האוצר מוציא לדרך את מסע הלוויה של ביטוחי המנהלים

על פי ההוראות הסופיות של הפיקוח על הביטוח, מכירת מקדם תוחלת חיים תתאפשר רק לבני 60 ויותר ב-2013 תתאפשר הבטחת תוחלת חיים ללקוחות שיעבירו פוליסה קיימת

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בראשות הממונה פרופ' עודד שריג, לא משנה את עמדתו העקרונית וקובע הוראות מחייבות למתווה חיסול הבטחת מקדמי תוחלת חיים בפוליסות ביטוחי המנהלים לחוסכים הצעירים.

האוצר פרסם היום (ה') את התנאים הסופיים לרפורמת ביטול מקדמי תוחלת החיים בפוליסות ביטוחי המנהלים, וקובע כי רעידת האדמה שמחסלת את הייחוד השיווקי בפוליסות ביטוחי החיים של חברות הביטוח לא תידחה. כך, החל בינואר 2013 חברות הביטוח יורשו למכור ביטוחי מנהלים שיבטיחו מקדם תוחלת חיים רק למבוטחים חדשים בני 60 ויותר. עם זאת, במשך 2013 תתאפשר מכירת מקדמי תוחלת חיים מובטחים גם לצעירים - תחת מגבלות.

במסגרת ההיערכות להחלת אופי חדש לביטוחי המנהלים בישראל, שיצא לדרך בראשונה ביולי השנה והרעיד את ענף הביטוח, הפיקוח על הביטוח הוציא היום שורת הנחיות שמגדירות את אופן הטמעת השינוי. לדברי המפקח שריג, "השינוי מבטיח כי מבוטחים ייהנו ממוצרים התואמים את צורכיהם, ותישמר יציבות חברות הביטוח לטווח הארוך". במשך השנים המקדם המובטח היה הצידוק המרכזי למכירת ביטוחי המנהלים במחיר גבוה בהרבה מהחלופות האחרות בשוק הפנסיוני. כעת, עם ביטול המקדם המובטח החל מגיל צעיר, חוששים בענף הביטוח שהצידוק השיווקי לרכישת ביטוחי המנהלים יאבד, ומכירות הפוליסות יפחתו במידה ניכרת.

שמירת המסגרת

החל בינואר 2013 יותר למכור מקדם מובטח רק לבני 60 ויותר, וזאת לעומת כוונה ראשונית של האוצר לאפשר הבטחת מקדם תוחלת חיים כבר מגיל 55. האוצר מורה כי סוכני הביטוח יחויבו להציע ללקוח בגילים מתקדמים אלה גם פוליסה ללא מקדם מובטח, על מנת שיבין את החלופות - בעיקר בהיבט הפער בדמי הניהול. כמו כן, לפי שעה התשלום בעבור המקדם ייעשה במסגרת דמי הניהול של הפוליסה ולא בנפרד, עניין שבכוונת האוצר להסדיר בעתיד.

עם זאת, בתקופת הביניים של 2013 בלבד, האוצר יאפשר לבעלי פוליסות קיימות עם מקדם קיים לנייד פוליסה עם מקדם מובטח לפוליסה עם מקדם מובטח בחברה אחרת. זאת, תחת מגבלה אבסולוטית של ניוד כספים בהיקף של עד 75 מיליון שקל לכל חברה בניוד כספים שיזכו למקדם מובטח. מינואר 2014 לא ניתן יהיה לנייד כספים לחברה אחרת ולקבל מקדם מובטח.

באוצר הסבירו היום כי "בחודשים האחרונים נערכו דיונים עם חברות הביטוח על הצעות שהציגו החברות, לאור עקרונות שהתווה האגף. בסיכום הדיונים ובהתאם למסקנות מחקר מקיף שערך האגף על השלכות חוסר הוודאות באומדן תוחלת חיים עתידית, הוחלט על שמירת המסגרת העקרונית שפורסמה ביולי. בנוסף, לאור תגובות החברות, בכוונת הממונה להסדיר את השוק כך שמבוטחים יבחרו מוצרי קצבה ומקדמים בסמוך להתחלת קבלת קצבאות".

מכאן שבכוונת האוצר לקדם פיתוח שוק להבטחת מקדמי תוחלת חיים ואנונות שייפתח לחוסכים המבוגרים המגיעים לגיל הפרישה מעבודה (גיל 67 לגברים ו-64 לנשים), וזאת כהשלמת העברת נקודת ההחלטה על אופן קבלת כספי החיסכון הפנסיוני מיום תחילת החיסכון ליום הפרישה לגמלאות.