ביה"ח הפסיכיאטרי איתנים: הרשעות בהתעללות והזנחת מושגחים

השופט: "ביה"ח, האמור לשמש מבצר לחסרי הישע, הפך לכלא" ■ מנהל ביה"ח, יעקב מרגולין, והאחות הראשית, נעמה דוקשיצקי-עמנואל, הורשעו בהזנחה

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל, הרשיע היום (ה') את בכירי בית-החולים הפסיכיאטרי איתנים בגין חלקם בפרשת ההתעללות במוסד: מנהל בית-החולים, יעקב מרגולין, והאחות הראשית, נעמה דוקשיצקי-עמנואל, הורשעו בעבירה של הזנחת מושגחים; וד"ר דניאל מאיר, מנהל מחלקת ההמשך, ודנה בן-מאיר, האחות הראשית במחלקת ההמשך, הורשעו בעבירות של התעללות בחוסה חסר ישע ובהזנחת מושגחים.

בהחלטתו ציין השופט כי "עלתה השאלה: האם הפך בית-החולים - האמור לשמש מבצרם של החולים, כל שכן של חסרי הישע הסובלים ממוגבלויות קשות ומסועפות, שסדר יומם נקבע עבורם על-ידי מומחי רפואה מלומדים ואנשי צוות המחלקה - למעין כלא, רוחני ופיזי כאחד? שמא הפך בית-החולים אך לחלל אטום בו שוועתם, הפנימית הטמירה או החיצונית הנצפית, לא נצפתה כפי שראוי היה?".

לדברי סגל, "לא נעלם מתודעתי לרגע כי עסקינן בחוסים מיוחדים במינם, המתקשים לשדר את מחשבותיהם ורגשותיהם בתדר מקובל ומוכר לכל אוזן אנוש תקנית נורמלית", מקצועית ככל שתהא. הדגשתי כי אין חולק שעולם הרפואה ודאי נהנה מיכולות טכנולוגיות מתקדמות, ובתוך כך משדרג את יכולות האבחון והטיפול המוצעים לנזקקים לשירותיו. דא עקא, שהחוסים שלפנינו לקו למגינת-הלב דווקא בטריטוריה בה עולם הרפואה דל באמצעים מתקדמים, בה יכולות הטיפול מוגבלות ביותר ושמרניות באופן יחסי, בה ריפוי ושיקום מוחלטים אינם אפשריים כיום.

"בנסיבות אלה, מקדם השחיקה של הצוות המטפל הינו גבוה במיוחד, קל וחומר בהתחשב באופיים של הבעיות והאתגרים הפרוזאיים עמם נאלץ להתמודד בכל יום מחדש. העובדה המצערת הנוספת היא כי מן החוסה אף נבצרה היכולת ליתן משוב מושכל על הנעשה בחייו מדי יום ביומו, ועובדה זו יכול שסיפקה קרקע פורייה לתסכול ואפילו לפורענות מצד הצוות המטפל.

"אזכיר שוב לסיום כי קולו של הקורבן, הלכה למעשה, לא נשמע במשפט, למעט כאמור בגדר עדות סמלית מצמררת אחת".

התיק נוהל בידי עורכי הדין טל ויסמן בן-שחר ורים ברנסה מפרקליטות מחוז ירושלים פלילי.