אוריאל לין נגד וינשטיין: היועמ"ש פוגע בזכויות המעסיקים

נשיא איגוד לשכות המסחר תקף את היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שהמליץ להגביל משמעותית את זכות המעסיק להביע עמדה על התאגדות עובדיו

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, תקף היום (ב') את היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בעניין חוות-הדעת שהגיש אתמול (א') לבית הדין הארצי לעבודה. על-פי חוות-הדעת, יש להגביל משמעותית את זכות המעסיק להביע עמדה בעניין התאגדות עובדיו.

"הצטערתי מאוד שמיהרתם להוציא חוות-דעת מבלי להיפגש עם נציגי לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, וזאת על אף פנייה ברורה אליך בכתובים מצד יו"ר לשכת התיאום", כתב לין לוינשטיין. "האם באמת אתה משווה מול עיניך מצב בו מעסיק שהקים ובנה עסק, תוך סיכון אישי שלו, ייאלץ להיאלם דום ולא יוכל להביע עמדתו בפני העובדים בשאלה האם ההתארגנות היא לטובת העובדים והעסק, או שאינה לטובת העובדים והעסק?", כתב לין.

לדבריו, מצב זה מבטא "חוסר איזון משווע" ביחסי עובד-מעסיק. "הלוא ברור שאם בהתארגנות ראשונה יכול ארגון העובדים לשכנע את העובדים להתארגן, בעוד המעסיק מנוע מלהביע עמדה איזה שהיא, נוצר מצב של חוסר איזון משווע. האם לכך אתה חותר?", שאל לין.

יצוין כי במסגרת חוות-הדעת שהגיש, על-פי בקשת בית הדין הארצי לעבודה בעניין הערעור שהגישה ההסתדרות על אחת הפסיקות שהתקבלו במקרה של התאגדות עובדי פלאפון, וינשטיין הציע מודל ייחודי שדווקא לא פוסל על הסף את זכות המעסיק להביע עמדה: המעסיק נדרש להגיש הודעה מוקדמת לארגון העובדים בדבר תוכן העמדה, צורתה ותדירותה, ואילו ארגון העובדים רשאי לדרוש מבית הדין להוציא צו מניעה בדרישה למנוע את פרסום העמדה הזו בפני העובדים.

לין טוען כי וינשטיין פוגע משמעותית בזכויות המעסיקים, ולא חוסך בביקורת על אופן ההתנהלות שלו בעניין: "הבעת עמדה היא עדיין חלק בלתי נפרד מחופש הביטוי, וזכות האדם להביע את דעתו. זוהי רמה קיצונית של שחיקת זכויות היסוד של המעסיק, והתקשיתי להבין מה מקור הסמכות של בית המשפט לאסור ביצוע פעולות המעוגנות בזכויות היסוד של הפרט.

"כאמור הצטערתי על כך שמיהרת להעביר חוות-דעת תוך סירוב להיפגש עם נציגי המעסיקים ושמיעת עמדתם קודם הוצאת חוות-דעת זו. אני רואה בכך פגם בהליך קבלת ההחלטות של מוסדך".