לאחר "עמוד ענן": גדלה הפעילות האנטי-ישראלית בארה"ב

דו"ח של הליגה נגד השמצה: יותר מ-100 הפגנות ועצרות נגד ישראל מאז תחילת המבצע ■ כשליש מההפגנות – בקמפוסים של אוניברסיטאות ■ בחלק מההפגנות השתתפו יהודים וישראלים

מאז תחילתו של מבצע "עמוד ענן" גדלה הפעילות האנטי-ישראלית בארה"ב. למעלה מ-100 הפגנות ועצרות נגד ישראל נערכו ברחבי ארה"ב וכשליש מהן התקיימו בקמפוסים של אוניברסיטאות. כך מוסרת הליגה נגד השמצה, ארגון שעוקב אחרי פעילויות אנטישמיות ואנטי-ישראליות בארה"ב, בדו"ח שפורסם אתמול (ב').

בהפגנות בקמפוסים נשמעו התבטאויות חריפות ביותר נגד ישראל, לרבות קריאות ל"התנגדות", השוואת ישראלים לנאצים והאשמות שישראל מנסה לבצע "שואה נוספת" ברצועת עזה. בחלק מההפגנות השתתפו חברי ארגונים יהודיים שמתנגדים לנוכחות ישראל בשטחים וגם ישראלים.

כך, למשל, בהפגנה בכיכר מרכזית בבוסטון, שיזם תא מקומי של הארגון "סטודנטים למען צדק בפלסטין", מאוניברסיטת נורת-איסטרן, השתתפו כ-1000 אנשים. בין הכרזות שהונפו: "65 + שנים של קולוניאליזם וטיהור אתני של ישראל", "קץ לאפרטהייד הישראלי", "אנו אומרים לא לאפרטהייד הישראלי", "ארה"ב: הפסיקי לתמוך בישראל הרצחנית שמנציחה אפרטהייד", ו"הטבח נמשך: עזה זקוקה לקולכם עכשיו".

באוניברסיטת ראטגרס, בניו-בראנזוויק, ניו-ג'רזי, הפגינו 150 סטודנטים, אף הם מהארגון "סטודנטים למען פלסטין", נגד "עמוד ענן" וקראו "אינתיפאדה, אינתיפאדה". כמה נציגים של נטורי קרתא השתתפו בהפגנה ונשאו נאומים. הופעתם גרמה קורת רוח לחלק מהמשתתפים. אחד מהם אמר, לפי הדו"ח של הליגה נגד השמצה: "נמאס לי לשמוע שאני אנטישמי רק מפני שיש לי השקפות ביקורתיות על ישראל. למעשה, אין לי בעיה עם אחיותינו ואחינו היהודיים, אלא רק עם מדינת האפרטהייד".

בהפגנה מול הקונסוליה הישראלית בסאן-פרנסיסקו השתתפו פעילים מהארגון "קול יהודי למען השלום". בשתיים מהכרזות שהניפו נאמר: "המצור על עזה הוא בגידה בערכים יהודיים" ו"וישראלים נגד מלחמה ואפרטהייד".

בהפגנה אנטי-ישראלית באוניברסיטת קורנל, באיתאקה, ניו-יורק, היתה נוכחות חזקה של "יהודים אנטי-ציוניים". בין הכרזות שהונפו: "אני עוד יהודי שמתנגד להתקפות ישראל על אזרחים". המפגינים קראו: "היי נתניהו, מה אתה אומר, כמה ילדים הרגת היום"? (באנגלית זה מתחרז) ו"לבנה אחר לבנה, חומה אחר חומה, האפרטהייד של ישראל יתמוטט".

להפגנות אלה היתה תהודה גם במדיה החברתית ובתקשורת האלקטרונית (מחוץ לארה"ב). למשל: ג'ורג' גאלוויי, לשעבר ציר בפרלמנט הבריטי ומנהיג ארגון הקרוי "ויוה פלסטינה", אמר בשידור של Press TV, ערוץ לווייני איראני שמשדר באנגלית, כי כל אלה שמצדדים בהתנגדות בלתי אלימה או בדיפלומטיה כפתרונות לסכסוך הישראלי-פלסטיני צריכים "לרדת על ברכיהם" ולהודות כי דיפלומטיה לא תעזור נגד "מתקפת המוות והגזים" של ישראל בעזה. לדבריו, ישראל "צולה" את הפלסטינים ו"תוקפת אותם בגזים".

"העימות החדש בין ישראל לחמאס בעזה הצית מחדש את הלהט האנטי-ישראלי בקמפוסים", אמר אייב פוקסמן, , ראש הליגה נגד השמצה. "חלק גדול מהפעילות האנטי-ישראלית מקורו בקמפוסים של האוניברסיטאות".

נוסף להפגנות, חידשו קבוצות סטודנטים את הקריאות למשוך השקעות מישראל או מחברות שעושות עסקים עם ישראל.