ינאי: "יציאת מיקרון מישראל זה סימפטום, הזנחנו את ההיי-טק"

מיקרון האמריקנית נחושה לסיים את פעילות הייצור שלה בישראל ■ הערכה: סיוע התמ"ת לחברה שתרכוש אותה יסתכם בעד 150 מיליון שקל

"הפסקת הפעילות הצפויה של חברת מיקרון בישראל היא רק סימפטום של בעיה עמוקה ומטרידה: בעשור האחרון איבדנו את הפוקוס הלאומי והזנחנו את ענף ההיי-טק". כך מזהיר היום (ג') בשיחה עם "גלובס", מנכ"ל מוטורולה ישראל לשעבר ויו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בהתאחדות התעשיינים, אלישע ינאי, בהתייחס לתוכנית האסטרטגית של חברת מיקרון העולמית, שכוללת הפסקת פעילות הייצור שלה בארץ בתהליך מדורג, שיימשך עד לשנת 2015.

עד אז, החברה מעמידה את המפעל שלה באזור התעשייה בקריית גת, ששימש בעבר כמתקן הפעילות הראשון של אינטל בעיר ונקרא FAB-18, למכירה. עם זאת, אם לא יימצא למפעל רוכש, בכוונת מיקרון לסגור אותו ולפטר את כ-1,100 עובדיו ועוד כ-800 עובדי קבלן שמועסקים בו כיום.

התוכנית של מיקרון העולמית מדברת על פיצול ייצור השבבים בקריית גת לשני אתרים אחרים בעולם - בסינגפור ובווירג'יניה שבארה"ב. "העולם נתון למשבר כלכלי, חברות ענק נתונות למשבר הזה וכך גם מיקרון", אמר ינאי. "עם זאת, ההיי-טק ממשיך למכור בעולם והיקף הייצוא הישראלי בענף שולי ביחס לשוק העולמי. יש פעילות רחבה בתחום ההיי-טק בעולם, אך בחמש השנים האחרונות חברות ישראליות העבירו לפחות 20 אלף משרות להודו ולמזרח הרחוק, בעיקר בגלל עלויות של דולר מול שקל".

נציין, כי משרד התמ"ת הקים בימים האחרונים צוות עבודה מיוחד שפועל למציאת נוסחה שתוביל להסרת סכנת הפיטורים מעל עובדי מיקרון. במסגרת עבודת הצוות שמוביל המנכ"ל שרון קדמי, נבחנים מהלכים אפשריים שיש בכוחם כדי להבטיח את עתיד המפעל בקריית גת, לרבות עידוד רכישתו בידי חברת אינטל שמתקניה פועלים בצמוד אליו או בידי חברת טאוור. חישובים שנעשו במשרד העלו כי במקרה שאחת משתי חברות אלה או כל חברה אחרת שתרכוש את מיקרון ותתחייב לקלוט את עובדיו - עשויה לקבל מהמדינה סיוע בהיקף שבין 100 ל-150 מיליון שקל במסגרת המסלולים הקיימים.

בתום פגישה שגרתית שקיים בתחילת השבוע מנכ"ל המשרד עם מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג, על עתיד ההשקעות של אינטל בארץ, הוא העלה בפניה את האפשרות לרכישת פעילות מיקרון בידי אינטל, וזאת, בניסיון למנוע מכה אנושה לתעשיית השבבים בארץ ולפגיעה במקום תעסוקה מרכזי באזור הדרום.

באינטל, שלא מקיימת פעילות בתחום שבו עוסקת מיקרון וכלל לא ברור אם יש לה עניין בכזאת, בוחנים ושוקלים את הסוגיה, אם כי לא ברור באיזו מידה של התלהבות.

"אני מודאג"

גורמים ממשלתיים שמקורבים לנושא, העריכו היום כי במהלך החודשים הקרובים יגברו המאמצים למצוא פתרון למשבר במפעל מיקרון. זאת, לאחר שהתברר כי הסיכוי להפוך את ההחלטה האסטרטגית שקיבלה הנהלת החברה בארה"ב לצאת מישראל הוא קלוש. "למרות העובדה שמדובר באיום קשה, לא מדובר בסכנה שאורבת לנו מחר בבוקר. בתקופה הקרובה נגביר את המאמצים כדי למצוא פתרון למפעל ולעובדים, שכן דילול מצבת כוח האדם בחברה צפוי להתחיל רק בסוף 2013. זה נותן לנו מספיק שהות כדי לחשוב ולהתקדם", אמר אחד הגורמים.

בתוך כך, העריך היום ינאי בשיחה עם "גלובס", כי בשנה הבאה תחול ירידה בהיקף הייצוא של ההיי-טק הישראלי בעקבות המשבר הכלכלי המתמשך בשוקי העולם. בשנת 2011, ייצא ההיי-טק הישראלי בהיקף של כ-25 מיליארד דולר, שהם כ- 60% מכלל הייצוא התעשייתי של ישראל.

"אני מודאג", אמר ינאי, "אני בטוח שהמספר הזה יירד בשנה הקרובה, וזאת כשאנו רוצים דווקא להכפיל את היקף הייצוא בענף זה. בעשור האחרון סדר היום של כולם עבר לקרנות, לבנקים, לטייקונים, להחזרי חובות ועוד, והמצב הזה התבטא בכך שתקציבי המדען הראשי קוצצו. התוכנית של המדען הפכה להיות שק החבטות הלאומי של כולם עת קיצוצים תקציביים. שוק ההון הישראלי מחזיק כ-800 מיליארד שקל והם מושקעים בנדל"ן. חייבים להתחיל להשקיע אחוז מהכסף הזה בעצמנו, בעתיד של הילדים שלנו ובתעשיית ההיי-טק", אמר.