מניית היום: חברת ביומד שמתרסקת 28% במחזור חריג

תוצאות לא מובהקות בניסוי הקליני במוצר של אפוסנס לאבחון סרטן; תבחן אפשרות לחזרה על הניסוי ■ אפוסנס: "במבחן מתמטי אחר התוצאות מובהקות. תוך כמה שבועות עד חודשים נעדכן לגבי המשך הדרך"

המניה של חברת אפוסנס , המפתחת יכולות אבחון ותרופות על בסיס מנגנון האפופטוזיס (מוות מבוקר של תאים), מתרסקת 28% בבורסה בת"א במחזור של רבע מיליון שקל, הגבוה פי 5 מהמחזור היומי הממוצע ברבעון האחרון. החברה שחררה היום לבורסה הודעה ארוכה ומפורטת ממנה ניתן להבין כי תוצאות הניסוי הקליני שלה במוצר הדגל שלה לאבחון סרטן, לא היו כפי שציפתה.

מטרת הניסוי של אפוסנס הייתה להראות כי ניתן לנבא מתוך התנהגות מולקולת ה-0ML-1 במוחם של החולים, מהי ההשפעה המיידית של הטיפול התרופתי או ההקרנות שניתנו להם. הרעיון בבסיס המוצר הוא שאם ניתן לבדוק כבר עם מתן התרופה האם היא עובדת היטב, במקום להמתין כמה שבועות עד שרואים את השינוי במבנה הגידול ב-MRI, ניתן לחסוך תרופות מיותרות שאינן עובדות, ולהגיע במהירות המירבית לתרופה יעילה.

בניסוי השתתפו 43 חולים, מהם רק 31 השלימו את מלוא הניסוי (נתון הגיוני כשמדובר בחולי סרטן המוח, אולם כזה שעלול לרמז גם על מורכב). לאחר שהושלם הטיפול ב-14 החולים הראשונים, נקבעה הנוסחה המתמטית שבה יבוצע הניתוח של התוצאות. אולם, בניתוח 31 החולים שעברו את הניסוי עד היום, לא נמצא מתאם מובהק סטטיסטית בין התנהגות המולקולה 20-30 שעות לאחר הטיפול, לבין התנהגות הגידול בפועל כמה שבועות לאחר מכן, על פי אותה הנוסחה.

החברה מציינת כי אם היא משנה מעט את הנוסחה המתמטית שבה השתמשה כדי לגזור את הניבוי, היא מקבלת תוצאות מובהקות. אולם, היא כבר הכריזה ל-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) על הנוסחה בה היא מתכוונת להשתמש. שינוי בדיעבד של הנוסחה נחשב ל"מדע גרוע". כעת צריכה החברה לשמוע מן ה-FDA, האם תוכל להמשיך לניסוי הבא שלה (שלב III) עם הנוסחה החדשה, האם עליה לחזור על הניסוי הנוכחי עם הנוסחה החדשה, או שמא יבחר ה-FDA לוותר על המוצר.