בלחץ ב"י: לאומי ימכור 4.5% ממניות החברה לישראל

בנק ישראל מתכוון להורות על צמצום החשיפה של בנק לתאגיד ריאלי ■ אפשרות נוספת העומדת בפני לאומי היא ניכוי העודף מההון, אך המשמעות היא שכדי שיעמוד ביעדי הלימות ההון, יצטרך להדק את החגורה מבחינת התייעלות ואשראי

בנק לאומי עשוי למכור בשנה הקרובה כ-4.5% ממניות החברה לישראל, השוות כיום בבורסה יותר מ-900 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר העביר בנק ישראל טיוטת חוזר לבנקים לגבי הדרך שבה יאומצו כללי באזל 3.

מטיוטת בנק ישראל עולה כי היקף החשיפה של בנק לתאגיד ריאלי יוקטן מ-15% מסך ההון ל-5% מהון עצמי רובד 1. החזקות החברה לישראל רשומות בדוחות לאומי לפי שווי של 1.81 מיליארד שקל, ומהוות 7.3% מההון רובד 1 של הבנק. היקף החריגה של הבנק מההיקף המותר מוערך ב-450 מיליון שקל מהון הבנק.

הואיל ולאומי חורג מהיקף החשיפה המותר לפי כללי באזל 3, עומדות בפניו שתי אפשרויות: הראשונה, למכור את ההחזקה העודפת במניות החברה לישראל. לאומי מחזיק כיום ב-17.96% ממניות הקבוצה, השוות כ-3.63 מיליארד שקל. לפי הנתונים כיום, הבנק יצטרך למכור כ-4.5% ממניות חברת ההחזקות שבשליטת עידן עופר, ששווי השוק שלהן עומד כיום על 910 מיליון שקל.

אפשרות נוספת העומדת בפני הבנק היא לנכות את העודף מההון, כלומר לא להכיר בכ-450 מיליון שקל מההון העצמי של הבנק. ואולם אם הבנק יבחר באפשרות זו, המשמעות היא שכדי שיעמוד ביעדי הלימות ההון של בנק ישראל, יצטרך להדק את החגורה עוד יותר מבחינת התייעלות ואשראי. לכן, לפי הערכות, סיכוי נמוך שיעדיף להישאר עם ההחזקה ולספוג ירידה חשבונאית בהון. נזכיר כי נכון לסוף ספטמבר, הלימות ההון ליבה של לאומי עומדת על 8.6%. הבנק צריך להגיע ליעד של 9% עד 2015 ול-10% עד 2017.

מגבלה הדרגתית

זאת ועוד, בה בעת שהישארות עם ההחזקה הנוכחית תגרע מהון הבנק, הרי שמכירת מניות החברה לישראל תביא לחיזוק משמעותי של הון הבנק. שווי השוק של מניות החברה לישראל כפול לעומת שווין בספרי הבנק, ולכן מכירת המניות תאפשר לבנק לאומי לרשום רווחי הון נאים, ותסייע לבנק להגיע מהר יותר ליעדי הלימות ההון של בנק ישראל.

עוד נציין, כי ייתכן ובבנק לאומי יעדיפו למכור את המניות בשוק במשך כמה שנים. לפי הנחיות בנק ישראל, המגבלה תיכנס לתוקפה באופן הדרגתי במשך כמה שנים, ולכן ייתכן שבבנק לא ימהרו למכור את ה-4.5% ברמת המחירים הנוכחית של המניה הנחשבת לנמוכה, אלא בכל שנה ימכרו את החלק החורג.

כמו כן, בהנחה שלאומי ימשיך לייצר רווחים מדי רבעון כשם שהבנק עושה כיום, הרי שההון של הבנק צפוי לגדול גם כן, ולכן היקף החריגה עשוי לרדת עם הזמן, בזכות הרווחים השוטפים של הבנק.

החברה לישראל היא חברת החזקות, שהשקעותיה המרכזיות הן ביצרנית הדשנים כיל, בזן, בטר פלייס וצים. מניית החברה אמנם עלתה מתחילת השנה בכ-13%, ואולם המניה רחוקה כיום ברמתה מהשיא ביותר מ-40%. לבנק לאומי יש שני דירקטורים בחברה לישראל, וייתכן שמספר הנציגים של הבנק בדירקטוריון יירד, אם ההחזקה של הבנק בקבוצה תרד.

בימים אלה, בדומה לבנקים אחרים, עובדים בבנק לאומי על תוכנית לבניית ההון של הבנק, כך שתתאים לדרישות הרגולטוריות השונות, ובראשן דרישת הלימות ההון. לא מן הנמנע, כי בסופו של דבר יחליטו בבנק לנצל את ההזדמנות, ולמכור חלק גדול יותר מההחזקה בחברה לישראל ואולי אף את כל ההחזקה. מכירה שכזו תביא לחיזוק משמעותי של הון הבנק בשל הפער הגבוה בין שווי המניות בספרים לשווי השוק שלהן. עם זאת, בתקופה הנוכחית לא יהיה לבנק לאומי קל למצוא קונה למניות בהיקף כה גבוה.

בעלי המניות
 בעלי המניות

מניית החברה לישראל
 מניית החברה לישראל