חודש של מחטפי שכר: מי נבלם ומי חמק מתיקון 20 לחוק?

ניר גלעד, איזי כהן ועוד עשרות בכירים יכולים לחייך לאחר שהצליחו לחמוק מהתיקון לחוק שכר הבכירים ■ ביום האחרון אושרו מענק של 300 אלף שקל למנכ"לית ביו לייט, ואופציות בשווי 455 אלף שקל למשנה למנכ"ל הפניקס

מחר, עם כניסתו לתוקף של תיקון 20 לחוק החברות יגיע לקצו הגל העכור של מחטפי שכר בחברות הציבוריות. הביקורת הציבורית החריפה על המנהלים שסידרו לעצמם תנאי העסקה חלומיים רגע לפני כניסת התיקון לתוקף, נשאה פירות חלקיים בלבד.

למעט הפניקס, שנסוגה ממתן הלוואה של 40 מיליון שקל למנכ"ל החברה אייל לפידות, והוויתור של יו"ר החברה לישראל, אמיר אלשטיין, על קבלת אופציות בשווי 25 מיליון שקל, סידרו לעצמם עשרות מנהלים בחודש האחרון הטבות מפליגות, שספק רב אם היו מאושרות לאחר החלתו של חוק שכר הבכירים. בין אלו בלטו בהיקפם מחטפי השכר שביצעו ניר גלעד (החברה לישראל), איזי כהן (כלל ביטוח), עמית ורדי (לידר), עידו נויברגר (דש איפקס) ואורי יהודאי (פרוטרום).

הבוקר אישרה אסיפה כללית של החברה לישראל את הארכת כהונתם בשנה של חברי הדירקטוריון, ובהם היו"ר, אמיר אלשטיין. כפי שנחשף ב"גלובס" השבוע, אישור הסכם ההעסקה החדש של אלשטיין הוסר לבקשתו מסדר היום, והוא ימשיך לעבוד עוד חצי שנה בהתאם לתנאי שכרו הקיימים.

בכוונת אלשטיין להביא במועד מאוחר יותר את תנאי העסקתו החדשים לאישור האסיפה הכללית, בהתאם לתיקון החדש. אשתקד זכה אלשטיין לתגמולים בעלות של 15 מיליון שקל: שכר של 4.7 מיליון שקל, מענק של 2.4 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות של 7.8 מיליון שקל.

את האסיפה כינסה החברה לישראל בהתראה של שבועיים בלבד. הבהילות נבעה מכך שמחר, 12 בדצמבר, ייכנס לתוקף חוק שכר הבכירים, שצפוי להקשות על חגיגות השכר של המנהלים בחברות הציבוריות.

אלשטיין (57) הוא בן לאחת ממשפחות המייסדים בטבע, והוא מכהן כדירקטור בחברת התרופות. יש לציין כי בחברת הייעוץ אנטרופי המליצו לגופים המוסדיים להתנגד למתן האופציות לאלשטיין במחיר מימוש הקרוב למחיר המניה בבורסה. בניגוד לאלשטיין סירב מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, לוותר על מחטף השכר שלו, הכולל הטבת אופציות של 25 מיליון שקל. גלעד מכהן בתפקידו מיוני 2007 ושכרו הוא מהגבוהים במשק. על פי התנאים החדשים, תעמוד עלות שכרו השנה על 15.5 מיליון שקל.

חבילת אופציות במהלך מזורז

ביום שלפני כניסת חוק שכר הבכירים לתוקף הצליחו עוד כמה מנהלים בכירים לבצע מחטפי שכר. דירקטוריון חברת ביו לייט אישר מענק של שש משכורות חודשיות למנכ"לית החברה, סוזנה נחום-זילברברג. אישור הדירקטוריון יזרים לכיסה 300 אלף שקל, כך שעלות העסקתה ב-2012 תגיע ל-1.3 מיליון שקל. בביו לייט מציינים אמנם כי התגמול ניתן "בשים לב גם לכניסתו לתוקף של תיקון 20", אך העדיפו שלא להעמיד את המענק למנכ"לית במבחן החוק החדש.

ביו לייט, המשקיעה בחברות מו"פ, צברה הפסד של 10 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ולדוחותיה הכספיים מצורפת הערת "עסק חי".

בחברת הביטוח הפניקס נסוגו אמנם ממתן ההלוואה למנכ"ל לפידות, אך אתמול התברר כי ליד ימינו, שמעון קלמן, אושרה במהלך מזורז חבילת אופציות בשווי של 455 אלף שקל. בהפניקס ציינו כי "אישור התגמול לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 20 לא היה מחייב בכל מקרה את הבאת התגמול לאישור האסיפה הכללית". לקלמן הוקצו 200 אלף אופציות, שיהוו במימושן 0.09% מהונה של הפניקס, ומחיר המימוש קרוב למחיר המניה הבוקר.

מחטף של הרגע האחרון בוצע גם בחברת כוח האדם דנאל, שאישרה מענק שנתי של 700 אלף שקל למנכ"ל, אילן ישראלי, ושל 400 אלף שקל למשנה למנכ"ל, אלון חכם. חברת הנדל"ן רבד אישרה למנכ"ל שרון זכות, שנכנס לתפקידו באוגוסט האחרון, חבילת אופציות בשווי כלכלי של 320 אלף שקל.

ועוד באותו עניין: חברת אלרון מקבוצת אי.די.בי החליטה להוריד מסדר יומה של אסיפת בעלי המניות, שנקבעה לשבוע הבא, את אישור התקשרותה עם הדירקטור, פרופ' גבי ברבש. מדובר בהתקשרות בהסכם לקבלת שירותי ייעוץ מברבש באיתור ובניתוח השקעות פוטנציאליות, בתמורה חודשית של 2,500 דולר. (לעומת 5,000 דולר לפני כן) ב-2011 קיבל ברבש מאלרון 340 אלף שקל, מרבית הסכום כדמי ייעוץ והיתר כשכר דירקטורים.

חמשת מחטפי השכר הגדולים
 חמשת מחטפי השכר הגדולים