לפיד: "איזו מדינה בעולם מסייעת בדיור למי שלא עובד?"

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים 2012 ■ יאיר לפיד מציג את תוכנית הדיור שלו: דירות להשכרה ב-35% פחות ממחיר השוק במימון המוסדיים ■ "אין לנו מקורבים שצריך לחלק להם ג'ובים" לריכוז כל הידיעות מהוועידה

"אחת הבעיות של הדיון הציבורי בישראל ובמערכת הבחירות הוא שבנושאים הכלכליים הפוליטיקאים הישנים עושים את התרגיל הקבוע - הבטחות שאין יכולת או כוונה לעמוד בהן, אני מבין שזה קרה גם פה בוועידה. זה לא רציני. יש עתיד ממשיכה גם בנושא הזה להציג פוליטיקה אחרת", כך אומר היום (ב') יו"ר תנועת יש עתיד, יאיר לפיד, ברמיזה עבה לתוכניתה הכלכלית של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ'.

"תוכנית הדיור שלנו היא מודל לדרך שבה אנחנו עובדים, היא נחקרה היטב ונכתבה בידי צוות מומחים לעניין והיא אפשרית. היא מציעה בנייה של 150 אלף דירות לשכירות בטווח ארוך במרכזים עירוניים במדינה, במחירים שיעמדו על כ-65% ממחירי השוק היום, וידחפו את המחירים מטה לרמה של 2007, לפני המשבר העולמי. הן ייבנו על אדמת מנהל מכספי המוסדיים ולא יעלו למדינה אגורה שחוקה אחת.

"אך לפני כן - מה הבעיה? הבעיה היא שכרגע אם אתה אדם צעיר שמתחיל את דרכו אחרי צבא ואוניברסיטה, אז יש לי בשורה רעה: אם אין לך דוד עשיר שיוריש לך המון כסף לא תהיה לך דירה. מי שהיה אמור לטפל באנשים האלה נטש אותם, ואם לא נשנה את חוקי המשחק - אז נגיד לאנשים הצעירים האלה: תשכחו מדירה. בישראל עולה דירה ממוצעת 120 משכורות - לאיזה אדם צעיר יש את היכולת הזאת?"

את הדברים אמר לפיד בפתיחה לפאנל "דור שלם דורש דיור" במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס".

לפיד המשיך ואמר כי "אני לא יודע אם עקבתם אחרי הדבר הקרוי 'רפורמת הדיור' של ישראל, אז הנה תקציר הפרקים הקודמים. אחרי המחאה של הקיץ שעבר, הוקמה כזכור ועדת טרכטנברג. והוועדה ישבה ותכננה רפורמה בדיור, שהיה בה קריטריון מרכזי אחד, הקרוי 'מיצוי כושר השתכרות'. לאלה מכם שלא מכירים את הביטוי, מדובר בעברית-ממשלתית ל'לעבוד'. הוועדה אמרה שאם שירתת בצבא, ולמדת ואתה עובד ואשתך עובדת, אז המדינה צריכה לעזור לך לקנות את הדירה הראשונה שלך. לא רק מפני שזה הדבר ההוגן לעשותו, אלא גם מסיבות מעשיות.

"כי הציבור הזה של הצעירים, הציבור היצרני והעובד, הוא גם הציבור שיום אחד ישלם 48% מס ויישא על גבו את כל המדינה, אז למדינה כדאי לעזור לו לקנות את הדירה הראשונה שלו. המדינה תעזור לו, כי הוא יעזור לה. והוועדה הגישה את מסקנותיה לממשלה, והממשלה חתמה וקיבלה ואישרה, ואז הרפורמה הלכה לביצוע, ונחתה על שולחנו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, מש"ס. ואריאל אטיאס אישר את הרפורמה כולה חוץ מדבר אחד. הוא הוציא את הקריטריון הקרוי 'מיצוי כושר השתכרות'. והוא הכניס במקום זה קריטריון חדש, שלא נודע כמותו בכל תולדות האומות, בדקנו את זה. הוא נקרא: 'ותק בנישואין'. תגידו לי אתם, איזה ציבור במדינת ישראל מתחתן הכי צעיר? התשובה היא כמובן הציבור של אריאל אטיאס.

"שלא תטעו בי. אני לא נושא פה דרשה אנטי חרדית. אני מכיר בזה שגם החרדים הם אזרחים שצריך למצוא פתרונות דיור. אבל באיזו מדינה בעולם, באיזו מדינה חפצת חיים, אם מישהו משרת בצבא, ולומד, ועובד, ואשתו עובדת, והם עושים כמיטב יכולתם להפוך לאזרחים מועילים, אז המדינה בתגובה אומרת, 'אז דווקא הם לא זכאים לסיוע בדיור. אז דווקא מהם נשלול את האפשרות לקנות את הדירה הראשונה שלהם, ונעביר את הזכות הזו למי שלא משרת, לא עובד, ולא יהפוך לאזרח יצרני ומשלם מיסים.

"אנחנו נדאג לזרוק לפח את הקריטריון הקרוי 'ותק בנישואין' ונחזיר את מיצוי כושר ההשתכרות", מבטיח לפיד. "כי עבודה היא ערך במדינה הזו, אבל השאלה הגדולה היא כמובן איך עוזרים לכל הצעירים האלה כדי שיהיה להם איפה לגור.

לפיד הוסיף ותאר את תוכנית הדיור שלו: "תתארו לעצמכם שבסדרה של מקומות איסטרטגיים בעיר יש מגדלים של דירות להשכרה, שבהם השכירות על הדירות עולה 35% פחות ממחיר השוק, שהדירות מוארות וירוקות, ובנויות בסטנדרטים הכי גבוהים, ויש במגדלים שטחים ציבוריים וחדר כביסה וחדר כושר, ובעיקר הוא יודע שאי אפשר להוציא אותו. הוא יכול לעשות ביום הראשון חוזה לחמש שנים, והוא יודע שגם אחר כך, אם הוא ירצה להשאר הוא תמיד יכול להשאר, באותו מחיר, בלי לחשוש שהמחיר יעלה, כי זה לא הבית של מישהו, זה בניין שמנוהל בידי חברת ניהול שהמטרה העיקרית שלה היא שהוא יהיה מאוכלס לטווח הארוך, הם רוצים שהוא יישאר שם. אם אין לו כסף, הוא ישכור דירה של שני חדרים. אם יוולד לו תינוק, או שהוא ירוויח קצת יותר, הוא ייגש לחברת הניהול, שיש לה משרד ליד המעלית, וישכור דירה של שלושה חדרים באותו מתחם, והילד ימשיך ללכת לאותו פעוטון או לאותו גן, וחברת הניהול גם תעזור לו להעביר את החפצים, כי הם רוצים אותו שם.

"זוהי הליבה של תוכנית הדיור שלנו. זה הדבר שאנחנו הולכים לעשות. זה ההסכם הקואליציוני שאנחנו נחתום עליו. לא מעניין אותנו לקבל שרים ללא תיק, אין לנו מקורבים שצריך לחלק להם ג'ובים".

מי יממן את זה? לטענת לפיד, "גם פה, התשובה נמצאת לנגד עינינו. המוסדיים, ובעיקר קרנות הפנסיה שלנו, מחפשים כל הזמן דבר אחד: אפיקי השקעה ארוכי טווח, לעשרים שנה ומעלה, עם תשואות סבירות, שיש להם בטחונות. הבעיה היא שאין אפיקים כאלה, אז הם משקיעים בשטויות. הם שמים את הכסף של הפנסיה שלנו בכל מיני מיזמים חסרי אחריות של הטייקונים. שמים את הכסף על קזינו בווגאס, או על מיזמים במזרח אירופה עם כל מני שותפים מושחתים, ויום אחד אנחנו קמים בבוקר ומגלים שהטייקון מבקש תספורת על האג"ח שלו ואיבדנו שני שליש מהכסף. והסיבה שהמוסדיים מתנהגים ככה, היא כי אין להם איפה להשקיע את הכסף.

"בכל שיחה שניהלנו עם נציגי המוסדיים, בכל פעם שהצגנו להם את המודל, הם אמרו 'תביאו', זה בדיוק מה שאנחנו מחפשים כל הזמן'".

סגן ראש אגף התקציבים: "התוכנית של לפיד שאפתנית"

בפאנל השתתפו ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח עו"ד גיל גן מור, המשנה לראש העיר וממונה פיתוח עסקים בעיריית ת"א ארנון גלעדי, נשיא התאחדות בוני הארץ נסים בובליל, ראש העיר רעננה נחום חופרי, חנן מור, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר ראובן קוגן, ומנהל מנהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן.

קוגן אמר כי הוא מסכים עם לפיד, וציין כי "גם אנחנו ניסינו לקדם פתרון מהסוג הזה. יש גם גוף מוסדי שהציע, תיכף יתפרסמו התוצאות ואז נדע יותר פרטים. זה צעד משמעותי ראשון ביישום להחיל בנייה להשכרה, ל-20 שנה, בניינים שלמים".

קוגן אמר עם זאת כי "התוכנית של לפיד שאפתנית, אני לא יודע אם אפשר לעמוד בזה. מספר 3 של לפיד, ראש עיריית הרצליה, מנסה לטרפד תוכנית נוספת שלנו".