מי שולט ב"מפעל הכדורסל הבכיר של אירופה"? אמריקאים

26% מכלל השחקנים ביורוליג העונה הם מארצות הברית; ישראל מסתפקת ב-5 נציגים בלבד (1.6%), כולם ממכבי ת"א

היורוליג נחשבת אמנם לתחרות הכדורסל הבכירה ביבשת אירופה, אבל המדינה שזוכה לייצוג הרב ביותר של שחקנים בקרב 24 הקבוצות המשתתפות בטורניר בעונת 2012/13 היא דווקא ארה"ב. לא פחות מ-81 שחקנים אמריקאים רשמו העונה דקות משחק ביורוליג, מתוך 308 שחקנים בסך הכל, והם מהווים 26.2% מכלל השחקנים במפעל.

סרביה וקרואטיה מוכיחות שהן ממשיכות להיות ספקיות הכדורסל מספר 1 של שחקנים בכירים ליבשת - למרות שהן מחזיקות בנציגה אחת כל אחת העונה במפעל (פרטיזן בלגרד מסרביה, צ'דביטה זאגרב מקרואטיה): כל אחת מהמדינות האלו שולחת 22 שחקנים לקבוצות היורוליג. ליטא היא ספקית השחקנים השלישית הכי גדולה של יבשת אירופה ליורוליג, עם 19 נציגים (אבל 15 מהם מתרכזים בשתי הקבוצות הליטאיות - ז'לגיריס ורייטאס וילנה).

ספרד אולי נהנית מהעובדה שהיא מחזיקה בליגה החזקה ביבשת אירופה ובהתאם זוכה לארבע קבוצות ביורוליג (יותר מכל מדינה אחרת), אבל מתברר שמעמדו של השחקן הספרדי רחוק מלהיות אופטימלי: רק 18 כדורסלנים מספרד משחקים העונה ביורוליג - מקום שישי מבין כלל הלאומים המשתתפים במפעל.

הנתונים מראים גם עד כמה מעמדו של השחקן הישראלי רחוק מהצמרת האירופית: רק חמישה ישראלים שיחקו העונה ביורוליג, כולם שחקני מכבי ת"א, מתוכם אחד הוא מתאזרח (סילבן לנדסברג) - מה שמדרג את ישראל במקום ה-15 בלבד מבחינת נתוני הלאום ביורוליג, אחרי מדינות כמו אוסטרליה (6 שחקנים), גרמניה (8 שחקנים), פולין (9 שחקנים), סלובניה (14) ועוד.

מבחינת חלוקה ליבשות, 215 שחקנים מאירופה משחקים העונה ביורוליג, 81 מצפון אמריקה, שישה מאוסטרליה, ארבעה מדרום אמריקה ושניים מגיעים מאפריקה.

בתוך כך, היורוליג חתמה השבוע על הסכם שידורים חדש עם רשת יורוספורט-אסיה, שיקבל תוקף בעונה הנוכחית (2012/13) ובעונה הבאה. המשמעות היא שמשחקי המפעל ייחשפו ל-186 מדינות ברחבי הגלובוס בסך הכל, אחרי שההסכם החדש הוסיף 17 מדינות חדשות למעגל החשיפה, ביניהן אוסטרליה, הונג-קונג, תאילנד וסינגפור.