גוגל העבירה כ-10 מיליארד דולר לברמודה על מנת לחמוק ממס

על פי הדיווח של רשת בלומברג, מדובר בפי 3 מהסכום שהעבירה החברה לפני כ-3 שנים ■ הסכום שהועבר בשנת 2011 שווה לכ-80% מרווחי החברה באותה שנה

ענקית התוכנה גוגל העבירה בשנת 2011 קרוב ל-10 מיליארד דולר לאי ברמודה על מנת להימנע מתשלום מס של כ-2 מיליארד דולר, כך עולה מדיווח של רשת בלומברג. על פי הדיווח של אתר האינטרנט של הרשת, הסכום הינו פי 3 מהסכום שגוגלה העבירה לפני 3 שנים.

על פי הדיווח, גוגל העבירה חלק ניכר מהרווחים שלה בעולם לברמודה, שם כידוע אין מסים על רווחים של חברות, ובכך למעשה היא הפחיתה את היקף תשלומי המס שלה בכחצי. צריך לציין שה-9.8 מיליארד דולר שהעוברו לברמודה בשנת 2011 מהווים כ-80% מרווחי החברה באותה שנה.

המהלך הזה של גוגל נחשף ב-21 בנובמבר לאחר שגוגל הולנד דיווחה על המהלך לרשויות במדינה במסגרת דיווח שגרתי. החשש כרגע אצל גוגל הינו שזה יוביל למתקפה חריפה על החברה במדינות אירופה, שרובן מנסות להגביר את גביית המסים על מנת להתמודד עם המשבר הכלכלי שנמצאות בו. באיטליה הרשויות כבר פתחו בחקירה נגד החברה בחשד לאי תשלום מסים.

"אסטרטגיית המסים של גוגל וחברות גדולות אחרות מביכות את הממשלות ברחבי אירופה", טוען ריצ'רד מרפי, רואה חשבון ומנהל בחברת Tax Research LLP. "המודעות הפוליטית לעניין שמתעוררת בבריטניה לסוגיה, ובצורה פחותה יותר במדינות אחרות באירופה, גורמת לאנשים במדינות הללו לקבוע: זה או הם או אנחנו! האזרחים מבינים שאם גוגל לא תשלם את המס שמוטל עליה, מישהו אחר ייצטרך לשלם אותו ואם לא יתבטלו שירותים במדינה".

נציין שהאיחוד האירופי כבר פועל על מנת למנוע התנהלות מסוג זה ובשבוע שעבר הורתה הנציבות האירופית למדינות החברות ליצור רשימה שחורה של מקלטי מס ברחבי העולם ולפעול על מנת להעברת הכספים אליהם. האיחוד האירופי מאבד מדי שנה הכנסות של כטריליון אירו בעקבות הכספים שמועברים למקלטי המס.