"החלום שלי היה לעשות אקזיט - זו חותמת שעשית משהו"

קובי מנחמי (35) ושמואלי אחדות (30) מכרו לטדי שגיא את crossrider ב-37 מיליון דולר ■ אחדות יצא היום למילואים, ומנחמי נשאר אתמול במשרד עד מאוחר ■ ומה עם השמפניה? אחרי שיסיימו את העבודה על הגרסה החדשה

יש הרבה דברים שאפשר לעשות כשמתעוררים בבוקר עם 9 מיליון דולר בבנק. אבל את הבוקר החלומי הזה פתח שמואלי אחדות, מייסד-שותף וסמנכ"ל טכנולוגיות של חברת crossrider, שנמכרה אתמול ב-37 מיליון דולר, דווקא במקום הכי לא צפוי - במילואים. ישראל היא אמנם סטארט-אפ ניישן אך גם אם אתה הסיפור החם השבוע, גם אם מכרת את הסטארט-אפ שלך תוך 20 חודשים וגם אם יש לך 217 מיליון משתמשים - כשצה"ל קורא, אתה מגיע.

כך הפך ראיון זוגי עם המייסדים לראיון אחד על אחד עם קובי מנחמי, מנכ"ל crossrider ושותפו של אחדות להצלחה. מתוך מה שנראה בחלקו כדירה מיושנת, עם סלון, מטבח ומרפסת קטנה שמשקיפה לרחוב לילנבלום בתל אביב, בואכה שדרת הסטארט-אפים ברוטשילד, הצליחו מנחמי ואחדות למכור את הסטארט-אפ שלהם למיליארדר טדי שגיא ולחברת markets.com שבבעלותו.

מנחמי, 35, ואחדות, 30, הקימו את החברה באפריל 2011 ותוך חודשיים כבר השלימו את סבב הגיוס הראשון שלהם בהובלת אורן זאב ואנג'לים נוספים. את זאב ("איש מדהים עם חדות מחשבה") הכירו באמצעות מייקל אייזנברג מקרן בנצ'מרק, שהשקיע בעצמו ב-crossrider וגם עזר בעקיפין למנחמי ולאחדות להכיר, כשעבדו יחד בפורטל הפיננסי Seeking Alpha.

אייזנברג השקיע בפורטל באמצעות בנצ'מרק והביא לשם את מנחמי כסמנכ"ל טכנולוגיות לאחר שהכיר אותו מסטארט-אפ קודם שהקים שבו סירב אייזנברג להשקיע. הגעתו של מנחמי באה על רקע מצבו הקשה של הפורטל הפיננסי. "היינו שכירים ולמרות זאת ישנו חודש במשרד. כמו בצבא, עם מזרונים מתנפחים, רק כדי לסדר את הבעיות", הוא נזכר.

כשהגיע ל-Seeking Alpha, חיפש מנחמי עובדים חדשים ונתקל בקורות החיים של אחדות. "הוא היה עם אפס ניסיון אבל הייתה לו תשוקה מיוחדת בעיניים ואמרתי שאקח אותו וכבר אלמד אותו מה שצריך. הוא הפך במהרה למספר 2 בצוות שלי והיה אמור להחליף אותי כשעזבתי", מספר מנחמי.

השניים, בעידודו של מנכ"ל Seeking Alpha דיוויד ג'קסון, החליטו לעזוב ולהקים מיזם משותף ומאז הדרך להצלחה של קרוסריידר, שמציעה פלטפורמה לפיתוח תוספים והתאמה אוטומטית לדפדפנים המובילים בשוק, הייתה קצרה יחסית.

"כמו כפפה ליד"

אתר הבית, שעליו מוצג מונה עם 217 מיליון המשתמשים בתוספים, מוצג לראווה על מסך טלוויזיה גדול בסלון שבמשרדי קרוסריידר ("קנינו את הטלוויזיה בשביל היורו, ועכשיו זה משמש אותנו כסוג של פלקט להצלחה", מסביר מנחמי). מדי יום מתווספים מיליון משתמשים נוספים, לצד 14 אלף מפתחים שמשתמשים בקוד של החברה כדי לייצר תוספים מצליחים והכנסות חודשיות של מאות אלפי דולרים.

המספרים האלה הצליחו להפתיע אפילו את מנחמי ואחדות. "כשגייסנו את הכסף בסוף יולי שנה שעברה אז נתנו תחזית שנגיע ל-5,000 מפתחים ול-5 מיליון התקנות. שנה אחרי, הגענו ל-10,000 מפתחים ו-100 ומשהו מיליון התקנות". אך על אף ההצלחה, קרוסריידר פעלה בעיקר מתחת לרדאר, מה שמעלה את השאלה איך מגיעים שני צעירים בשנות השלושים לחייהם אל המיליארדר טדי שגיא.

מנחמי ואחדות כלל לא חיפשו למכור את החברה ולאורך הדרך קיבלו הצעות, בין היתר מכמה חברות אינטרנט מארה"ב. "הבעיה הייתה שבהצעות אחרות אנשים היו צריכים לעבור מקום או לשנות את הפוקוס של החברה. ההצעה של מרקטס.קום הייתה כמו כפפה ליד", הוא מסביר.

עסקת המכירה התנהלה במהירות רבה יחסית. הפנייה הראשונה נעשתה באמצעות אנשיו של טדי שגיא בסוף נובמבר. תוך שלושה שבועות המשא ומתן הסתיים והעסקה נחתמה בצהריי שישי האחרון. "מטבע הדברים פגשתי גם את טדי עצמו. הכימיה בינינו הייתה מצוינת", מספר מנחמי. "אתה קורא על בן אדם מאוד מצליח ומכיר אותו רק דרך התקשורת ואתה מדמיין את האיש העשיר והמנוכר אבל מגלה שהוא מאוד נחמד וגם מאוד חד והבין במהירות מה אנחנו עושים ואיך אנחנו פועלים. קל יותר לעשות עסקים עם מישהו כזה".

מנחמי מדבר גם בשבחי הסינרגיה עם עסקיה של מרקטס.קום. "יש היום בחברה כמה מוצרים שמבוססים על תוספים ואני מקווה שנוכל לחזק אותם מההיבט הטכני ולאחד כוחות בפיתוחים. יש למרקטס.קום רשת מאוד גדולה של אתרי מסחר בגרמניה אז נוכל לדוגמה לעזור עם תוספים בהשוואת מחירים".

- למה החלטתם למכור 20 חודשים אחרי ההקמה?

"הסתכלנו על ארבעה פקטורים: איך אני ושמואלי יוצאים מזה, איך העובדים יוצאים מזה, איך המשקיעים יוצאים מזה ומה בעצם אנחנו מוכרים. אז אנחנו יצאנו טוב, העובדים מאוד מאוד מרוצים, המשקיעים עשו תשואה פנומינלית ואנחנו חושבים שאנחנו מוכרים חברה מצוינת במחיר טוב. אני אשמח אם בעוד שלוש שנים האנשים של מרקטס.קום יגידו שעשו עסקה טובה".

- ואיך ההרגשה להיות עשיר ב-9-10 מיליון דולר יותר?

"החלום שלי כל החיים היה לעשות אקזיט אבל זה לא משנה כמה כסף יש בבנק או לא - זו חותמת שעשית משהו, שהצלחת ושמכירים אותך. אני לא מכיר הרבה חברות ישראליות או לא ישראליות שכמעט רבע מיליארד איש הורידו תוכנה שמבוססת על הטכנולוגיה שלהם".

עד 2 בלילה

במשפחתו של מנחמי לא יצאו מהכלים לאור האקזיט המהיר והעובדה שבן הזקונים שלשל לכיסו למעלה מ-9 מיליון דולר. "הייתי בדרך לעפולה כשהכול נסגר. אמרתי להורים שמכרתי את החברה אבל לא נתתי פרטים על סכומים. אבא שלי ישר שאל: 'רגע, נתת מקדמה על דירה חדשה, זאת אומרת שעכשיו יש לך כסף לדירה?'. אבל כסף לא היה חלק מהנושא. לא באתי ואמרתי להם שאני מיליונר אלא פשוט שהצלחתי עם החברה".

בכלל, השמחה גדולה של ההורים לא באה דווקא מההצלחה של הבן אלא העובדה שהעסקה משאירה אותו, ובעיקר את שתי בנותיו, קרוב יחסית לסבא וסבתא בעפולה. עוד לפני העסקה הנוכחית, ההורים לא ממש הבינו מדוע החליט להיות עצמאי ולהקים את קרוסריידר. "הפחד הכי גדול של ההורים, במיוחד כאלה שעובדים עשרות שנים באותו מקום עבודה, היה כשהחלטתי לעזוב את Seeking Alpha. 'למה אתה עוזב כשיש לך מעמד טוב ומשכורת טובה?', הם שאלו אז. אני חושב שהם יותר רגועים היום".

ומה עם חגיגות האקזיט? מלבד בקבוק אלכוהול שנשפך אתמול שני המייסדים וארוחה זוגית של מנחמי עם אשתו, הפוקוס כרגע - באופן די משונה - הוא על עבודה קשה. "נשארנו אתמול ערים עד שתיים בלילה כדי לסיים גרסה שהיינו חייבים לסיים אותה", מספר מנחמי, שהוא עצמו חגג בצניעות רבה בארוחת ערב עם אשתו חן. "אני מקווה שביום שלישי נחגוג כל החברה אחרי שנסיים את העבודה על הגרסה החדשה. זה אולי נשמע מוזר, אבל אתה לא יכול לצאת לחגוג עד שאתה לא פותר את כל הבעיות כי כשיש לך באג קטן, זה משפיע על כמעט רבע מיליארד אנשים".

קרן הון סיכון ושמה "טדי שגיא"

המילה 'טייקון' הפכה באחרונה למילת גנאי. כל מי שעד לאחרונה נחשב לטייקון, חדל מלהיות כזה. נוחי דנקנר, יצחק תשובה, אילן בן דב ועוד. ועדיין, יש מי שהתיאור הזה די הולם אותו. טדי שגיא, האיש והפלייטק, הפך באחרונה לטייקון, ולאו דווקא בגלל עושרו אלא בגלל שהוא מושקע כמעט בכל סקטור.

בסקטור הנדל"ן יש למיליארדר הצעיר נכסי נדל"ן בגרמניה ובארץ; בסקטור האנרגיה יש ברשותו רישיונות לחיפושי נפט וגז וכמובן, בסקטור האינטרנט יש לו את פלייטק, את הפעילות הענפה של מסחר במט"ח, וכפי שמתברר לאחרונה - קבוצה גדלה והולכת של חברות אינטרנט צעירות.

שגיא, רק בן 40, חייב את עיקר עושרו לפלייטק, מפתחת הפלטפורמות לאתרי הימורים מקוונים, שהפכה לאחת השחקניות המובילות בעולם. פלייטק, שנסחרת בשוק ההון האנגלי לפי שווי של 2 מיליארד דולר, סייעה לשגיא להפוך לאחד האנשים הנזילים ביותר בארץ, וזאת, בין היתר, הודות למימושי ענק שביצע במניות החברה ומכירת חברות שבבעלותו לפלייטק עצמה. שווי הונו הנזיל של שגיא עומד על לפחות חצי מיליארד דולר, והחזקתו הנותרת בפלייטק שווה מיליארד דולר (!).

סיפור ההצלחה של פלייטק כבר סופר לא מעט פעמים. פחות מוכר וידוע הוא סיפור ההצלחה של פעילות המסחר במט"ח שבנה שגיא לאורך השנים האחרונות. פעילות זו, שעדיין פרטית, הפכה את שגיא לאחד השחקנים הבולטים בענף הפורקס הבינלאומי.

דרך אסטרטגיית רכישות אגרסיבית, קיבץ שגיא תחת מטרייתו למעלה ממאה אתרי פורקס, ואיגד אותם תחת החברה שבבעלותו (שנושאת את אותו שם מותג שיצר): Markets.com.

Markets.com, שהתאגדה כחברה קפריסאית, היא זו שדרכה ביצע שגיא את רכישת Crossrider וככל הידוע, רכישה של שני-סטארט אפים ישראלים אחרים (ראו טבלה). למעשה, שגיא הולך וממצב את עצמו כמעין קרן הון סיכון של איש אחד, קרן הון סיכון שבאמתחתה מאות מיליוני דולרים זמינים, וקרן שלא נופתע אם יש עשרות סטארט-אפים ישראלים שמשחרים לפתחה.

שגיא, כך זה נראה, מגביר את היקף השקעתו בגזרת האינטרנט הישראלית, אך זה לא אומר שהוא קונה כל דבר שזז. המיליארדר הצעיר, כפי שהסברנו כאן לא פעם, חושב הרבה יותר מפעמיים לפני שהוא רוכש משהו, והיסטוריית הרכישות שלו עד כה מוכיחה כי האיש יודע היכן להשקיע.

ואכן, שווי הונו של שגיא מוכיח זאת. ההצלחה של פלייטק ושל פעילות הפורקס - כמו גם נכסי הנדל"ן שברשותו ורישיונות החיפוש של נפט וגז - ממחישים כי שגיא שווה לפחות (כן, לפחות) 2 מיליארד דולר.

כל הסטארט אפים הישראלים
 כל הסטארט אפים הישראלים