219% זו התשואה השנתית של ונצואלה; ומה עם אחד-העם?

האתר הכלכלי CNN MONEY ערך רשימה של הבורסות עם התשואות הגבוהות ביותר עד כה ■ בורסת ת"א ממוקמת רק במקום ה-35 מתוך 40 עם תשואה של 6% בלבד ■ בורסת מצרים רשמה תשואה של 55%

חרף שנה תנודתית ועתירת משברים שעברה על שוקי המניות ברחבי העולם, ישנם בורסות שהצליחו להציג תשואות תלת ספרתיות, בעיקר בשווקים המתפתחים, כך לפי רשימה שערך האתר הכלכלי CNN MONEY. לפי מחקר זה בורסת ישראל ממוקמת רק במקום ה-35 מתוך 40.

"הבורסות עם הביצועים הטובים ביותר בשנת 2012 היו אלו שהושפעו הכי פחות מאירועים חיצוניים", אומר ביל רוקו, אנליסט בחברת Morningstar. "במקביל, הן נהנו ממצב כלכלי ופוליטי טוב", הוא הוסיף.

כך למשל, טורקיה המשיכה להיות נקודת האור היחידה באירופה, שהמשיכה לסבול ממשבר החוב, והצליחה לרשום עד כה תשואה דו ספרתית של 43% בעיקר הודות לשיפור בייצוא וצמיחה בתמ"ג. עם זאת, גם מצרים, שכנתנו מדרום שעדיין מתאוששת מהשלכות האביב הערבי הצליחה לרשום תשואה של 55%. (מדורגת במקום השני) אנליסטים מציינים כי לאחר הבחירות החופשיות הראשונות שנערכו במדינה בחודש יוני, שהפיגו את חוסר הוודאות הפוליטי, המשקיעים הזרים החלו לחזור לבורסה המצרית.

עורכי המחקר שערכה CNN מציינים כי בעוד מרבית הבורסות שרשמו את התשואות הגבוהות ביותר, עדיין סובלות ממצוקה במחזורי המסחר אך הן החלו למשוך את תשומת הלב של המשקיעים ומנהלי קרנות הגידור.

אז מי גרפה את המקום הראשון? הבורסה של ונצאולה הצליחה להתברג למקום הראשון עם תשואה של 219% מאז חודש ינואר, בעיקר הודות למניות הבנקים שרשמו ראלי של כ-200%. עם זאת אנליסטים מציינים כי השקעה בונצואלה היא מסוכנת מאוד מאחר והממשלה אינה נוטה לעודד יוזמות חדשות והמנהיג הוגו צ'אבס ממשיך לאיים להלאים את כל הבנקים במדינה.

ומה לגבי בורסת ת"א? הבורסה בישראל ממוקמת רק במקום ה-35 עם תשואה פושרת של 6%, כאשר הבורסה בארה"ב מדשדשת במקום ה-36 עם תשואה כמעט זהה.