דפני ליף: "המחאה השיגה הישגים, עובדה שיש פאנל"

דפני ליף בפאנל "כלכלה אחרת בעקבות המחאה החברתית": "יקח זמן אבל תצמח הנהגה בריאה יותר" ■ אסמא אגבריה ממפלגת דע"ם: "תחזוק הכיבוש יעלה הרבה כסף גם לממשלת ישראל. 30 מיליארד שקל בשנה"

"עד לפני עשור הייתי כמו רוב האנשים, איש העסקים, נשיא חברת תקשורת בינלאומית בעל הכנסה גבוהה, משרד בניו יורק, חשבון הוצאות פתוח. ב-2002 ראיתי איך בכל העולם אנשים נופלים לחמדנות ומאבדים עולמם בגלל מניפולציות בורסאיות והופכים להיות חסרי כל. עבודתי תורמת לבעלי החברה אבל לא לאוכלוסיה שאני חי בקרבתה. היום אני משוכנע בך שיש כלכלה אחרת", כך אמר היום (ב') אורי אלדר, חבר הצוות האסטרטגי של תנועת המחאה.

את הדברים אמר בפאנל "כלכלה אחרת בעקבות המחאה החברתית" במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס".

אלדר המשיך ואמר כי "היום הסכסוך עם שכנינו יהיה משחק ילדים לעומת מה שיתרחש כאן כשהעם יגיע למסקנה ששנים רימו אותו ועשקו אותו. משה סילמן הדליק לפיד ולא קרה דבר. כשהעם יתעורר זה יהיה יותר קשה מכל מלחמה עם שכנינו".

פרופ' יוסי יונה, מראשי הוועדה המייעצת למחאה החברתית וחבר מפלגת העבודה, אמר כי "לא בכדי חלק מאנשי המחאה רואים במפלגת העבדה בית טבעי, לקחת את המשנה הסדורה שניסחנו צעד קדימה במטרה לגבש תכנית עבודה. על רגל אחת אין בתכנית הזו שלילה של השוק החופשי אבל הדרישה היא להחזיר את המדינה לתפקיד המסורתי לפתח תשתיות בתחבורה ובתחומים אחרים ולעידוד תעסוקה במשק ולהחזיר את רשת הבטחון הסוציאלית. היא ערובה לקיומו של מעמד ביניים. השלב הבא ישתקף בבחירות, כך אני מקווה, והפכנו לאלטרנטיבות לשלטון הימין הכלכלי".

אסמא אגבריה ממפלגת דע"ם אמרה כי "לא קשה לנחש מי יהיה ראש הממשלה הבא כשהולכים עם הדגל החברתי בלבד. המלחמה עולה כסף ואנחנו נשלם את המחיר על עמוד ענן. התקווה הולכת ונהרגת ואנחנו נשלם בגזרות. הרשות הפלסטינית עומדת בפני פשיטת רגל כלכלית בנוסף לפשיטת רגל פוליטית. תחזוק הכיבוש יעלה הרבה כסף גם לממשלת ישראל. 30 מיליארד שקל בשנה".

דפני ליף שהשתתפה גם היא בפאנל ציינה כי "המחאה השיגה הישגים, זה לא איזה ישות עצמאית. זה משהו שאנשים עושים כדי להעביר נקודה. שינוי השיח הוא ההישג הגדול. עובדה שיש כעת פאנל וזה משהו שנמצא על השולחן. יש דיונים שמתנהלים בבתי ספר, התחלה של נראטיב".

פרופ' יונה אמר כי "מבחינת האקלים הפוליטי שבו פועלת הממשלה המחאה נושפת בעורפה. יש עתירה של המשמר החברתי על מנת שהממשלה תחשוף את התקציב. ראיתי בחלומותי את מנהיגי המחאה מתאחדים למפלגה אחת שאי תהיו סוחפים הרבה מהמפגינים בקיץ שעבר. למה זה לא קרה?"

ליף: "לא רואה סכסוך שהיה בין מנהיגי המחאה אלא זו היתה התפצלות טבעית. הגיוני שחלק ירצו להגיע לפוליטיקה וזה בסדר גמור לחזק גם כיוונים אחרים שהם לא פרלמנטרים. לייצר נראטיב ערכי במדינה לוקח זמן. זה יקח זמן אבל תצמח הנהגה בריאה יותר".