ינקי מרגלית מקים קרן הון סיכון עם מנכ"ל IBM ישראל לשעבר

תשקיע בחברות בשלבים מוקדמים ■ מרגלית: "אנחנו קרן הון סיכון בלי משקיעים ובלי עובדים"

במרץ 2009 הושלמה מכירת חברת האבטחה אלדין לקרן וקטור, וינקי מרגלית, המייסד והמנכ"ל, התחיל לחפש עיסוקים אחרים. בשנים שעברו מאז הוא פעל כיזם חברתי, היה פעיל בעמותות חברתיות שונות, מרצה וכותב, אך בין לבין גם הספיק להשקיע בחברות.

כעת, הוא הופך את העיסוק הצדדי הזה למשהו רשמי. מרגלית, הקים לאחרונה עם גיסו מאיר ניסנסון, מנכ"ל IBM ישראל במשך 16 שנה עד לאפריל האחרון, קרן הון סיכון משפחתית שאמורה להשקיע בחברות בשלבים מוקדמים.

"זה כיף שזו רק משפחה", אומר היום (ב') מרגלית ל"גלובס". לקרן עומדים להצטרף גם אלינור אשתו, ואחיו דני מרגלית. "אנחנו קרן הון סיכון בלי משקיעים ובלי עובדים. אנחנו לא רוצים לנהל כסף של אחרים ועושים את העבודה בעצמנו", הוא מוסיף. לדבריו, המטרה של ייסוד הקרן היא להכניס את פעילות ההשקעות שהוא מבצע לתוך "מסגרת", כדי "לעשות את מה שעשיתי בשלוש השנים האחרונות באופן יותר מסודר".

"נרשה לעצמנו להתאהב בחברות"

בכוונת הקרן להשקיע ב-15 חברות בשנים הקרובות. מכיוון שמדובר בקרן שמבוססת על הון משפחתי ללא משקיעים מוסדיים, הסכום שיעמוד לרשותה אינו גדול מדי, מה שעשוי להידרש במידה שהשקעות המשך יעמדו על הפרק.

"עוד מוקדם לנקוב במספר ספציפי של גודל הקרן. נרשה לעצמנו להתאהב בחברות, אנחנו מכירים טוב מאוד את המודל והנחת העבודה היא שנבצע השקעות בחברות ואולי גם השקעות המשך", אומר מרגלית.

השילוב בין מרגלית שהגיע מעולם האבטחה לניסנסון שמגיע עם רקע נרחב בעולם המחשוב הארגוני, מעורר אינטואיציות לעולם האבטחה הארגוני. מרגלית דווקא מכוון למשהו אחר: "נרצה להביא מומחיות של איך לבנות חברה גדולה לטווח ארוך ואיך מביאים מוצרים לשוק. אשמח לעשות את זה בתחומים שמעניינים אותי היום, כגון אנרגיה ירוקה, מחשוב עתידי, רשתות עתידיות, רפואה, כל מה שיש לו פוטנציאל לשיפור איכות חיים, ולא רק בתחום האבטחה שעסקתי בו הרבה זמן".

- נראה לך שהיית משקיע באלדין בתחילת הדרך?

"זו שאלה מצוינת. כל יזם צריך להיות או טיפש או אמיץ, כי אז קל לך להתחיל. אני מאוד מקווה שהיזם של אלדין היה גורם לי להגיד 'וואלה'. אבל גם אם לא הייתי מתלהב מהחברה לפחות הייתי מתאהב ביזם".