NCR תרכוש את ריטליקס תמורת כ-800 מיליון דולר

הנשכרות העיקריות הן קבוצת אלפא של יוצאי אמדוקס, שתרוויח 120 מיליון ד', וקרן פימי של ישי דוידי, שתרוויח 76 מיליון ד' - יותר מפי 2 על השקעתה

"אחרי העבודה הקשה שלנו, היום העובדים וההנהלה של ריטליקס יכולים להיות מאוד גאים במה שעשינו. זה לא טריוויאלי שחברת ענק בת 128 שנה, שהמציאה את תחום הריטייל, רואה את העתיד האסטרטגי שלה איתנו". את הדברים הללו אמר היום ל"גלובס" שוקי שפר, מנכ"ל חברת ריטליקס, לאור הודעתה של חברת NCR האמריקנית מאתמול, כי תרכוש את החברה מרעננה תמורת כ-800 מיליון דולר.

NCR תרכוש את מניותיהם של בעלי המניות הנוכחיים של ריטליקס במחיר של 30 דולר למניה - פרמיה של 37% ביחס למחיר שבו נפתח המסחר בה אמש. היום זינקה מניית ריטליקס בתל אביב וסגרה את רוב הפער. NCR צפויה לממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים ובאשראי, והעסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של 2013.

ל-NCR, שבניהולו של וויליאם נוטי, כמה חטיבות, אשר העיקרית שבהן עוסקת בייצור מסופי כספומט. ריטליקס צפויה להיות יחידה עסקית בתוך חטיבת הקמעונאות, ולפי דוח של מורגן סטנלי, הרכישה צפויה להאיץ את יכולותיה של הענקית האמריקנית במתן שירותים ותוכנות חנות ללקוחותיה.

מכירת ריטליקס היא אקזיט פנטסטי לגרעין שרכש את השליטה בחברה ב-2009, שכולל את קבוצת אלפא - חמישה חברים הנמנים עם מייסדי אמדוקס, ובהם אלי גלמן, אבי נאור, בועז דותן, נחמיה למלבאום, ומריו סגל - וקרן פימי שבניהולו של ישי דוידי.

"ריטליקס עוברת לפאזה הבאה"

בארי שקד ובראיין קופר הקימו את ריטליקס ב-1982. החברה מספקת תוכנה לרשתות קמעונאיות שמסייעות בניהול הפעילות בחנויות במגוון תחומים. בשנת 1994 היא הונפקה בבורסה ומאז פעלה ללא גרעין שליטה. החברה צמחה והתפתחה עד אמצע העשור הקודם, אז נקלעה למשבר שלווה בכמה אזהרות רווח.

ב-2008 רכשה פימי מניות בשוק הפתוח, מה שלימים התברר כיריית הפתיחה בהשתלטות עוינת שביצעה הקרן על החברה. לאחר מאבק שנמשך יותר משנה, צירפה פימי בסוף 2009 את קבוצת אלפא לגרעין השליטה, ואילו שקד פינה את מקומו בהנהלת החברה לשפר, אשר הגיע מאמדוקס.

לאחר קצת יותר משלוש שנים, צפויה קבוצת אלפא לצאת מההשקעה בריטליקס ברווח של כ-120 מיליון דולר. פימי, אשר רכשה 16.2% מהון המניות של החברה בהשקעה של 58 מיליון דולר, צפויה למכור אותם ל-NCR ברווח של 76 מיליון דולר.

גלמן, מנכ"ל אמדוקס בהווה ומי שהיה יו"ר ריטליקס לאחר ההשתלטות, הסביר היום ל"גלובס" את המהלך שנעשה בחברה בשנים האחרונות. "לקחנו חברה טובה, עם דור מייסדים שנמצא 10-15 שנים בחברה והביא אותה עד שלב מסוים", הוא אומר, "בקבוצת אלפא העברנו את החברה לפאזה הבאה, והשבחנו את ריטליקס במגוון תחומים שלמדנו לאורך השנים, ובהרבה ההיבטים: מקצועיים, טכנולוגיים, עסקיים ואחרים.

"עשינו עבודה טובה", ממשיך גלמן, "וראו את זה הרבה אנשים, כולל NCR, שהמציאה את הקופות הרושמות. אנחנו מסיימים פאזה שנייה מהירה יחסית. זה היה יכול לקחת גם יותר שנים. אני מאמין שלחברה יש עתיד גם בפאזה השלישית שלה, תחת NCR, שתיקח את הנכס הזה לעוד שלב קדימה. יש הסתברות גבוהה מאוד שריטליקס תשפיע על NCR יותר מאשר NCR תשפיע על ריטליקס".

ביחס להחלטה למכור את החברה כעת ל-NCR אמר גלמן, כי "כדירקטור, צריך לעשות מה שנכון לבעלי המניות. כללי המשחק די ברורים, וכשמציעים לדירקטוריון פרמיה, שבאותה תקופה עמדה על 50%, אי אפשר לצפות לכמות רבה של התנגדות".

אבי נאור, יו"ר ריטליקס, התייחס היום לשיתוף פעולה עתידי נוסף של חברי קבוצת אלפא, ואמר ל"גלובס" כי, "זה לא שקיבלנו החלטה, אבל כנראה בדרך זו או אחרת נמשיך לעבוד יחד". בתשובה לשאלה אם הקבוצה תבצע השקעות נוספות עם קרן פימי בעתיד, השיב נאור, כי "הייתה כאן שותפות פורייה מאוד, ונשמח לשתף איתם פעולה כאשר תהיה הזדמנות".

ריטליקס
 ריטליקס

פימי
 פימי