האתגר של מוטי קרן: האם יצליח לבצע מהפך ברשת מגה?

למוטי קרן, המחליף המיועד של מנכ"ל מגה זאב וורמברנד, צפויה משימה קשה במיוחד ■ האם הוא יעבור בהצלחה מצד הספק לצד של הקמעונאי?

מוטי קרן מונה אתמול (ה') למנכ"ל הבא של רשת השיווק מגה. ועדת איתור מטעמם של בעלי המניות בקבוצת אלון רבוע כחול מצאה את קרן כמועמד המתאים ביותר לתפקיד.

קרן יגיע למגה אחרי שסיים באחרונה את תפקידו כמנכ"ל מטעם יוניליוור בהונגריה ולאחר שכיהן בעבר גם כמנכ"ל יוניליוור ישראל. יש לו יותר משני עשורים של ניסיון בתפקידים שונים ביוניליוור, אבל אין לו יום אחד של ניסיון כקמעונאי, מה שהופך את שאלת הצלחתו בתפקיד החדש לשאלת מיליון הדולר.

המינוי התקבל בשוק בהפתעה. בכיר בענף אמר ל"גלובס" כי "למגה יש כל-כך הרבה בעיות, וקבוצת אלון עושה טעות אחרי טעות. זאב וורמברנד היה מנכ"ל טוב? למרות זאת החזיקו אותו 5 שנים. זה שמוטי קרן היה מנכ"ל ביוניליוור, לא הופך אותו להיות מתאים לתפקיד. מגה צריכה אנשים מהמערכת שמכירים את המגב, את היעה ואת פח הזבל - הם יכולים להיות המנכ"לים הכי טובים. יש נטייה בעולם למנות תמיד אנשים מבחוץ - זו נטייה חולנית. אנשים שגדלים במערכת הם הכי לויאליים, הם יודעים מה אפשר לתקן ומה אפשר לסדר. לאדם מבחוץ לוקח שנתיים להבין מי נגד מי".

"דודי ויסמן עושה ניסיונות"

לדברי הבכיר, "במקום להביא תותח עם ניסיון מוכח מהריטייל, דודי ויסמן (יו"ר קבוצת אלון, א"ח) עושה עוד פעם ניסיונות".

מצד שני, אנשים שעבדו עם קרן שנים ארוכות מרבים לדבר בשבחו. "מוטי הוא איש מדהים, חכם, בולדוזר ויודע לעבוד קשה. הוא גדל מלמטה, יודע את העבודה ויהפוך כל אבן במגה. הוא אשף מספרים, וברור שצריך לדעת איך לייעל את מגה. הוא עבד באנגליה ובמזרח אירופה וצבר ניסיון בעבודה עם רשתות. יש לו מגע זהב, אבל זה אתגר גדול", אומר עליו אחד מהם.

באשר לסיכויי ההצלחה של קרן הוא אומר: "זה בטוח לא יהיה מה שהיה קודם. יש סיכון במעבר מצד היצרן לצד הקמעונאי, אבל מוטי הוא איש שלומד מהר. יכול להיות שהוא לא יצליח, כי זה באמת אתגר גדול, אבל זה לא יכול להיות יותר גרוע ממה שהיה עד עכשיו, כי הרגו את הרשת".

"גדל עם סכין בין השיניים"

קרן גדל בנתניה למשפחה יוצאת דרום אמריקה. את דרכו בעולם העסקי הוא החל בתפקיד עוזר למנהל שיווק ומכירות בחברת "מטע", ובהמשך שימש שם כמנהל מכירות לרשתות השיווק.

את מרבית הקריירה שלו עשה קרן בחברת יוניליוור. בין היתר הוא שימש בתפקיד מנהל מפעל באנגליה, מנהל שרשרת אספקה של יוניליוור ישראל ומנכ"ל יוניליוור ישראל. בתפקידו האחרון ביוניליוור הוא היה אחראי על אשכול מדינות במזרח אירופה, אך נשאר על הקו תל-אביב-הונגריה, לאחר שמשפחתו החליטה להישאר בארץ. קרן נסע בתחילת כל שבוע להונגריה, וחזר בסופו.

"קרן גדל בשוק בנתניה לאימא תופרת, וזה אומר שהוא גדל עם סכין בין השיניים. הוא לא סחבק, ולמרות המראה האשכנזי שלו, הוא ממש לא ילד כאפות. הוא לא גדל באזור שמנת, מה שהיה יכול להביא לכך שהוא לא היה יודע להתחבר עם אנשים ולעשות משא-ומתן. הוא חתול רחוב, למרות שכשאתה יושב אתו אתה לא מתרשם כך, ורק אחרי היכרות מעמיקה אתה מכיר את שני הצדדים שלו. יש לו כושר לנהל תקשורת עם מגוון של אנשים, אך אם לא יתנו לו מרחב מחיה, הוא לא יסתדר", אומרת עליו חברה.

ברשתות השיווק אומרים כי קרן מיעט בתקשורת ישירה עם הרשתות. "הוא אדם שמיעט להיפגש עם הרשתות. אם אגיד שהוא נפגש איתנו פעם בשנה, זה לא יהיה מוגזם. הוא לא איש עסקי אלא שולח אחרים", אומר עליו קמעונאי בכיר שיש לו היכרות ארוכת-שנים עם קרן.

לדבריו, "קרן במהות שלו הוא איש תפעול ולוגיסטיקה. הוא פיקח, קפדן, חשדן ואיש שיטתי. הוא לא עשה שום מהפיכה ביוניליוור, ואני לא חושב שהוא קידם הרבה את החברה, אבל הוא עשה שם סדר. יכול להיות שהוא יעשה סדר במגה, לא בטוח שהוא אסטרטג".

לעומת זאת, מתחרים של יוניליוור, בעיקר קטנים שבהם, מעידים כי התנהלותו של קרן הייתה "אגרסיבית ודורסנית".

כך או כך, בדבר אחד יש לקרן יתרון גדול - ההיכרות עם יוניליוור. "מעניין איך הוא יתנהג עכשיו ליוניליוור. אני במקומם הייתי משקשק, לא כי הרווחיות בשמיים אלא כי יהיה לו כוח עליהם", אומר עובד לשעבר ביוניליוור.

מוטי קרן

גיל: 48

השכלה: תואר ראשון בכלכלה ו-MBA מאוניברסיטת תל-אביב

מצב משפחתי: נשוי+3

מגורים: אבן יהודה

תפקיד אחרון: מנכ"ל אשכול מדינות במזרח אירופה, יוניליוור

תפקידים נוספים: החל את דרכו ביוניליוור בשנת 1990 כעוזר למנהל שיווק ומכירות. מ-2005 ועד סוף 2010 שימש כיו"ר ומנכ"ל יוניליוור ישראל

מגה
 מגה