומרת שזה לא כל כך מועיל לדון במגעים (עם הצדדים), ושדיפלומטיה שקטה עדיפה. ובכן, אתם מנהלים דיפלומטיה שקטה כבר כמעט שבוע. איך ההתקדמות עד עתה?

הדוברת: אנו עובדים קשה...

הכתב קוטע אותה: לא אמרו לכם אולי שפחות שקט יניב יותר תוצאות? אתם שותקים כאשר מאות אנשים מתים על ימין ועל שמאל...

הדוברת: אנו רחוקים מלשמור על שתיקה...

הכתב קוטע אותה שוב: כאשר מנהיגי טורקיה מכריזים שישראל מבצעת פעולות טרור ואתם מסרבים לומר שאינכם מסכימים עם קביעה זו, או, אולי, אתם מסכימים עם קביעה זו, אז מדובר בשתיקה.

הדוברת: הגענו להחלטה שעלינו לעשות את עבודתנו הדיפלומטית באופן דיפלומטי. איננו מנהלים דיפלומטיה מהבימה הזו. הבהרנו היטב, שלישראל יש זכות להגן על עצמה. הבהרנו היטב שהרקטות מוסיפות להיות משוגרות לשטחה של ישראל. והבהרנו היטב שאנו פועלים כדי לפוגג את ההסלמה. הבהרנו היטב את החששות שלנו לגבי אזרחים חפים מפשע שנקלעו למצב...

הכתב: ועם זאת, אינכם מתייצבים לצידה של בעלת הברית שלכם, ישראל, כאשר הטורקים, בעלי ברית נוספים שלכם, אומרים שהישראלים מבצעים מעשי טרור בעזה.

הדוברת: הבהרנו היטב את דאגתנו לביטחון ישראל ואת העובדה שלשראל זכות להגנה עצמית, אך אינני עומדת להרחיב את הדיבור מעבר לזה.

הכתב: למה אינכם יכולים לומר שאתם לא מסכימים עם הטורקים?

הדוברת: מפני שאיננו עומדים לעסוק בתחרות רקיקה ציבורית עם בעלות ברית מצד זה או אחר . אנחנו פשוט לא עומדים לעשות זאת, או קיי?

הכתב: אז מה יותר גרוע? תחרות רקיקה ציבורית או מאות אנשים שנהרגים כל יום?

הדוברת, בזעם ברור: אני לא מבינה את השאלה. אתה סתם מחפש ויכוח.

הכתב: הוויכוח כבר מתנהל. כאשר אתם מסרבים לומר מה אתם עומדים לעשות, כאשר אתם מסרבים לומר האם אתם מסכימים, או לא מסכימים, עם התבטאויות של בעלת ברית שלכם, זה מקלקל יותר מאשר זה מועיל".

הדוברת: אנחנו, כמובן, מסכימים שהתקפות רטוריות נגד ישראל אינן מועילות בשלב זה. זה מה שרצית לשמוע?

הכתב: כן, תודה.

ניתן לצפות בחילופי הדברים בלינק הזה