תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האמריקאי השקט: ראיון אישי עם ריק קפלן מנכ"ל IBM ישראל

לאחר שנה בתפקיד, ריק קפלן, מנכ"ל IBM יכול להתרווח בכסאו ■ העולה החדש-ישן שמרגיש כאן ממש טוב

ריק קפלן, מנכ"ל IBM ישראל, כבר לא מצדיק את התואר "חדש". החודש הוא משלים שנה מאז נכנס לנעליו הגדולות של מאיר ניסנסון, מי שהוביל את IBM ישראל במשך 16 שנים וחתום על המהפכה השקטה שעברה על "הענק הכחול" בתקופה זו.

בניהולו שיקפה חברת הבת הישראלית את הטרנספורמציה הגלובלית של IBM, מחברת מוצרי חומרה המשווקת באגרסיבית יעילה 'ברזלים גדולים' לגופי ממשל ולארגונים עסקיים גדולים, לחברת שירותים המספקת קשת רחבה מאוד של שירותי IT ופתרונות בתחום טכנולוגיות המידע לספקטרום רחב מאוד של וורטיקלים בתחומי הממשלה, הביטחון, התעשייה, הפיננסים, גופים ציבוריים, שירותי תשתית, בריאות ומסחר. ריק קפלן הגיע לישראל ממטה החברה בצפון ניו יורק, שם הוא מילא שורה של תפקידים בליווי משפטי של עסקאות גדולות כחלק מהצוות האישי של ג'יני רומטי, מנכ"לית IBM העולמית.

בא מאהבה

אבל הרומן של ריק קפלן עם ישראל עמוק ומתמשך יותר מהרזומה המקצועי שלו. הוא הגיע לישראל לראשונה לפני כ-30 שנה, כמתנדב לקיבוץ נווה אור בעמק בית שאן. שם, בין מטע המנגו למפעל היציקות המדויקות, הוא פגש את מי שנעשתה לאשתו. ריק קפלן היה אז מהנדס מכונות צעיר, אך האהבה קשרה אותו לקיבוץ הקטן, שנאבק אז על קיומו הכלכלי, למשך 3 שנים. "רציתי להרחיב את תחומי הכשרתי המקצועית, מהנדסה נטו לטכנולוגיה בשירות העסקים", הוא נזכר בראיון מיוחד ל-IT מגזין.

"התחלתי לקחת קורסים במשפטים באוניברסיטת תל-אביב. הכוון שלי היה להתמחות בפטנטים וחוקי קניין רוחני, נושא שהיה חדש למדי בישראל של שנות ה-80, לפני פריצת עידן ההי-טק היזמי. חשתי צורך להשלים את ההתמחות בחו"ל וכך חזרתי לניו-יורק. עסקתי במשפטים מספר שנים עד שהווירוס הטכנולוגי משך אותי ל-IBM.

שם גיליתי את המשיכה שלי לניהול עסקים ובמיוחד לקשר ישיר עם לקוחות. מינו אותי ליועץ המשפטי של חטיבת המחשוב האישי (PC Company), שנוהלה כעסק עצמאי עם היקף מכירות שנתי של 16-15 מיליארד דולר. כאשר IBM שינתה כיוון, יצאה מהתחום של יצור PC ופיתחה את חטיבות השירותים, נעשיתי לעוזר המשפטי של ג'יני רומטי, אז מנהלת המכירות הגלובלית."

"בתפקיד זה נדדתי בעולם, עוזר לסגור עסקאות ענק עם לקוחות גלובליים, שבדרך כלל מתקשרים עם IBM בחוזים ארוכי טווח מורכבים במיוחד. וכך פגשתי גם את מאיר ניסנסון מנכ"ל IBM ישראל, שחיפש "ספונסורים", מנהלים בכירים במטה החברה שיהיו "מליצי יושר" ללקוחות הישראליים, כאשר נדרשה התערבות בדרגים הבכירים של הנהלת החברה. קיבלתי על עצמי את תפקיד הספונסור של משרד הביטחון, שכידוע מהווה חממה למנהלי טכנולוגיה ויוצאיו תופסים עמדות מפתח בענף ה-IT הישראלי".

"עבדתי הרבה עם הישראלים, התגעגעתי לארץ וגם אשתי רצתה לחזור. מאיר הציע שאבוא לתקופת ניסיון לישראל, ג'יני רומטי חשבה שזה רעיון טוב, מנהל אירופה תמך במהלך - ואני הרי מכיר היטב את השוק ואפילו מדבר את השפה. באופן כללי ניידות של מנהלים היא ב-DNA של IBM. ההנהלה מעודדת את התופעה כדי לחזק את התרבות הגלובלית והתדמית של ארגון נטול גבולות שנותן הזדמנות שווה לכול עובדיו".

חזון ואסטרטגיה כערכים מוספים

"כמנהל חברת הבת בישראל אני לא אמור להיות סוליסט", הוא מצטנע בסגנון האמריקאי השקט, שכל כך חסר להרבה מנהלים ישראליים שיכורי ביטחון עצמי. "יש כאן צוות נפלא, תזמורת וירטואוזים שמצפה ממני רק לנצח על עבודת הצוות, לתת אינטרפרטציה נכונה למוזיקה שמגיעה ממטה החברה, לשמור על ההרמוניה ולהוביל שינויים. גם הלקוחות הישראליים, כידוע, מצפים מיבמ להראות את הדרך קדימה יותר מאשר לתחזק את הקיים. לדוגמה, מנמ"ר של אחד הבנקים הגדולים, לקוח וותיק של IBM, אמר לי כי הוא מצפה מהחברה לערך מוסף מעבר לחומרה אמינה ותוכנה שמקיפה את כל דרישות הבנק.

הוא לקוח נאמן, משום שהחברה השכילה בעבר להנחות אותו תמיד לכיוון הנכון בכל התחומים שהוא אחראי עליהם. במודל העסקי, במימוש הטכנולוגי, בחזון ובפרקטיקה של ניהול מערך IT גמיש וחזק עליו הבנק יכול להתפתח ולצמוח ללא מחלות ילדות וכאבי גדילה".

"ומצד שני, אני אחראי כלפי מטה החברה להכנת השוק הישראלי לקליטת טכנולוגיות חדשות ותפיסות מתקדמות שזורמות כל הזמן ממעבדות הפיתוח. לדוגמה, מודל האינטליגנציה הממוחשבת שמדגים Watson, המחשב שניצח את אלופי האלופים בשעשועון הטלוויזיה Jeopardy!, או יישומי Big Data כמו 'העיר הבטוחה' ו'המסחר החכם'".

"יבוא של טכנולוגיות אלה לישראל אינו עניין של מכירת רישיונות שגרתית. יש צורך בשיתוף פעולה בינלאומי כדי להניע תהליכים ברמת החברה העולמית - ובמקביל לנצל את ריכוז כוחות המו"פ בישראל כדי לתמוך ביצירת שווקים חדשים יש מאין. הקמנו קבוצות ניתוב אסטרטגי, בהן נוצרים משוב והפריה הדדית בין המחקר, הפיתוח, המכירות והשירות בישראל, לקידום מספר וקטורים מרכזיים על מפת ההתפתחויות העתידיות.

"הנושאים המובילים הם ניהול האחסון, פיתוח יישומי Big Data, תמיכה בניידות, מחשוב ענן ורשתות חברתיות. בכולם הלקוחות חווים דילמות וחוסר וודאות של עידן מהפכני - אך מסוגלים לזהות פוטנציאל עסקי הזועק למימוש. יבמ יכולה להוביל את הלקוחות ליעדם בנתיב בטוח יחסית, אך הדבר דורש גיוס משאבים, ריכוז ידע ומיצוי ניסיון מעבר לגבולות מדינה אחת. התפקיד שלי הוא לפתוח את כל הצינורות הארגוניים לזרימה מהירה של המשאבים האלה ללקוחות בישראל".

"ישראל אינה רק שוק חשוב IBM", אומר ריק קפלן. "זה סניף מיוחד במינו משום שישראל מהווה מעבדת ניסויים אידיאלית. נמצאים כאן לקוחות ששואפים להיות חלוצים ומוכנים להסתכן בטכנולוגיות חזית, גופי מחקר ופיתוח בקנה מידה ובאיכות עולמית, צוותי יישום, הטמעה ותמיכה מעולים, שהצטרפו אלינו כתוצאה מהרכישות המוצלחות שיבמ ערכה בישראל, רשת מפיצים ואינטגרטורים שיודעת להביא את הטכנולוגיות העדכניות ביותר ללקוח - וכמובן הסגל המקצועיIBM ישראל הפועל בבניין הזה".

"ויותר מכך, יש לנו חטיבה מיוחדת העוסקת בקשר רצוף עם סטארט-אפים ישראליים ויוצרת סינרגיה בין החדשנות המקומית לנגישות הגלובלית של יבמ ללקוחות פוטנציאליים. לא מדובר ב"תרומה לקהילה" אלא בביזנס טהור. המוצרים האלה מחוללים זרם הכנסות משמעותי לחברה העולמית ובמקרים רבים שיתוף הפעולה מוביל להתמזגות ו-Exit אטרקטיבי במיוחד".

"אם אתם שואלים אותי איך אני רואה IBM ישראל בעוד 10 שנים, התשובה פשוטה: 'אותו הדבר רק הרבה יותר'. אין צורך במהפכות, צריך רק לממש בהצלחה את מפת הדרכים התאגידית, כפי שעשו קודמי בתפקיד. כך נהיה מופת לניהול סניף מקומי קטן בתוך חברת ענק גלובלית, שפרוסה ביותר מ-150 מדינות - ומוכנה לאמץ את הטוב ביותר שיש לכל תרבות להציע".