הבייבי של אבי לוזון: ככה ייראה יורו 2013 לנבחרות צעירות

4 אצטדיונים, 12 מיליון אירו תקציב, כרטיסים ב-20 ש', נתב"ג בכוננות פשיטה המונית של סקאוטים ■ מורה נבוכים לפרויקט חייו של יו"ר ההתאחדות לכדורגל

בעוד פחות מחצי שנה תישרק שריקת הפתיחה בישראל של יורו 2013, אליפות אירופה בכדורגל לנבחרות צעירות. אולי בגלל אישיותו השנויה במחלוקת של יו"ר ההתאחדות אבי לוזון, שבאופן מעשי הביא לכאן את הטורניר הזה, אנשים כאן קצת נוטים לזלזל במפעל, שנראה כי רק לוזון דואג לנפח את ממדיו על מנת להדגיש את ההישג האישי שלו. האמת מצויה איפה שהוא באמצע, אבל גם בלי להגזים עם הפומפוזיות, כבר עכשיו ברור שמדובר בטורניר שלא היה עדיין כמותו בארץ מבחינת סדר גודל, תקציבים, היקף והכנות.

אז מה זה בכלל יורו 2013? האם כוכבים גדולים ינתחו בנתב"ג? כמה זה עולה, וכמה זה יעלה לנו? איך משווקים את הטורניר, והאם הוא יגביר את התיירות בישראל? מורה נבוכים לקראת החגיגה הגדולה שתצא לדרך בחודש יוני הקרוב.

מה זה בעצם יורו לנבחרות צעירות?

אליפות אירופה עד גיל 21, כפי שהיא מכונה ביבשת, היא המפעל השלישי בחשיבותו שמארגנת אופ"א, אחרי היורו לנבחרות בוגרות וליגת האלופות. מדי ארבע שנים הוא משמש גם כטורניר קדם אולימפי (לא הפעם). מכיוון שלא משחקים בו באמת שחקנים עד גיל 21, אלא שחקנים שנולדו לאחר ה-1.1.1990, יהיו באליפות שחקנים שהם בני 23 פלוס, שחקנים בוגרים לכל דבר.

יופי. באלוטלי יבוא? כוכבים גדולים אחרים?

כנראה שלא. באלוטלי אמנם מתאים מבחינת הגיל, אבל הוא לא שיחק אפילו משחק אחד עבור הנבחרת האיטלקית הצעירה במסגרת המוקדמות. חוץ מזה, במהלך האליפות תארח איטליה הבוגרת את צ'כיה במסגרת מוקדמות המונדיאל, ובהמשך החודש היא תיסע לברזיל לגביע הקונפדרציות, טורניר ההכנה של פיפ"א למונדיאל. בקיצור, תשכחו מבאלוטלי, כשגם סטפן אל-שאראווי ממילאן, מלך השערים של הסרייה A, כנראה ילהטט עם האיטלקים הבוגרים.

ובכל זאת - יש סיכוי שנראה כאן כמה שמות מוכרים מהיבשת: בנבחרת ספרד כריסטיאן טיו ומרטין מונטויה (משחקים בברצלונה), וכנראה שגם שוער מנצ'סטר יונייטד, דויד דה חאה; בהולנד, לוק דה יונג (מנשנגלאדבך); בגרמניה מוריץ לייטנר (דורטמונד); באנגליה ג'ורדן הנדרסון (ליברפול) ואולי גם אלכס אוקסלייד-צ'מברליין מארסנל.

או.קיי, מתי ואיך?

האליפות תתקיים בין ה-5 ל-18 ביוני 2013 בארבעה אצטדיונים: טדי, בלומפילד, האצטדיון החדש בנתניה, והמושבה בפ"ת. באליפות משתתפות שמונה נבחרות, ובאופן חריג לטורניר הזה, רובן המוחלט נציגות של הליגות הגדולות ביותר ביבשת: אלופת אירופה ספרד, גרמניה, רוסיה, הולנד, איטליה, אנגליה, נורבגיה והמארחת ישראל. יתקיים שלב בתים בן סיבוב אחד, שני משחקי חצי גמר (בבלומפילד ונתניה) ומשחק הגמר ב-18 ביוני בטדי. בסך הכל 15 משחקים ברמה גבוהה ביותר, כאן בארץ.

רגע, טדי? הוא לא בשיפוצים?

טדי עובר בעת הזו הרחבה, ו-22 שנה לאחר הקמתו נבנה לו יציע דרומי שיהפוך אותו לאצטדיון היקפי סגור. העבודות בעיצומן. מבטיחים כי זה יסתיים במארס או לכל המאוחר באפריל (בפרזנטציה שנערכה לפני שנה, דיברו על ספטמבר 2012 כיעד), אך אצל המארגנים מתגנב גם החשש כי העסק לא יושלם עד לאליפות. בכל מקרה, מבטיחים בהתאחדות, הגמר יתקיים בטדי גם אם יוכלו להיכנס אליו רק 21 ולא 32 אלף איש. מקסימום יסתירו את הפיגומים של היציע הדרומי עם מסך ענק.

ומה עם האצטדיון הבומבסטי החדש בחיפה?

ירד מהפרק, כיוון שהוא לא צפוי להיות מוכן לשימוש לפני יולי-אוגוסט. בכל מקרה, ארבעה מגרשים זה די והותר לטורניר של שמונה נבחרות.

כמה זה עולה, ומה גזרות האחריות?

התקציב הכולל של האירוע מוערך ב-10-12 מיליון אירו. אופ"א אחראית על 70% מסכום זה; ישראל (ההתאחדות והרשויות המקומיות) - 30%. כמובן שלא כל ההוצאות של ישראל נופלות על ההתאחדות באופן ישיר. כך למשל המשרד לביטחון פנים צריך לתת אבטחה ושיטור, ומשרד התחבורה לבצע שינוע לנבחרות לנתב"ג וממנו. צריך לזכור שלא מדובר על אירוע רווחי, לא לאופ"א ולא לישראל. תיכף תשמעו כמה עולה כרטיס ותבינו שמכאן בטח לא תבוא הישועה. הרווח של ישראל אולי לא יהיה כספי, אבל כן יגיע ברמה של הון אנושי, שיפור תדמית המדינה בקרב המבקרים שיגיעו, וכמובן תשתיות ספורט: לא מופרך להניח שאילולא הלחץ לעמוד בזמנים של הטורניר הזה, היינו מחכים עוד כמה חודשים לתקומתו של האצטדיון החדש בנתניה.

מה קורה בגזרות השידורים, המרצ'נדייז והספונסרים?

אופ"א מתחייבת לשדר בערוצים פתוחים רק את חצי הגמר והגמר. לשאר 12 המשחקים היא לא מחויבת. עד כה אין גוף שידור בארץ שרכש את הזכויות. בחו"ל יצפו במשחקים דרך יורוספורט. סביר להניח שחברות הכבלים יחסמו את השידורים לארץ, אם אכן השידורים ילכו לערוצי פיי. האליפות תשודר ל-150 מדינות, ותיחשף למקסימום של 150 מיליון צופים ברחבי העולם. לגבי מרצ'נדייז רשמי, כנהוג בטורנירי כדורגל גדולים - אמור להיות. רק שכרגע העסק תקוע, כי איש לא יודע מי ישווק אותו. באירופה עושה זאת רשת מותגי הספורט "INTERSPORT", ובארץ אין לה אפילו סניף אחד.

בכל הקשור לחסויות, מי שיפרסמו בטורניר הן השותפות הגלובליות של אופ"א - קיה, אדידס, שארפ, מקדונלד'ס, וקוקה קולה. ומה לגבי נותני חסות מקומיים? במצגת לפני שנה דובר על 2 ספונסרים (בפועל, אין דבר כזה). אחד השותפים שכן סגור הוא הספונסר המרכזי של הנבחרת הבוגרת, בית ההשקעות אלטשולר-שחם, שישלם עבור ההסכם 100-120 אלף אירו. אמורים להיות שישה ספונסרים מקומיים קטנים יותר שכרגע לא סגורים. כאן מדברים על בעיה ברמת התודעה ומותגים מקומיים חזקים שלא מוכרים בחו"ל, כמו "אסם" למשל. הספונסרים צפויים לקנות כרטיסים למשחקים ולמכור אותם דרך רשתות השיווק. מדברים על תנובה ועל שטראוס-עלית.

כמה יעלה כרטיס למשחק, ומי קהל היעד?

לכל היותר 40 שקל. יהיו גם ב-20, יהיו גם מבצעי שיווק (תקנה מק רויאל, תקבל כרטיס לספרד-גרמניה). יהיו מנויים ב-80 שקל לשלושת משחקי הנבחרת הישראלית. את המחיר קבעה אופ"א, כי אלו מחירי הסטנדרט באליפות כזאת. רוכשי הכרטיסים אמורים להיות מורכבים ממשפחות, תיירות בינלאומית, תיירות מקומית, חובבי כדורגל ונוער. המטרה היא חשיפה בקרב תיירות נכנסת וחיבור לקהילות יהודיות חזקות באירופה, למרות שצרפת (לה הקהילה היהודית הגדולה באירופה) עפה בפלייאוף מול נורבגיה. בשנה שעברה הגיעו ביוני 262 אלף תיירים לישראל. בשיחות שהתקיימו עם מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, מציבים כיעד 300 אלף תיירים ביוני הקרוב. במשרד התיירות לא מתרגשים. 40 אלף תיירים נוספים בשבועיים זה כלום, ואין שום הכנה מיוחדת או היערכות שנדרשת מבחינת תשתיות תחבורה או חדרים בבתי מלון. כמובן שלא כל 40 אלף התיירים הנוספים שאמורים לנחות כאן ביוני יגיעו במיוחד בגלל היורו: חלקם יהיו סתם משתזפים צרפתים.

למרות מחירי הרצפה של הכרטיסים, קשה להאמין שהאצטדיונים יהיו מלאים. כשסיקרתי את נבחרת ישראל הצעירה שהעפילה ליורו 2007 בהולנד, נתקלתי באצטדיונים ריקים, בתפוסה של 20% לכל היותר (בכל המשחקים שהולנד לא השתתפה בהם).

חוץ מהגרלה מתוקשרת, שומעים את הנחירות עד כאן. איך משווקים את הדבר הזה?

בהתאחדות מבטיחים להגביר מאמצי שיווק החל מינואר. גם ביחסי ציבור וגם פרסום. יהיו שלושה גלים של פרסום אינטרנטי, ואחר כך קמפיין ארצי של שלטי חוצות. בשבועיים האחרונים לפני האליפות, ילבשו הערים המארחות חג: כל עיר תעשה לפחות אירוע אחד נושאי. מיועדים לקום גם אזורים מיוחדים לאוהדים, Fan Zones. בניגוד לפאן זונס באירופה, שבהם צופים במשחקים אלה שלא השיגו כרטיס, כאן לא יוקרנו המשחקים במסכי ענק - כי לא צפויה בעיית כרטיסים, כאמור. הקונספט השיווקי של הטורניר יכלול שני מסרים עיקריים: אלה כוכבי המחר של הכדורגל האירופי, וזו חוויה משפחתית במחיר שווה לכל נפש. יעבוד? קשה להאמין.

אלי אוחנה ואבי נמני נבחרו כשגרירים של אופ"א, שילוו כל אירוע ויהיו כמעט בכל מקום לפני ובמהלך האליפות. צפויים להיבחר שניים נוספים, אבל לא בטוח שמתחום הכדורגל. יש כל מיני סלבס שיהיו בסביבה, כתומכי שיגרור: הכדורסלן עומרי כספי, השף של "מסה" אביב משה, השחקן שלום מיכאלשווילי, והאייקונית ג'ודי ניר מוזס.

איפה הנבחרות ילונו?

במלונות בת"א, נתניה, הרצליה וקיסריה. ישראל היתה אמורה להשתכן בבית ההארחה בשפיים, אך שם לא יצליחו לסיים שיפוץ אגף לטובת הנבחרת. חוץ מספרד שכבר שריינה את דן אכדיה בהרצליה, לאף נבחרת אין עדיין מלון סגור.

עד כמה חשוב הטורניר הזה לענף מבחינה מקצועית?

על השאלה הזאת יכול לענות הנתון הבא: בטורניר בהולנד 2007 הקצו לסקאוטים מרחבי היבשת כ-500 מקומות ישיבה. לישראל צפויים להגיע אפילו יותר. היורו של הנבחרות הצעירות הוא לא רק אירוע שאפשר להתרשם בו מכוכבי המחר של הכדורגל - אלא גם להחליף כרטיסי ביקור, להתחכך, לפטפט עם סוכנים, מאמנים ואנשי מקצוע שונים, ולהתחיל לשנע העברות עתידיות.

יהיו אירועים נלווים?

באופן טבעי. קורס הפרו (קורס מאמנים) של גרמניה יגיע במהלך היורו, יהיו כנסים במקביל, כנס בווינגייט לניהול ספורט, כנס של איגוד ההימורים האירופי. כל רשות מקומית רוצה לעשות משהו: פסטיבלים, שימוש בחופים (נתניה ות"א). גם הליגה לכדורגל חופים בנתניה תהיה בעניין. גורמים כמו מרכז פרס לשלום, עמותת המכבים ומדינת הכדורגל יבצעו פעילויות.

ונבחרת ישראל, תעשה משהו?

הנבחרת הצעירה של ישראל נמצאת במגמת שיפור אדירה תחת שרביטו של גיא לוזון. ההרכב שמסתמן כולל כמה שמות בולטים מהליגה שלנו: בוריס קליימן (הפועל ת"א), אלי דסה (בית"ר), סארי פלאח (בני יהודה), עידו לוי (נתניה), טאלב טווטחה (מכבי חיפה); מרואן כבהה (מכבי פ"ת), ניר ביטון (אשדוד), איל גולסה (מכבי חיפה); מוחמד כליבאת (סכנין), אור ברוך (בני יהודה), מואנס דאבור (מכבי ת"א).

בסגל צפויים להיות גם שחקנים כמו גיא אסולין (סנטאנדר), סיינטהו סלליך (קרית שמונה) ועומרי אלטמן (פולהאם). עלייה לחצי הגמר מבית שיש בו מעצמות כמו איטליה ואנגליה תיחשב להישג ענק.