מיני-מבחן דרכים: ה-S8 של אאודי - רכבת הרים פרטית

אובייקטיבית, ה-S8 גדולה על כבישי ישראל ■ סובייקטיבית, תארזו לי אחת בבקשה

השאלה "מתי יותר הופך להיות יותר מדי" העסיקה לא מעט הוגי דעות במהלך השנים. התשובה טרם הובררה סופית, אבל בתעשיית הרכב קיימת תמימות דעים שיצרני הרכב הגרמנים חצו מזמן את הקו הזה, במלחמת כוחות הסוס שמתחוללת בשנים האחרונות בפלח דגמי הדגל המפוארים.

אאודי נחשבה תמיד למבוגר האחראי, וסירבה באופן עקרוני לחצות את רף ה-500 כוחות סוס. אבל התחרות - ואולי גם לחץ מתון מכיוון השייחים של נסיכויות המפרץ - עשו את שלהם. לפיכך, קיבלה ה-S8 החדשה מנוע V8 טורבו, שמתהדר בהספק של 520 כ"ס ומומנט של 66 קג"מ.

אז איך זה לנהוג בלימוזינה עם יותר כוח ומומנט משל פורשה 911 טורבו, ותאוצות ביניים מהירות יותר משל פרארי (4.2 שניות מאפס ל-100 קמ"ש)? כמו נסיעה ברכבת הרים. ליתר דיוק, כמו נסיעה ברכבת ההרים טקסס ג'איינט בפארק Six Flags, בעיצומה של הצניחה הכמעט-אנכית מגובה של 45 מטר.

המכונית הגדולה הזו מאיצה בצורה אלימה, כמעט סוריאליסטית, ששואבת את הדם מהפנים ומטשטשת את הנוף לבליל של צורות. וכמו באותה רכבת הרים, גם כאן חוויית התאוצה מלווה בצרחות היסטריות של היושבים במושב שמאחור.

העובדה שדוושת התאוצה מחוברת למטען רקטי עם פתיל השהיה קצר, אין פירושה שזו מכונית פרועה או, חלילה, בלתי נשלטת. כמו בכל סופר-לימוזינה מודרנית, גם כאן יכול הנהג לתכנת את תגובות מחשב המנוע, ההיגוי וההילוכים בשיטת "עשה זאת בעצמך".

מחשב המנוע, למשל, כולל חמישה מצבי תכנות, שהמתון בהם - חיסכון פרו - מצנן את תגובות דוושת התאוצה ומספק את הכוח בצורה נינוחה. תכנות מתלי האוויר למצב comfort מעניק למכונית בידוד זעזועים מצוין על כבישי הארץ השבורים, אפילו עם גלגלי ה-21 אינץ' האופציונליים שעוטים גומי עם פרופיל ספורט קיצוני. אפשר אפילו לתכנת את צליל המנוע כדי להחריש את יללת המפלטים לנהמה תרבותית.

מי שיבחר בכל המצבים הרגועים האלה, יפעיל את כורסאות השיאצו על אחת מחמש תוכניות העיסוי המקצועיות, וישים איזו אריה במערכת הקול לאודיופילים (שלבדה עולה כמו משפחתית יפנית משומשת במצב טוב), יוכל לשקוע חיש קל לנירוונה, ששמורה רק למי שנמצא בקצה הנכון של הסולם הסוציו-אקונומי.

מנגד, רוב לקוחות ה-S8 עדיין לא הגיעו לגיל הנירוונה, ועבורם שומרת ה-S8 צנצנת סוכריות חבויה כמו במצב "ספורט פרו", שמחדד את ההיגוי, מקשיח את המתלים, מאיץ את תגובות התיבה האוטומטית ומאפשר לתקל כבישים הרריים מפותלים עם ברק אדום בעיניים ועם כתמי זיעה בבית השחי - כאילו מדובר ב-GTI פוחזת ולא בלימוזינה באורך 5.1 מטרים וברוחב 2 מטרים.

כך שהשורה התחתונה - התשובה לשאלה אם היא שווה 920 אלף שקל לפני תוספות - אינה רלבנטית לרוכשים הטיפוסיים בפלח הזה, שעבורם 2-1 מיליון הם היינו הך.

אובייקטיבית, ה-S8 היא יותר מדי. היא גדולה בשלושה מספרים על כבישי ישראל ועל יכולות הנהיגה של 99% מהנהגים. סובייקטיבית, זו אחת מהפסגות הגבוהות ביותר של הדוניזם מוטורי, שתעשיית הרכב העולמית יודעת לספק כיום, ולבטח זולה יותר מבניית רכבת הרים פרטית בחצר האחורית.

תארזו לי בבקשה אחת.