להקים ערוץ כלכלי

החינוך הפיננסי של הציבור הישראלי הוא אינטרס ראשון במעלה

שידורי הטלוויזיה היו ויהיו בטווח הנראה לעין האמצעי הנגיש והעוצמתי ביותר להעברת אינפורמציה רציפה לציבור הרחב. דווקא בשל העוצמה החריגה של מדיום תקשורתי זה, השימוש החסר בטלוויזיה המסחרית להעברת תכנים כלכליים לציבור הרחב הוא החמצה רב-שנתית עצומה שטעונה תיקון.

עד לפני שנים מעטות נפקדו כמעט לחלוטין מקומן של תוכניות הכלכלה מערוצי הטלוויזיה השונים, והתוכן הכלכלי שמצא את דרכו לציבור הרחב היה בגדר המינימום ההכרחי.

בשנים האחרונות ישנה פריחה מסוימת של תוכניות כלכלה ייעודיות בלוח השידורים של הערוצים המסחריים השונים, ואט-אט מתברר לרבים באוכלוסייה כי פניה של הכלכלה מגוונים, וכי אין מדובר בתחום עניין משעמם ומורכב השמור רק למביני עניין ולגאונים.

יותר ויותר ישראלים מבינים כיום שכלכלה היא תחום רב-גוני העוסק בנושאים רבים וקריטיים העוברים כחוט השני בחיינו היום-יומיים. אלא שלרוב הציבור הרחב חסרים כלים אלמנטריים שיסייעו להם לנווט באוקיינוס הכלכלי, ורובו אינו נגיש לעניין הרב ולתועלת המרובה של השיח הכלכלי.

הטלוויזיה היא אם כן כלי משוכלל ויוצא דופן שיכול לסייע לסגור פערים בתחום החינוך הפיננסי. במדינה שבה מתקיימת שנים ארוכות עיתונות כלכלית מקצועית ענפה, לא התפתחו ערוצי תקשורת אלקטרונית מקבילים הדנים באופן שיטתי ומסביב לשעון בסוגיות כלכליות יום-יומיות ולאומיות. כך יוצא שדורות שלמים של ישראלים חיים בעלטה פיננסית, בלי כלים בסיסיים להתמודדות עם האתגרים הפיננסיים היום-יומיים הקיימים בחייהם.

בעידן שבו קיימים מאות ערוצי סרטים, מגוון ערוצי ספורט עבריים, ערוץ מוזיקה ישראלית, קבלה ועוד, הגיע הזמן כי יקומו גורמים עסקיים שישיקו ערוץ טלוויזיה כלכלי ישראלי ברמה הגבוהה ביותר.

הציבור ירוויח

מספיק לשלטט בשלט לערוצים הכלכליים הגלובליים בשפה האנגלית, כדי להבין כי אפשר לייצר תוכן כלכלי גלובלי 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע ברמות הגבוהות ביותר. ערוצי הכלכלה הגלובליים אינם מלכ"רים, והם מצאו את המודל הכלכלי הדרוש על מנת לרשום רווחים נאים.

לחברה הישראלית צריך להיות - וכבר קיים - אינטרס ראשון במעלה לשדרג את החינוך הפיננסי של הציבור הישראלי. ממשלת ישראל צריכה לשקול מתן הטבות משמעותיות, לזמן מוגבל, ליזמים שישיקו ערוץ כלכלי טלוויזיוני.

וזה צריך להיות ברור לכולם: המטרה הנעלה היא השקעה בתשתית חברתית לכל דבר ועניין, שאת פירותיה יקצרו המדינה והיזמים על ציר הזמן.

אזרח ישראלי בעל הבנה כלכלית רחבה יותר ונגישות יום-יומית למידע כלכלי בהיר, יתרום על ציר הזמן לשיפור התחרות במשק הרבה יותר מרגולטור נחוש, ויביא לקפיצת מדרגה בצדק החברתי.

המרוויח העיקרי יהיה הציבור הרחב שיהיה נתון הרבה פחות למניפולציות כלכליות המנצלות את בורותו הפיננסית.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.