"נקמתו" של ברלוסקוני: חוזר לפוליטיקה והמשקיעים רועדים

מריו מונטי הודיע היום שבת כי הוא מתפטר מתפקידו ■ באותו היום הודיע סילביו ברלוסקוני על רצונו להתמודד בבחירות הבאות לראשות הממשלה ■ השווקים הגיבו בשלילה: בורסת איטליה צוללת בכ-3.3% ותשואות האג"ח מזנקות

המשקיעים פוחדים מסילביו ברלוסקוני ומפילים את הבורסה במילאנו ביותר מ-3%. השווקים למעשה מגיבים להודעתו של ראש הממשלה המכהן מריו מונטי ביום שבת, לפיה הוא הגיש מכתב התפטרות לנשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו. עוד באותו היום ראש הממשלה הקודם סילביו ברלוסקוני הודיע שבכוונתו להתמודד על ראשות הממשלה בבחירות שיערכו בתחילת שנה הבאה עניין שמרתיע את המשקיעים.

כאמור, מונטי טען שהסיבה להתפטרות נובעת מהעובדה שמפלגתו של ברלוסקוני, מפלגת העם החופשי משכה את תמיכתה בממשלתו ביום חמישי ובשל כך הוא מרגיש כי היא איבדה את תמיכת הפרלמנט בה, ועל כן החליט להתפטר.

ברלוסקוני לא מוותר על ההזדמנות ונראה כי פשוט אי אפשר לעצור את האיש הצבעוני שמואשם בין היתר בהחמרת המשבר הכלכלי באיטליה ואולץ להתפטר. אנליסטים מציינים כי כל פוליטיקאי שהיה מעורב בכל כך הרבה פרשיות שערורייתיות פשוט היה יורד למחתרת. ברלוסקוני שמעורב בפרשיות מין מפוקפקות ובמשפט שחיתות המתנהל נגדו מסרב לעזוב את כס השלטון.

רבים רואים במונטי, שהוחלף ע"י ברלוסקוני לפני קצת יותר משנה, את ההפך הגמור מברלוסקוני. הוא כלכלן בהכשרתו ונחשב לפקיד אפור וטכנוקרט. עם זאת, אחרים מציינים כי הוא הביא לשיפור ניכר במצבה הכלכלי של איטליה והשיב את אמון המשקיעים.

כל זאת לא מנע מברלוסקוני למשוך את תמיכתו במונטי ולהכריז על התמודדות חדשה לראשות הממשלה בטענה כי "המצב היום באיטליה גרוע בהרבה ממה שהיה לפני כשנה כשעזבתי את הממשלה מתוך תחושת אחריות ואהבת המדינה", כך לפי הצהרה שהוא מסר בשוף השבוע. "לא אתן למדינה ליפול למעגל של משבר שאינו מסתיים", הוא הוסיף.

חרף העובדה שמומחים מעריכים כי הסיכויים של ברלוסקוני להיבחר שוב לראשות הממשלה נמוכים מאוד, השווקים לא קיבלו את הודעתם של שני האישים בצורה חיובית ובורסת מילאנו נופלת כעת ביותר מ-3% בעוד תשואות האג"ח של המדינה ל-10 שנים זינקו בכ-8% לרמה של כ-4.8%.