וול סטריט ננעלה בירידות בצל המאקרו והצוק הפיסקלי

הרפובליקנים: להעלות מסים ב-800 מיליארד דולר ולקצץ 600 מיליארד דולר משירותי הבריאות ■ יוון הודיעה כי תבצע רכישה עצמית של האג"ח שלה ■ מאקרו: מדד ISM הצביע על הפעילות היצרנית האיטית ביותר מאז יולי 2009

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים על אף פרסום התוכנית הרפובליקנית להתמודדות עם הגרעון בתקציב, ולאחר פרסום סקר ה-ISM המאכזב.

"הסיבה שבגינה השוק לא מוכר בדרמטיות היא שכולם מאמינים שהולכת להיות עסקה כלשהי שתציל את הכלכלה בסופו של דבר", אומר מייקל שלדון, אנליסט שווקים ראשי ב-RDM. "גם אם תחתם עסקה, יכול להיות שיהיו עוד כמה רבעונים עם צמיחה מתחת לממוצע. עם זאת, סביר שיהיה ראלי מסוג כלשהו אם הרפובליקנים והדמוקרטים יסכימו על עסקה לפני סוף השנה".

לאחרונה גוברים החששות מהצוק הפיסקלי הקרב ובא ומאיים להכניס את כלכלת ארה"ב למיתון. סלע המחלוקת כעת הוא על רצונו של הנשיא אובמה לבטל את הטבות המס לעשירים ולהטיב עם מעמד הביניים. הרפובליקנים מתנגדים לצעד זה מכל וכל וחלק מהאנליסטים סוברים כי בסופו של דבר אובמה יתקפל.

המפלגה הרפובליקנית הציגה הערב את תוכניתה הראשונה לצמצום הגרעון, שאמורה להוות מקבילה לתוכניתו של הנשיא אובמה בהיקף 4 טריליון דולר במסים וקיצוצים. התוכנית של הרפובליקנים כוללת העלאת מסים ב-800 מיליארד דולר, כמחצית ממה שהציע אובמה. בנוסף היא כוללת קיצוצים של 600 מיליארד דולר בשירותי הבריאות, ה"מדיקייר" - כ-400 מיליארד דולר יותר ממה שהציע אובמה.

הבורסות באירופה ננעלו היום במגמה חיובית, בעיקר בשל הודעתה של ממשלת יוון כי בכוונתה להוציא לפועל תוכנית לרכישת האג"ח שלה, זאת כחלק מהמתווה של נציגי הטרויקה לפיו יעד החוב תוצר של המדינה הקטנה ייקטן ל-124% עד 2020, וכדי שהיא תוכל לקבל את הנתח הבא בחבילת החילוץ שהיקפו עומד על כ-35 מיליון שקל.

בתוך כך, העיתון הגרמני "בילד" דיווח היום כי קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל רמזה בראיון שנערך עימה כי היא שוקלת להסכים לתספורת בחוב היווני אם המדינה הקטנה מוכת החובות תקטין בעתיד את התלות שלה בהלוואות חיצוניות.

מאקרו: סקר ה-ISM אכזב

הייצור בארה"ב ירד בחודש נובמבר לרמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2009, כך עולה מסקר ה-ISM שפורסם היום והצביע על קריאה של 49.5 נקודות. אנליסטים ציפו לקריאה ברמה של 51.3 נקודות. נזכיר כי כל קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות. הסיבה לנפילה החדה היא הירידה בהזמנות מהתעשייה ובהתמתנות בתוכניות התעסוקה.

הוצאות הבנייה, מנגד, זינקו באוקטובר ב-1.4%, הרבה מעל הציפיות של האנליסטים שעמדו על עלייה של 0.5% בלבד. ההוצאות על בנייה פרטית עלו ב-1.6% בעוד הוצאות הבנייה הציבורית עלו ב-0.8%.

פייסבוק במוקד

מניות חברות כלי הרכב ריכזו עניין על רקע פרסום נתוני מסירות הרכב לחודש נובמבר. בין היתר נציין את פורד ו-GM .

הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק , מנהלת מגעים לרכישת Whatsapp, אפליקציית הסמארטפונים לשליחת מסרונים מיידיים מהפופולריות בעולם - כך לפי דיווח בבלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ'.

מניית טבע המשיכה לרכז עניין לאחר שסיפקה לפני מספר ימים תחזיות מאכזבות לשנת 2013. עם זאת, בשיחת ועידה שקיימה ההנהלה עם המשקיעים היא סיפקה הצהרות אופטימיות למדי. (לסיפור המלא)

בסוף השבוע נחשף כי ענקית האינטרנט יאהו מתמודדת בימים אלו עם תביעה לתשלום 2.7 מיליארד דולר לאחר שהוגשה נגדה תביעה על הפרת חוזה לבית משפט במקסיקו.

חברת סקיילקס הודיעה בסוף השבוע על חתימה סופית על עסקת העברת השליטה בחברת פרטנר לידי המיליארדר חיים סבן, שיהפוך לבעל השליטה העיקרי בחברה, וזאת לאחר שדירוקטוריון חברת סקיילקס נתן את ברכתו לחתימת העסקה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]