אפל ירדה בכ-20% מהשיא: האם זה הזמן "לנגוס בתפוח"?

בבית ההשקעות קמליה קפיטל טוענים בסקירה מיוחדת שפרסמו כי אפל עדיין "לא גמרה את הסוס" והמודל העסקי שלה מנצח ויוביל אותה לגבהים חדשים ■ "אנו מעריכים כי מדובר בנקודת כניסה טובה להשקעה בחברה"

לאחר שצללה יותר מ-20% בשבועות האחרונים, רבים תוהים האם מגמת הירידה במניית אפל תימשך או שמא זהו תיקון שיסתיים בקרוב ויספק נקודת כניסה טובה. בבית ההשקעות קמליה קפיטל מרקט, מצדדים באפשרות השנייה וטוענים כי המודל העסקי של החברה עדיין אטרקטיבי.

גיורא קוצ'ינסקי, ראש מחלקת מחקר בקמליה מסביר כי שווי השוק של אפל גבוה במקצת מרמת 500 מיליארד הדולרים, כאשר במחירים הנוכחיים מניית החברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של 11 וכשלוקחים בחשבון את קופת המזומנים של החברה, העומדת על רמה של 120 מיליארד דולר,מקבלת חברת אפל מכפיל EV/EBITDA של 5.8 בלבד.

בבית ההשקעות מסבירים כי קיימים חששות רבים באשר למודל העסקי של החברה. "התזה הדובית באשר למודל העסקי של החברה, נשענת על הערכה, כי חברת אפל לא תוכל להימלט בסופו של דבר מהגורל הרע שפקד חברות רבות שפעלו בעולם מוצרי הצריכה האלקטרונית. עולם הצריכה האלקטרונית נחשב לעולם דינמי, שהקריטריון העיקרי להצלחה בו הנה היכולת להישאר בחזית החדשנות. ההיסטוריה העסקית מלאה בחברות דוגמת סוני, פנסוניק ,נוקיה ו-RIMM, אשר 'פספסו את הטרנד החשוב' וכתוצאה מכך חוו פגיעה בעסקיהן וירידות חדות במחיר מנייתן כפועל יוצא מכך", טוענים בקמליה.

להערכתם של אנליסטים בבית ההשקעות, בסיס ההשוואה של אפל לאותן חברות טכנולוגיה שאיבדו את הטאץ', שגויה ממספר סיבות. ראשית, אפל, בניגוד לחברות כגון RIMM ונוקיה, מוכרת מוצר שהצלחתו נובעת בעיקר בשל התוכנה שלו (מערכת ההפעלה IOS), ואילו ההצלחה של החברות הכושלות מיוחסת בעיקר לחומרה של המוצרים שלהן. מעבר לכך, אפל מוכרת ללקוח גם מוצרי תוכן מגוונים באמצעות חנות האייטונס שלה, בניוגד לחברות אחרות.

"המודל העסקי בו פועלת חברת סמסונג חלש לדעתנו הרבה יותר מאחר והתוכן במכשיריה נמצא בבעלות גוגל. טלפונים מבוססי מערכת האנדרואיד סובלים מנחיתות תחרותית מובנת בקרב מפתחי האפליקציות, נקודה חשובה שפועלת אף היא לטובתה של אפל", גורסים בחברה.

גורם מהותי נוסף שתומך במודל העסקי המוצלח של החברה הוא חוזק המותג שלה. "הקשר הישיר שיש לחברה עם לקוחותיה באמצעות רשת חנויות קמעונאיות 'עם סטייל' מחזק את ההסתברות שהחברה תצליח לשמר את המותג, דבר שיתבטא בשולי רווחיות גבוהים ובביקוש קשיח למוצר טכנולוגיה בתחום שלרוב לא מאופיין ברמת ביקושים כזו.

בשורה התחתונה, גורסים בקמליה כי "מכיוון שמדובר בחברה בעלת מודל עסקי חזק הפועלת בשוק צומח ונסחרת ברמות אטרקטיביות, אנו מעריכים כי מדובר בנקודת כניסה טובה להשקעה בחברה. כמובן שבעתיד עשויה להיות בעיה במודל העסקי מסיבות עליהן לא חשבנו, אולם הסתברות עתידית לבעיות, לא נראית לנו סיבה מוצדקת מספיק, בעטיה עלינו להימנע מהשקעה בחברה הנסחרת במכפיל תפעולי של 8.8 ,ושאפשרויות הצמיחה שלה רחוקות ממיצוי".