"אישור צעדים לטיפול בצוק הפיסקאלי ייצור בעיות חדשות"

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד: "החשש הוא שהטיפול במצוק ייצור מדרון תלול נוסף שיהיה צורך להתמודד איתו. מעגל קסמים שאין לו סוף נראה באופק"

שני אירועים מכוננים שהתרחשו בכלכלה האמריקאית: נפילת ליהמן ברדרס ב 2008 והאילוץ להעלות את תקרת החוב הלאומית ב-2011 מ-14 טריליון דולר בכ-2.5 טריליון דולר נוספים בשל המשבר הכלכלי אליו נקלעה ארה"ב מחזקת את ההערכה לכך שהמהלכים לטיפול במצוק הפיסקאלי בסופו של דבר יאושרו גם אם תהיה זו דרך של פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים. שהרי ידוע לכל שמדובר במאבקי טבע איתנים של כוחות פוליטיים עתירי אגו אדיר. כך מעריך צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד, במאמר שפרסם היום.

אישור המהלכים לטיפול בצוק הפיסקאלי הכוללים בעיקרם הטלת מדרגת מס חדשה על מיליונרים וקיצוץ נוסף בהוצאות הממשל באים על רקע נצחונו המוחץ של אובמה על פני יריבו הרפובליקני (גם אם ניצחון זה נוצר על רקע השינויים הדמוגרפיים והאתניים שעוברים על ארה"ב היום).

כזכור ליהמן ברדרס היה הגוף הפיננסי הגדול הראשון והאחרון שקרס מול עיניהם המופתעות של המשקיעים שהעריכו שהממשל יטה כתף וייחלץ אותו ובסופו של דבר יימנע את התמוטטותו וזה לא קרה. בעקבותיו נכנסה ארה"ב לשורה של מפולות בנקים שהתמוטטו כמו קלפים האחד אחרי השני ולמשבר פיננסי וכלכלי מתמשך.

ב-2011 נאלץ הממשל לאשר העלאת תקרת החוב על מנת לעמוד בהחזרי חוב קצרים (אג"ח מדינה קצרות מועד) אחרת עלולה הייתה להגיע ארה"ב למצב של חדלות פירעון. זה לא היה מזמן לפני קצת יותר משנה וליתר דיוק אוגוסט 2011 . זאת כאשר תקרת החוב עמדה על 14 טריליון דולר והממשל ביקש להעלות את תקרת החוב ב-2.5 טריליון דולר נוספים על מנת לעמוד בהתחייבויותיו ולבלום את התרחיש הקיצוני.

התניה זו של הרפובליקנים לגיוס חוב נוסף הייתה בין היתר: קיצוצים משמעותיים בהוצאות הפדרליות דבר שהביא את ארה"ב למשבר הנוכחי ("הצוק הפיסקאלי").

ליבוביץ' מעריך שלמרות האישור הצפוי למהלכים בטיפול במצוק הנוכחי הרי שיהיו לכך השלכות סיבוביות שייצרו בעיות חדשות כגון: פגיעה בצמיחה ובתעסוקה. או אם תרצו: שיא נוסף למצוק פיסקאלי חדש.

מצד אחד העלאת מס למיליונרים ויצירת מדרגת מס נוספת (ואין זה משנה אם יוחלט בסופו של דבר כסוג של פשרה על גובה הכנסות של 400, 500 או 600 אלף דולר בשנה) - ייצרו אכן הכנסות אדירות לממשל בטיפולו ובהתמודדותו במצוק הפיסקאלי הקיים. אולם, מאידך עלולות להיות לכך השפעות שליליות בהתחשב בכך שאותם בעלי הכנסות גבוהות (המיליונרים) מניעים את הכלכלה האמריקאית והם למעשה המעסיקים העיקריים אחרי הממשלה. החשש הוא שעקב כך תהיה פגיעה בתעסוקה שגם כך טרם נחלצה לגמרי מהמשבר. שיעור האבטלה ירד וכיום עומד על כ-7.7% לעומת למעלה מ-10% לפני כשנתיים כאשר השאיפה המוצהרת של אובמה היא להורידה לרמה של 6.5% .

לדעת ליבוביץ' ספק אם זה יקרה בקרוב.

זהו נושא מאוד רגיש כיוון שבבחירות האחרונות הציג ממשל אובמה את צמצום האבטלה כהישג עיקרי שלו. פגיעה בתעסוקה היא למעשה פגיעה גם בצמיחה הנובעת מצמצום בהשקעות. הצמיחה בארה"ב החלה לאחרונה להרים ראש ולקבל צבע חיוני ללחייה. "החשש הוא שההישגים בתחומים אלה יירדו לטמיון והטיפול במצוק ייצור מדרון תלול נוסף שיהיה צורך להתמודד איתו. מעגל קסמים שאין לו סוף נראה באופק. או אם תרצו: מעגל המצוק האמריקאי".