משוב השופטים של עורכי הדין חוזר "בדלת האחורית"

לאחר שהמשוב שיזמה הלשכה הופסק ב-2005 בלחץ השופטים, בימים האחרונים החל לפעול אתר חדש בשם "משוב השופטים", שמשחזר את השאלון על תפקוד השופטים ■ מאחורי האתר עומדת חברה אמריקנית שמנהלת אתרים בישראל

במשך שנים מתנהל מאבק בין מערכת השיפוט לבין לשכת עורכי הדין בנוגע ל"משוב השופטים", שהונהג בעבר על-ידי הלשכה, ושבמסגרתו העניקו עורכי הדין ציונים לשופטים השונים בבתי המשפט השונים. בעקבות הנהגתו של המשוב אף הטילו השופטים חרם על לשכת עורכי הדין, שנמשך שנתיים והופסק רק ב-2005, לאחר שהלשכה נאותה להפסיק את קיומו של המשוב.

בשנים שחלפו מאז הביעה לשכת עורכי הדין מספר פעמים רצון להחזיר את המשוב. ההבטחה לחדש את משוב השופטים הייתה גם אחד ה"טיקטים" שעל גבו נבחר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, לתפקידו לפני כשנה וחצי.

הצהרותיו של ברזילי להחזיר את המשוב זכו להתנגדות נחרצת של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שבדומה לקודמיו בתפקיד הביע שאט-נפש מהרעיון והזהיר כי החזרת המשוב תגרום לחידוש הנתק בין לשכת עורכי הדין לבין מערכת השיפוט.

עקב ההתנגדות הנחרצת של השופטים, הבטחותיו של ברזילי להחזיר את משוב השופטים לא מומשו עד עתה. זאת למרות שלפי סקר שפורסם ב"גלובס" לפני 5 חודשים, כ-80% מעורכי הדין תומכים בחידוש משוב השופטים.

והנה, כשעורכי הדין כבר כמעט אמרו נואש מהאפשרות שמשוב השופטים יחודש, מתברר כי באחרונה משוב השופטים, שלא ניתן לו להיכנס מהדלת הראשית, נכנס מ"הדלת האחורית".

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים החל לפעול ברשת האינטרנט אתר חדש בשם "משוב השופטים", שמשחזר באופן מלא את המשוב (בכתובת: http://www.hashoftim.co.il).

ל"גלובס" נודע עוד כי מאחורי האתר עומדת חברה אמריקנית בשם TEDINFO שמנהלת אתרים בישראל, כולל אתר נוסף ומצליח שמרכז את שמות כל עורכי הדין בישראל וכן אינפורמציה רבה עליהם.

לדברי מקורבים לחברה, היא החליטה להקים את האתר החדש כדי לאפשר לעורכי דין להביע את דעתם על השופטים, וגם כדי להרתיע את השופטים מלהתנהג באופן לא נאה לעורכי הדין שמייצגים מולם.

"תקוותנו היא כי האתר יכלול משובים אודות התנהגות שופטים הראויה לשימור והראויה לשיפור, בצורה המאפשרת לנשוא הביקורת לעיין בדברים ולשקלל את הביקורת הציבורית החיובית ו/או השלילית המופנית כלפי התנהלותו", הדגישה החברה.

בנוסף על הרצון לשפר את התנהלות השופטים, האינטרס של TEDINFO הוא כמובן כלכלי, והיא צופה כי אתר "משוב השופטים" ימשוך אלפי עורכי דין ואנשים ויביא עמו דיבידנדים גדולים באמצעות פרסום באתר.

פרטים ביוגרפיים

אתר "משוב השופטים" פונה לציבור עורכי הדין בארץ ומציע להם לדרג את איכותם המקצועית של כלל שופטי ישראל. זאת, בסולם הבנוי מ-5 אפשרויות הנעות בין "גרוע" ל"טוב מאוד," על-פי אותם הפרמטרים שהיו נהוגים במשוב השופטים המקורי: הכרת השופט את העובדות בתיק, בקיאות השופט בדין הרלוונטי, ניהול הדיון ביעילות, יחס נאות לעדים, איפשר חקירת עדים נאותה, יחס נאות לעורכי הדין ואל בעלי הדין, הקפדה על התנהלות מכובדת באולם וכן הערכה כללית לשופט/ת.

ואולם, האתר אינו מסתפק בכך - הוא גם מאפשר לראות את פרטיו הביוגרפחים של כל שופט, פסקי דין והחלטות שנתן וכן את הפרסומים בתקשורת שהיו אודותיו (תכנים מהמדיה בהם מוזכר שמו).

כך למשל, אם נכנסים לעמוד האינטרנט של השופטת ורדה אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ניתן לראות בו פרסומים רבים בתקשורת שבהם הוזכר שמה, כולל פרסומים שהיו ממש בימים האחרונים ב"גלובס". ואם כל זה לא מספיק, האתר מאפשר גם לגולשים להעיר הערות על כל שופט.

באתר מודגש כי תכליתו הינה העברת ביקורת בונה, ועניינית, ולא להוות פלטפורמה לביזוי כבודם של השופטים או הרשמים. "התבטאויות בלתי מכובדות, ואשר אינן מהוות ביקורות בונה, חותרות תחת מטרת האתר, ומציגות את הגולש המפרסם כאדם שאין להתייחס לדבריו ברצינות", נאמר בו.

הפרמטרים
 הפרמטרים