תכירו: קרן סל שעוקבת אחרי החוב של ממשלת ארה"ב

קרן סל (ETF) חדשה של חברת IShares, שסימולה GOVT, מאפשרת למשקיע להיחשף לכל עולם איגרות החוב הממשלתי באמצעות כלי השקעה אחד

איגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב הן נכס, שאופק ההשקעה בו שנוי מאוד במחלוקת. מצד אחד תוכלו למצוא משקיעים ואנליסטים (כמוני), שחושבים כי מדובר בנכס שישמור על ערכו בטווח הזמן הקצר ואף עשוי לספק תשואת יתר על נכסים אחרים; ומצד שני תוכלו למצוא אחרים שיצהירו כי מדובר ב"שורט המאה". אגב, שתי הדעות יכולות לחיות היטב זו לצד זו, אם ניקח בחשבון את מוטיב העיתוי. גם אני חושב כי בסיכומו של תהליך מחירן של אלו ירד בצורה משמעותית, אך הדבר יקרה בעתיד הלא קרוב.

בכל מקרה, נכון לספר לכם כי בפברואר השנה הושקה קרן סל (ETF) חדשה של חברת IShares, שסימולה GOVT, אשר למעשה מאפשרת למשקיע להיחשף לכל עולם איגרות החוב הממשלתי באמצעות כלי השקעה אחד.

קרן סל זו עוקבת אחר מדד Barclays U.S. Treasury Bond Index, העוקב אחר כל החוב הציבורי של ממשלת ארצות הברית עם מועד פירעון של יותר משנה. מה עוד חשוב לדעת על קרן הסל? דמי הניהול שגובה החברה המנהלת עומד על 0.15%; היא מנהלת קצת מעל 140 מיליון דולר של נכסים; המח"מ האפקטיבי עומד על 5.35 שנים; היא מחזיקה 36 ני"ע בלבד, לעומת המדד שמורכב מיותר מ-200 אג"ח; והקופון הממוצע עומד על 2.28%.

מטבע הדברים, החשיפה היא לארה"ב בלבד, וכולה לאג"ח ממשלתיות. בגרף המצורף ניתן לראות את ההתפלגות הנכסים לפי קבוצות זמן לפדיון, נכון ל-30 בספטמבר 2012. אגב, מהגרף עולה בצורה מובהקת מהלך הארכת המח"מ, שמנסה ממשלת ארה"ב לבצע בשנים האחרונות, תוך קבלת עזרה מהבנק המרכזי שלה, באמצעות רכישות אג"ח ממשלתיות ארוכות.

אחת מנקודות העוצמה של קרן הסל, היא הסחירות הנאה שלה, ובייחוד ביחס למכשיר כה צעיר בשוק. עשרה חודשים לאחר השקתה, אנו מוצאים סחירות יומית ממוצעת של קרוב ל-5.5 מיליון דולר - עדות לכך שהמכשיר צלח ככל הנראה את מבחן החדירה.

אבסורד בטווח קצר

מדובר אמנם באג"ח ממשלת ארה"ב, שנחשבת חוף מבטחים בשלב זה, אולם המכשיר אינו נטול סיכוני השקעה. קיים הסיכון הטריוויאלי של המטבע, שחשוף כמובן להיחלשות, ובייחוד אם הבנק המרכזי בארה"ב ימשיך במדיניות המוניטרית הקיימת שלו. סיכון נוסף הוא סיכון ההשקעה שהזכרנו בתחילה.

ממשלת ארה"ב נוהגת בארבע השנים האחרונות במדיניות לא אחראית של גירעונות עתק. בימים אלו עומד נושא "הצוק הפיסקלי" במרכז הבימה, וכולם נושאים עיניהם לראות לאן פונה מדיניותה הפיסקלית של ארה"ב. אם היא תבחר לדבוק במדיניות הגירעונית הלא אחראית, ארה"ב מעלה את הסיכון שהאג"ח שלה יספגו הורדות דירוג מצד סוכנויות הדירוג.

האבסורד הוא שייתכן שבטווח הקצר הדבר דווקא יעלה את מחירן של איגרות אלו, בהנחה שהשוק יראה בכך סיכון גדול יותר על שוקי המניות. אולם בטווח הארוך יותר בהחלט נוצר סיכון משמעותי וממשי על נכס בסיס זה, מתוך האפשרות כי בנקודה מסוימת אמון השווקים באג"ח הממשלתיות של ארה"ב עלול להישחק.

הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם