הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק נפטר בגיל 68

ליפקין-שחק היה מאושפז בימים האחרונים ב"הדסה" בירושלים ונאבק במשך שנים במחלת הסרטן ■ זכה פעמיים בעיטור העוז: במבצע "כראמה" ובמבצע "אביב נעורים" ■ הותיר אחריו אישה ו-5 ילדים

הרמטכ"ל והשר לשעבר אמנון ליפקין-שחק נפטר היום בבית החולים "הדסה" בירושלים בגיל 68 לאחר מאבק במחלת הסרטן. הוא השאיר אחריו אישה - העיתונאית טלי ליפקין-שחק - וחמישה ילדים.

ליפקין-שחק נולד ב-18 במרס 1944 בתל אביב ולמד בפנימייה הצבאית בחיפה. הוא התגייס לצה"ל בשנת 1962 ושירת כלוחם בגדוד 890 של הצנחנים.

לאחר שסיים קורס קצינים מילא ליפקין-שחק שרשרת תפקידים פיקודיים בצה"ל. בין היתר פיקד על סיירת דוכיפת, על גדוד נח"ל מוצנח ובהמשך על חטיבת הצנחנים. במהלך השירות הקרבי השתתף במבצעים רבים, על שניים מהם זכה לעיטור העוז: הראשון על גילוי מנהיגות ואומץ לב תחת אש במבצע "כראמה" ב-1968, והשני ב-1973 על חלקו במבצע "אביב נעורים".

באוקטובר 1983 הוא מונה לתפקיד אלוף פיקוד המרכז ושלוש שנים לאחר מכן לראש אגף המודיעין במטה הכללי. במרס 1991 נכנס ליפקין-שחק לתפקיד סגן הרמטכ"ל ופיקד על מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. בתחילת שנת 1995 זכה לדרגת רב-אלוף ומונה לרמטכ"ל ה-15 של ישראל במקומו של אהוד ברק. שלוש שנים לאחר מכן סיים את שירותו הצבאי.

לאחר שפשט את המדים פנה ליפקין-שחק לפוליטיקה. בסוף שנות ה-90 הקים יחד עם רוני מילוא ודן מרידור את מפלגת המרכז ושימש כשר התיירות וכשר התחבורה בממשלת ברק. ב-2001 התפטר מהכנסת ופנה לעסקים פרטיים. היום הוא נפטר בתום מאבק ממושך במחלת הסרטן.

"אמנון היה קצין וג'נטלמן"

במערכת הפוליטית הביעו היום צער על מותו של ליפקין-שחק.

"אמנון הוא גיבור ישראל שהקדיש את מיטב שנותיו לביטחון מדינת ישראל", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "גבורתו ניכרת גם בדרך האמיצה שבה הוא נהג בזמן מחלתו. לרגע הוא לא איבד מאצילותו. בשם אזרחיי ישראל אני שולח את השתתפותנו ביגונה של רעייתו טלי ושל כל בני משפחתו.

"אני כואב ומבכה את לכתו בטרם עת של מפקדי וחברי", אמר יו"ר קדימה שאול מופז. "אדם יוצא דופן, שילוב נדיר של תעוזה צבאית ומדינית, אדם ישר דרך, חבר אמת וגיבור ישראל, בעל שני עיטורי עוז. לבי עם טלי והמשפחה. מדינת ישראל עוטפת אותם היום בחום. יהיה זכרו ברוך".

גם יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' שלחה את תנוחמיה לרעייתו של הרמטכ"ל לשעבר ולילדיו. "כחייל וכמפקד הגן שחק על בטחון המדינה, ותמיד, גם בהיותו במדים וגם אחרי שפשט את מדיו, נאבק על דמותה המוסרית", אמרה. "אמנון היה קצין וג'נטלמן, מפקד נערץ ואדם יוצא דופן באישיותו הכנה וההגונה, איש ישר דרך ואהוב על הכל. מותו מעורר צער גדול בלבם של רבים שהכירו אותו ואהבו אותו".

"אמנון ליפקין-שחק היה לוחם מבריק ונחוש. הוא הוביל את צה״ל כרמטכ״ל, הוא שימש חבר כנסת ושר, הוא נאבק כדי לקדם שלום בינינו לבין שכנינו ולבסוף הוא נאבק קשות במחלתו עד אשר יכלה לו. בכל מקום נשאר אדם הגון, ישר, נאמן לערכיו ולאמונתו. אני שמח על שזכיתי להכירו וליהנות מיכולותיו וכישרונותיו הגדולים", ספד לו ח"כ נחמן שי.

"אני אבל וכואב על פטירתו של מצביא וחבר, אדם ברוך כשרונות עם נשמה יתרה, מנהיגות טבעית והמון חכמה ותבונה. אמנון נלחם בגבורה במשך שנים במלחמה הארורה. חסרונו יורגש בכל מעגלי החיים", הדגיש ח"כ בוז'י הרצוג.