בכיר בבנק ירושלים פורש: הסתבך בעסקים פרטיים

נגד המשנה למנכ"ל אשר בן דוד מתנהלות בימים אלה כמה תביעות כספיות בסך כולל של כ-2 מיליון שקל

אשר בן דוד, ראש החטיבה הקמעונאית והמשנה למנכ"ל בנק ירושלים, עוזב את תפקידו על רקע הסתבכות עסקית. כך נודע ל"גלובס".

בפני בן דוד עומדת שורה של תביעות שהגישו בנק הפועלים, דיסקונט ומרכנתיל בהיקף של מיליוני שקלים, בגין ערבויות שהעניק לחברת מרסלה עולם הגבינות הטובות, שלה נתן ערבות אישית, ובגין ערבות אישית שנתנה לו החברה אל מול הלוואה שנטל.

בן דוד הוא אחד מבעלי המניות של מרסלה עולם הגבינות הטובות, שעסקה בייבוא גבינות מאירופה, ואשר נכנסה לפירוק במארס השנה על רקע חוב של 13 מיליון שקל.

על פי הערכות, בבנק ישראל לא ראו בעין יפה את העובדה שראש חטיבה וחבר הנהלה בבנק עומד מול תביעות משפטיות בגין הסתבכות עסקית, וזאת במקביל לכהונתו בבנק, והביעו שביעות רצון מעזיבתו.

בבנק ירושלים, בניהולו של אורי פז, מכחישים כי בנק ישראל ביקש שבן דוד יעזוב. מבנק ירושלים נמסר: "אשר בן דוד החליט לפרוש מתפקידו בנסיבות אישיות, והבנק מכבד זאת. לא התקבלה כל הנחיה מבנק ישראל בעניין זה. כאמור, ההחלטה הינה של מר בן דוד ודירקטוריון הבנק נענה לה. כמו כן, לענייניו העסקיים הפרטיים של מר בן דוד אין כל קשר לפעילותו של הבנק". בבנק ישראל סרבו להתייחס לידיעה.

נגד אשר בן דוד מתנהלות בימים אלה כמה תביעות כספיות בסך כולל של כ-2 מיליון שקל. מרסלה הייתה זרוע היבוא והמכירות הסיטונאית של רן בוק, מומחה גבינות בעל שם עולמי.

מהתביעות עולה כי בן דוד הוא בעל מניות במרסלה, שבה החזיק באמצעות חברת אופק כחול - סחר, שיווק וייעוץ. גם בוק עצמו נתבע אישית בחלק מהתביעות שהוגשו נגד בן דוד.

ב-20 במארס הגיש מרכנתיל דיסקונט לבימ"ש השלום בת"א, תביעה בסך כ-318 אלף שקל נגד בן דוד ובוק. לדברי הבנק, השניים ערבו כלפיו בעבור מרסלה בערבות ללא הגבלה בסכום, וכעת, משהחברה נכנסה לפירוק וצברה חובות בסך מיליוני שקלים עד שאין ביכולתה להחזיר את חובותיה, על בן דוד ובוק לשאת בתשלומים.

ב-3 באפריל הגיש דיסקונט תביעה בסך כ-78 אלף שקל נגד בן דוד, בוק ומרסלה, בגין חוב עו"ש של החברה לבנק בסכום זה. גם בנק הפועלים הגיש תביעה נגד בן דוד בסך של יותר ממיליון שקל שהוגשה נגד בן דוד בלבד, הפעם בגין הלוואות שלקח מהבנק ולא החזיר.

על פי התביעה, ב-21 ביוני 2011 חתם בן דוד על כתב התחייבות וערבות להחזרת הלוואה בסך כולל של 750 אלף שקל בתשלומים לבנק. לדברי בנק הפועלים, ב-10 ביולי 2011 חתם בן דוד על כתב התחייבות וערבות להחזרת הלוואה נוספת, בסך כולל של 410 אלף שקל. לטענת הבנק, למרות התחייבויותיו, לא עמד בן דוד בתנאי ההלוואות. עוד מציין הבנק כי להבטחת ההלוואות האישיות של בן דוד הייתה ערבה חברת מרסלה עולם הגבינות הטובות שמצויה בהליכי פירוק.

נציין כי פרשה זו מעלה את השאלה האם ראוי כי ראש חטיבה וחבר הנהלה בבנק יעבוד במקביל לתפקידו בבנק. קיום עסקים פרטיים לצד עבודה כחבר הנהלת בנק אינו נחשב מקובל בקרב הבנקים. ראשית, מבחינת הקצאת המשאבים הניהוליים של המנהל, ושנית, בשל פוטנציאל ניגוד העניינים הכרוך בכך. משרתו של בן דוד מוגדרת לפי דוחות הבנק משרה מלאה. עלות שכרו ב-2011 עמדה על 1.2 מיליון שקל.

בן דוד כיהן כראש החטיבה הקמעונאית במשך שנתיים. הוא הגיע לבנק ירושלים מבנק הפועלים. עוד לפני כן, הכיר את פז, שהביא אותו לבנק ירושלים. בן דוד נחשב מקורב מאוד לפז.

את בן דוד יחליף ישראל בוקר, שכיהן בחמש השנים האחרונות כמנהל אזור חיפה בבנק הפועלים. בן דוד עוזב את בנק ירושלים בתקופה שבה הבנק התכוון להתרחב בתחום הקמעונאות - התחום שניהל עד עתה. לבנק ירושלים יש כיום כ-20 סניפים. כמו כן, לפני כחודשיים הודיע הבנק על מהלך לפתיחת עשרות סניפים קטנטנים המכונים סניפי וידאו זעירים, שבהם יקבלו הלקוחות שירות באמצעות שיחות וידאו.