כשהוא טוב הוא מופלא: אל תחמיצו את היין שאטונף דו פאפ

שאטונף דו פאפ הוא אחד מסוגי היינות המפורסמים ביותר של עמק הרון, ושל צרפת כולה. יש בהם גם גרועים, אבל כשהם טובים, הם מופלאים באמת

לפני המון שנים נסענו, ענת זוגתי ואני, לצרפת. מאז כבר נסענו לשם לא מעט פעמים, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שלנו. לא ידענו מהחיים שלנו. לפני הנסיעה קראנו כתבה של יאיר גרבוז, ובה סיפר על מלון בטירה בעמק הלואר שבו התאכסן ושתה יין ממקום אחר לגמרי - שאטונף דו פאפ.

נסענו לשם. שתינו את זה. היה רומנטי. היה טעים. אולי. לך תזכור. אבל התאהבנו בשם הארוך והמשונה ובעקבותיו גם ביין עצמו. כשחזרנו לארץ הבאנו עוד בקבוק לאבא של ענת, מהדיוטי פרי. בקבוק עם צוואר עקום. לימים למדתי שכל יין שמישהו "מטפל" בבקבוק שלו, הוא יין רע. יש גם שאטונף רע.

שאטונף דו פאפ הוא כידוע אחד היינות המפורסמים ביותר של עמק הרון, ובעצם של צרפת כולה. זהו גם אזור היין הראשון שזכה להגדרה אזורית מחייבת, הלוא היא שיטת ה"אפלסיון קונטרולה" המפורסמת, עוד ב-1935.

יינות השאטונף דו פאפ, הטירה החדשה של האפיפיור, בתרגום חופשי, נקראים כך על-שם טירתו של האפיפיור קלמנס החמישי. האפיפיור הזה קבע את מושבו באביניון ב-1309, במה שנודע לימים כ"גלות אביניון" (מרומא) של האפיפיורות, גלות שנמשכה 68 שנים. היינות בתקופתו של קלמנס, ועוד הרבה שנים אחר כך, היו יינות גרועים למדי. רק לקראת סוף המאה ה-19 החליטו כורמי האזור לנסות וליצור יין טוב באזור.

הם יצרו בלנד יוצא דופן בהרכבו. לא פחות מ-13 סוגי ענבים מורשים להשתתף בממסך האדום (יש גם שאטונף לבן, נדיר ומיוחד), ובהם גם כמה לבנים. הזנים המרכזיים הם כמובן הסירה והגראנש המפורסמים, ואליהם מצטרפים זנים הרבה פחות מפורסמים, כמו המורבדר והסינסו, וגם כמה אזוטריים למדי כמו רוסן (Roussanne), בורבולנק (Bourboulenc), קלרט (Clairette), פיקפול ((Picpoul, קונואז (Counoise), וקרז (Vaccarese), טרט נואר ((Terret Noir, מוסקרדין ((Muscardin ופיקרדין ((Picardin. לא תמיד כולם אכן מופיעים ביין, ויש יינות שמתרכזים רק בשני זני האיכות, הגראנש - הדומיננטי ברוב היינות, והסירה - המוכר לחובבי היין בעולם החדש גם בשמו האוסטרלי שיראז.

השאטונף הוא היין המפורסם ביותר של דרום עמק הרון ולמעשה אחד היינות המפורסמים בעולם, הרבה בזכות שמו המוזר אבל כמובן גם בזכות איכותו וטעמיו המיוחדים. לא כולם זוכרים, או רוצים לזכור, שיש גם יינות גרועים למדי המגיעים מאזור נרחב למדי המייצר למעלה ממיליון ארגזי יין בשנה. היזהרו אם כן מבקבוקים עקומים.

לפני כשנה ביקרתי באחד היקבים הפחות מפורסמים באזור, ביקור שאורגן על-ידי נציגו בישראל. דומיין סאבון שמו, למי שמחפש (ושווה לחפש את הסגנון המיושן הזה). רק כשחזרתי לארץ גיליתי שמדובר ביקב כל-כך לא מפורסם, עד שאותו נציג הפסיק לייבאו לארץ.

אבל אני זכיתי לסגור מעגל ולבקר ביקב מסורתי של שאטונף ובכרמים המכוסים בחלוקי הנחל העגולים המפורסמים. חלוקי הנחל קולטים את החום העז ביום ופולטים אותו בלילה, וכך שומרים על הגפנים מפני הקור הלילי.

לא כל הכרמים אכן מכוסים בחלוקי נחל, בדיוק כפי שלא כל היקבים אכן ממשיכים בהכרח ליישן את יינותיהם בחביות גדולות וישנות. אבל אני ביקרתי ביקב כזה דווקא, ביקור נוסטלגי שהתאים בדיוק לדימוי שנשאתי בדמיוני מיינות רומנטיים אלה.

לקראת הכתבה הזו טעמתי ארבעה יינות מיקבים מובילים, חלקם אגדיים כמעט באזור, והנה רשמי הטעימה שלי מהיינות הנהדרים האלה, שגם כשהם מודרניים יותר, ויש כבר רבים כאלה, הם שומרים עדיין על ממד ארצי ואדמתי נפלא.

טעימה

יינות שאטונף דו פאפ

שאטונף דו פאפ, שאטו דה בוקסטל 2009, Beaucastel Chateau de Chateauneuf-du-Pape. כיאה לאגדת שאטונף, היינות של יקב בוקסטל מצדיקים את מעמדם, ואת מחירם המרתיע, באיזון מופתי ויוצא דופן בין טעמים אדמתיים, פירותיים (כולל טעם מפתיע של תאנים) וטעמי עשבי תיבול פרובנסליים. האיזון הזה הוא כמעט מושלם מדי לטעמי, ודווקא העובדה שאין כאן שום הפרעה או "דפקט" הופכים את היין המושלם מכולם בטעימה הזו, באורח פרדוקסלי, להכי פחות מעניין. אבל קצת קשה להתלונן אל מול האיכות המהממת הזו. 500 שקלים

שאטונף דו פאפ דומיין דו וייה טלגרף 2009, Domaine du Vieux Telegraphe. עוד אגדת שאטונף מפורסמת מאוד. ביינות של וייה טלגרף בולטים בעיקר ענבי הגראנש - הענב הדומיננטי ביותר בטעמו בכל יין שאטונף. 350 שקלים

שאטונף דו פאפ דומיין לה רוקט 2009, Domaine La Roquette. טעמי עשבי תיבול בולטים ומרתקים. היין הזה מגיע מיקב צעיר למדי, השייך ליקב הוותיק והמהולל וייה טלגרף. יין טעים להפליא, ובעיקר מעניין מאוד. 200 שקלים

שאטונף דה פאפ פרין, כרם יחיד לה סינרד, 2009, Les Sinards & Fils Perrin. יינות פרין הם היינות היותר נגישים מבחינת מחיר, של משפחת פרין, שמייצרת יינות מ-1549. בולטים בעיקר טעמי האדמה והטחב. חוויית שתייה נהדרת לחובבי הז'אנר המאתגר הזה, אני מאוד אהבתי. 320 שקלים

טיפה

חגיגות היין

רשת המסעדות "אי זוגי" ויקב טפרברג יוצאים בשיתוף פעולה ייחודי במסגרת "חגיגות היין של אי זוגי", המאפשרות לכל סועד ליהנות מכמות בלתי מוגבלת של יין במחיר של 19 שקלים בלבד. לצד היין מוצעות מנות ספיישל מיוחדות שהושקו במיוחד לחגיגות ומבוססות על טעמי יינות.

תל אביב הברזל 17, טל' 5110075-03, מ-19:00; רחובות, פארק המדע, טל' 9192818-08, מ-16:00, עד ה-30.12