קיבוצניק, ירושלמי ומתנחל

כל-כך שונים, וכל-כך דומים. תמצית העבר, ההווה והעתיד של ישראל

בנימין נתניהו, אהוד ברק, אביגדור ליברמן. השלישייה שהובילה וסיימה את "עמוד ענן". הטריאומווירט (ברומי: הסכם בין 3 מנהיגים לגבי השלטון במדינה) שיוביל את ישראל בשנים הבאות, כך נראה. המבצע נגמר בלי ניצחון שצריך לריב על הקרדיט עליו, הם הפכו לקביים זה עבור זה. הם זקוקים זה לזה.

ביבי
 ביבי

כל-כך שונים, וכל-כך דומים. תמצית העבר, ההווה והעתיד של ישראל. ברק, יליד 1942, משמר השרון. הקיבוצניק האחרון בהנהגה, לפחות לשנים הצפויות. מפקד סיירת מטכ"ל, רב אלוף, רמטכ"ל. גר במגדלים הגבוהים בתל-אביב. נתניהו, יליד 1949, תל-אביב. סרן, סיירת מטכ"ל. הימני החדש הראשון. גר בקיסריה וירושלים. ליברמן. יליד 1958, קישינב, מולדביה. הרוסי ישראלי הראשון. שירת כמה חודשים, אפסנאי בשירות מקוצר בתותחנים. גר בהתנחלות נוקדים. ברק היה ראש ממשלה, נתניהו הוא ראש הממשלה, ליברמן מתכנן להיות ראש הממשלה.

לכאורה בעלי אידיאולוגיה, פרגמטיים בפועל. אגו בשמיים. תחמנים, פיקחים, עם אמוציות בין-אישיות צנועות לעומת אמוציות פוליטיות עזות. חשדנים, לא סומכים על אף אחד, לא מאמינים לאף אחד - בוודאי לא אחד לשני ולשלישי. לשלושתם היסטוריה אישית ציבורית ארוכה ומתמשכת, עם כמה הפסקות, די קצרות, שבמהלכן "עשו לביתם" וייצרו לעצמם הון אישי רב וגדול, בדרכים שהן פחות או יותר לא שקופות וידועות.

כסף גדול הוא גורם מרכזי בנשמתם. שלושתם בילו שעות רבות מול חוקרי משטרה. כל אחד בעניינו הוא, אבל כסף תמיד היה כוכב החקירה. תחילת שנות ה-2000: חקירה נגד ראש הממשלה לשעבר נתניהו ובת זוגו ב "פרשת המתנות" - חשד שהעבירו לאחזקתם האישית מתנות שקיבל בהיותו ראש ממשלה. התיק נסגר מחוסר אשמה. אחר כך "פרשת ההובלות" - הזוג נתניהו נחשד בניצול מעמד ראש הממשלה להשגת טובות הנאה מקבלן ההובלות אבנר עמדי. המשטרה המליצה להעמיד לדין. הפרקליטות סגרה את התיק.

באותן שנים גם חקירה נגד ראש הממשלה אהוד ברק ב"פרשת העמותות" - חשד לשימוש בעמותות פיקטיביות והעברות כספים אסורות בבחירות 99'. הוא נחקר באזהרה, אנשיו "שמרו על זכות השתיקה". התיקים נסגרו בגלל קושי לגבש כתבי אישום. היועמ"ש אליקים רובינשטיין קבע שברק מימן קמפיין אישי "תוך ניצול לאקונה בחוק".

באותן שנים החלה חקירתו הארוכה והמתמשכת עד עצם היום הזה של ליברמן. במרכז החקירה העברות מגורמים זרים לחברה הפרטית שלו, "נתיב אל המזרח", של מיליוני שקלים הנחשדים ככספי שוחד מבעלי הון. באפריל 2011 אמר היועץ המשפטי לממשלה שתוך חודשיים יכריע. אחר כך חזר והתחייב לתאריכים אחרים. באוקטובר 2012 התחייב על הכרעה לפני הבחירות. הנוכחיות. והיום כבר מסתמן כי התיק ייסגר, לפחות באישומים המרכזיים, עקב קושי בהצגת הוכחות ועדויות.

בממשלה הבאה צפוי, נכון להיום, כל אחד מהשלושה להתיישב בכיסא המתאים לאינטרס האישי שלו. ליברמן - יעלה לשלב מכריע בדרך לראשות הממשלה. נתניהו כבר חתם שלא יעשה ולו צעד אחד בלי אישור שלו וייתן לו לבחור איזה תיק שהוא רוצה. נראה שיעדיף להישאר שר החוץ, ולו רק כדי להמשיך ולפתח לעצמו לגיטימציה ומעמד בינלאומי. אמש, בנאום הפסקת האש שלו, כבר עשה צעד משמעותי: ותודה לברק אובמה, להילרי קלינטון ולמוחמד מורסי, המצרי מהאחים המוסלמים, על שהביאונו עד הלום.

נתניהו, שבילה את ליל אמש בנאום "פגענו, השמדנו, הרסנו", צפוי להיות ראש הממשלה, כנראה ונכון רק להיום, בקדנציה אחרונה. ברק, לא חשוב כמה מנדטים תקבל תנועת "העצמאות" שלו, צפוי להיות שר הביטחון. לתת לברק את תיק הביטחון זה טוב לברק, לליברמן ולנתניהו. ברק אוהב את זה. נתניהו מעדיף לא לתת את התיק, מספר 2 בממשלה, לאנשיו מהליכוד שמא יתחזקו, יתפסו עוצמה ולא יזדקקו לו עוד. טראומת יצחק מרדכי חיה וקיימת. שר הביטחון של נתניהו בקדנציה ראשונה, שבגד בו, הלך למפלגת המרכז והתמודד נגדו על ראשות הממשלה. וליברמן מעדיף את ברק שלא מאיים על מעמדו העתידי, מספר 2 בממשלה, מספר אחת בעתיד בליכוד.

ואפשר שכל אלה בלונים שתיכף יתפוצצו להם בפנים. סקר ערוץ 2 מאתמול מורה כי 70% נגד הפסקת אש. מיליון תושבי הדרום מאשימים אותם בהפקרת ביטחונם, ובכניעה מבישה לחמאס.

stella-k@globes.co.il