מי צריך לקבל סיוע בדיור

עזרה נותנים לחלשים, נדמה לי שהדבר חמק מעיני יאיר לפיד

יאיר לפיד שאל השבוע, בוועידת ישראל לעסקים את השאלה המתריסה: "איזו מדינה בעולם מסייעת בדיור למי שלא עובד?"

כבר עשיתי פה בעבר גילוי נאות וכתבתי שלפיד היה זה שפתח לי את הדלת לעיתונות, ומאז יש לו פינה חמה אצלי בלב ואני מאוד מחבבת אותו באופן אישי, אבל אני באמת לא מצליחה להבין את השאלה שלו.

מה זאת אומרת איזו מדינה בעולם מסייעת בדיור למי שלא עובד? ובכן - כל מדינה מתקדמת נותנת עזרה בדיור, והיא נותנת אותו בדרך כלל למי של עובד. מי שאינם עובדים ף אינם משתכרים, מכאן שהם נזקקים ומכאן גם שהם אלה שצריכים עזרה. מי שעובדים ומשתכרים, הם אלה שיכולים להרשות לעצמם לשכור או לקנות דירה משלהם, ולכן הם בדרך כלל אלה שפחות זקוקים לעזרה, בדיור או בכל דבר אחר.

צריך לתת עזרה בדיור לנכים, למובטלים, ללא משכילים, לחולים בגופים ולחולי הנפש, למשפחות מרובות ילדים ולכל מי שידו אינה משגת לשלם עבור קורת גג.

מאז פרוץ המחאה החברתית, מדינת הרווחה הפכה לבון טון אצל הפוליטיקאים. אני משוכנעת שגם לפיד, שמתיימר לדבר בשם מעמד הביניים שליבה את המחאה ההיא, מבין שמי שזקוק לעזרה הוא בדרך כלל מי שלא משלם מיסים, כי אין לו מאיפה.

כדי להפוך שכבה נזקקת ליצרנית, צריך להשקיע בחינוך, בבריאות, בהשכלה אקדמאית ובהכשרה מקצועית. כך מעלים את הסיכוי של בנים לנזקקים, להפוך ליצרנים.

נכון, יש מניפולציות בכל מה שנוגע לקריטריונים בדיור. השר אטיאס עשה אחת מכוערת במיוחד, כשהשאיר את סעיף השירות הצבאי ככביש עוקף כדי להשתיק את החילונים.

בכדי לעקוף את הכבישים העוקפים צריך לנטרל סעיפים מסוימים בקריטריונים. למשל, כמו שלפיד מתכוון לעשות, את סעיף "ותק בנישואין", שאין לו שום קשר לדיור, אבל יש לו קשר הדוק לקבוצה מסוימת שאטיאס קרוב אליה - החרדים. אבל ההכרזה שלא לסייע לאלה שאינם משלמים מיסים או עובדים, היא שלא ממין העניין במקרה הרע וגורפת ופוגעת, במקרה הרע יותר.

מהיכרותי את לפיד, אני מקווה שטעה בבחירת המלים ובטרמינולוגיה, שלחץ הקמפיין נותן בו את אותותיו והוא יתעשת ויבהיר היטב את דבריו, כי הם נשמעים, שלא בטובתו, כאטימות לב ולמצער - סתם בורות.